Audi A1 z nowym silnikiem 1.4 TFSI
Wiosną do polskich salonów Audi trafi A-jedynka z jednostką 1.4 TFSI z systemem odłączania cylindrów.
1,4-litrowy silnik TFSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem znany jest już m.in. z Audi A3 oraz Volkswagena Polo GT. Generuje on moc 140 KM przy 5000 obr./min oraz 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego w przedziale 1500-3500 obr./min. W przypadku Audi A1 siła napędowa trafia do przednich kół wyłącznie za pośrednictwem 7-biegowej, zautomatyzowanej skrzyni dwusprzęgłowej S tronic.
Wizytówką nowej jednostki jest system odłączania dwóch środkowych cylindrów (COD - cylinder on demand) podczas spokojnej jazdy w zakresie 1400-4000 obr./min i 25-75 Nm momentu obrotowego. Gdy tylko kierowca wciśnie pedał gazu, drugi i trzeci cylinder budzą się do pracy w ciągu 13-35 milisekund. COD umożliwia ograniczenie zużycia paliwa o około 0,4 l/100 km, a w połączeniu z systemem start-stop - o 0,6 l/100 km.
3-drzwiowe A1 z nowym silnikiem rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,9 s, a 5-drzwiowa wersja Sportback - w równe 8 s. Obie odmiany osiągają prędkość maksymalną 212 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi według producenta, odpowiednio, 4,7 i 4,9 l/100 km.
Obecnie Audi A1 dostępne jest z benzynowymi jednostkami 1.2 TFSI (85 KM) i 1.4 TFSI (122 lub 185 KM), a także z 1,6-litrowym turbodieslem (90 lub 105 KM).
msob