BYD z zarzutami. Chiński gigant oskarżony o złamanie praw człowieka
Producent samochodów z Państwa Środka ma spory problem, ponieważ został oskarżony o łamanie praw pracowniczych oraz niewolniczą pracę przy budowie fabryki w Ameryce Południowej. Sprawa dotyczy 220 pracowników z Chin.

W skrócie
- Chiński producent BYD oraz jego podwykonawcy zostali oskarżeni w Brazylii o łamanie praw pracowniczych oraz wykorzystywanie pracowników w warunkach zbliżonych do niewolnictwa.
- Prokuratura domaga się wysokiego odszkodowania oraz kar za każde naruszenie wobec 220 pracowników z Chin, którzy zostali uratowani z budowy fabryki BYD w stanie Bahia.
- Firma BYD deklaruje współpracę z prokuraturą i zapewnia, że przestrzega praw człowieka, jednak ugoda wciąż nie została osiągnięta.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
BYD ma spore problem w Brazylii. Tamtejsi prokuratorzy do spraw pracy złożyli we wtorek pozew, w którym zarzucili chińskiemu gigantowi handel ludźmi oraz stworzenie warunków pracy "analogicznych do niewolnictwa". Sprawa zatem stała się wyjątkowo poważna, a śledztwo Prokuratury Pracy (MPT) w stanie Bahia zostało wszczęte na podstawie anonimowego zgłoszenia. Uratowano 220 chińskich pracowników.
Brazylijska prokuratura oskarżyła BYD oraz dwóch wykonawców fabryki
MPT pozwała chińskiego giganta pojazdów elektrycznych BYD oraz dwóch jej podwykonawców - JinJiang oraz Tecmonta. Strona pozwana domaga się odszkodowania w wysokości 257 mln reali brazylijskich, czyli około 45,5 mln dolarów od trzech firm.
BYD nie odpowiedział na prośbę BBC o komentarz, ale firma wielokrotnie powtarzała, że ma "zerową tolerancję dla naruszeń praw człowieka i prawa pracy". Dodatkowo prokuratorzy chcą zmusić firmy do przestrzegania przepisów pracy, a także domagają się grzywny w wysokości 50 tys. reali brazylijskich za każde naruszenie, pomnożone przez liczbę poszkodowanych pracowników.
Pracownicy BYD pracowali w warunkach przypominających niewolnictwo
W grudniu ubiegłego roku prokuratorzy stwierdzili, że 220 chińskich pracowników zatrudnionych przez wykonawców marki BYD w brazylijskim stanie Bahia, pracowało w warunkach przypominających niewolnictwo. Dodatkowo MPT przekazało, że byli oni również ofiarami międzynarodowego handlu ludźmi, a pracownikom placu budowy skonfiskowano paszporty.

Robotnicy mieszkali w ciasnych pomieszczeniach z "minimalnymi warunkami komfortu i bez higieny". Niektórzy z nich spali na łóżkach bez materacy, a z jednej toalety korzystały 31 osoby. Dodatkowo w umowach o pracę znajdowały się nielegalne klauzule, zbyt długie godziny pracy oraz brak cotygodniowego wypoczynku. Pracownikom wstrzymywano do 70 proc. wynagrodzenia, a zakończenie umowy wiązało się z bardzo wysokimi karami. Zgodnie z brazylijskim prawem, warunki zbliżone do niewolnictwa obejmują m.in. pracę przymusową wynikającą z zadłużenia oraz naruszającą godność człowieka.
Rozmowy prokuratury z BYD rozpoczęły się w grudniu
Fabio Leal, zastępca prokuratora ds. pracy, powiedział w wywiadzie, że rozmowy z trzema firmami rozpoczęły się pod koniec grudnia, jednakże nie udało się osiągnąć porozumienia. Urzędnik przekazał, że pracownicy z Chin zostali nielegalnie sprowadzeni do Brazylii i obiecano im warunki pracy, których finalnie nie spełniono. Wszyscy wrócili już do swojego kraju i otrzymają wypłaty z pozwu. Firmy muszą dostarczyć potwierdzenie dowodu zapłaty.
Leal dodał, że ugoda nadal jest możliwa, jednakże niezbędne będzie przejście przez całą procedurę sądową. BYD oświadczył, że zobowiązuje się do przestrzegania praw człowieka i szanuje brazylijskie oraz międzynarodowe przepisy dotyczące ochrony pracy. Firma poinformowała, że współpracuje z prokuraturą i odpowie na pozew w dokumentach sądowych.
BYD buduje pierwszą fabrykę poza Azją
BYD, czyli "Build Your Dreams", to jeden z największych producentów pojazdów elektrycznych na świecie. Pierwsza fabryka samochodów elektrycznych poza Azją powstaje w mieście Camaçari, na północnym wschodzie Brazylii. Chiński gigant dąży do zwiększenia swojej obecności w tamtejszym regionie, który jest jej największym rynkiem zagranicznym. BYD posiada już zakład w São Paulo otwarty w 2015 r., który produkuje podwozia do autobusów elektrycznych.