Audi A1 Sportback 1.4 TFSI S tronic Ambition - test

Audi A1 Sportback to auto dla singli i par mieszkających w mieście. Z silnikiem 1.4 TFSI o mocy aż 185 KM potrafi podnieść poziom adrenaliny we krwi.

Pakiet S line obejmuje duży spojler dachowy, wloty powietrza w zderzaku przednim i nieco przeprojektowane progi.
Pakiet S line obejmuje duży spojler dachowy, wloty powietrza w zderzaku przednim i nieco przeprojektowane progi.Motor
Jak na Audi przystało, materiały we wnętrzu są wysokiej jakości. System nawigacji satelitarnej z kartą SD wymaga dopłaty w wysokości 5340 zł.Motor

Po niepowodzeniu modelu A2, Audi przez 5 lat nie miało w swojej ofercie małego samochodu. Dopiero w 2010 r. na rynek wprowadzono A1 z nadwoziem 3-drzwiowym. Pod koniec 2011 r. zaprezentowano odmianę 5-drzwiową o nazwie Sportback, która od kilku tygodni jest dostępna w sprzedaży w Polsce.

Komfortowo? Z przodu

Auto należy do segmentu samochodów miejskich, ale tych z półki premium. Z jednej strony przekłada się to na cenę, a z drugiej na jakość wykonania, co widać po zajęciu miejsca w środku. Nie bez znaczenia jest też długość listy z elementami wyposażenia podnoszącymi bezpieczeństwo i komfort podróżowania. W przypadku A1 obejmuje ona m.in. tempomat, reflektory ksenonowe czy podstawkę mocującądo fotelika dla niemowląt, zapewniającą muwiększą stabilność.

A1 Sportback jest seryjnie czteromiejscowe, ale na życzenie - bez dopłaty - może być pięciomiejscowe. Niezależnie od liczby pasażerów, osoby podróżujące z tyłu nie czują się zbyt komfortowo, bo brakuje im miejsca na nogi, a i nad głową nie jest go specjalnie dużo. Docenić za to można wygodę jazdy z przodu. Nie bez znaczenia jest przy tym świetne wyprofilowanie foteli należących do pakietu wyposażenia S line. Obejmuje on ponadto listwy progowe w kolorze aluminium, spojler dachowy, przeprojektowane zderzaki i nieco inaczej wyglądające progi.

Kompresor i turbo

Jak na małe auto przystało, A1 świetnie radzi sobie w ruchu miejskim. Znalezienie dla niego miejsca postojowego nie stanowi większego problemu, a dzięki benzynowemu silnikowi o mocy aż 185 KM wyprzedzanie i ruszanie spod świateł to czysta przyjemność.

Jednostka ma pojemność zaledwie 1,4 l, a doskonałe osiągi są efektem doładowania odbywającego się z wykorzystaniem kompresora i turbosprężarki. Kompresor włącza się przy 1500 obr./min i w większości sytuacji wyłącza przy 2400 obr./min. Najpóźniej przy 3500 obr./min całą pracę związaną z doładowaniem przejmuje turbosprężarka.

Moc przekazywana jest na przednie koła z wykorzystaniem siedmiobiegowej, dwusprzęgłowej przekładni S tronic, która jest standardowym wyposażeniem wersji 185-konnej. Biegi można zmieniać ręcznie - za pomocą dźwigni lub łopatek umieszczonych przy kierownicy. W sportowym trybie pracy i przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, silnik osiąga maksymalnie 7000 obr./min, zanim nastąpi zmiana przełożenia. W trybie standardowym "piątka" jest wrzucana już przy 45 km/h, szósty bieg przy 55 km/h, a siódmy - przy niespełna 70 km/h.

Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to zbliżenie się do danych fabrycznych (5,1 l/100 km w trasie i 7,5 l/100 km w mieście) jest trudne. W teście zapotrzebowanie na benzynę wyniosło 6,6 l/100km poza miastem i 8,7 l/100 km w mieście.

Na sportowo

185-konne A1 Sportback jest szybkie. Do setki rozpędza się w 7,1 sekundy, a jego sprawne prowadzenie przy większych prędkościach nie jest trudne m.in. dzięki sportowemu, utwardzonemu zawieszeniu (standardowe wyposażenie) i precyzyjnie pracującemu układowi kierowniczemu.

Audi A1 Sportback 1.4 TFSI S tronic Ambition

Audi A1 Sportback 1.4 TFSI S tronic - test (czytaj artykuł)

Z przodu siedzi się bardzo wygodnie.Motor
Pasażerom z tyłu zdecydowanie brakuje miejsca na nogi.Motor
Benzynowy silnik 1.4 TFSI ma kompresor i turbosprężarkę i osiąga moc 185 KM.Motor
Jak na Audi przystało, materiały we wnętrzu są wysokiej jakości. System nawigacji satelitarnej z kartą SD wymaga dopłaty w wysokości 5340 zł.Motor
Zautomatyzowana skrzynia S tronic ma 7 przełożeń. Biegi można zmienia ręcznie – za pomocą dźwigni lub łopatkami umieszczonymi przy kierownicy.Motor
...głośność dźwięku systemu kontroli parkowania.Motor
Za pomocą komputera można ustawić m.in. natężenie oświetlenia wnętrza (w drzwiach) i...Motor
Bagażnik ma 270 l i regularne kształty. Pod podłogą przewidziano miejsce na zestaw naprawczy.Motor
Dzienne światła w technologii LED stanowią element pakietu z reflektorami ksenonowymi.Motor
17-calowe felgi to standard w wersji 185-konnej.Motor
Audi A1 Sportback 1.4 TFSI S tronic AmbitionMotor
Pakiet S line obejmuje duży spojler dachowy, wloty powietrza w zderzaku przednim i nieco przeprojektowane progi.Motor
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1390 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
185 KM/6200
Maks. moment obrotowy
250 Nm/2000
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut./7-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tył
belka skrętna
Długość/szerokość/wysokość
395/175/142 cm
Rozstaw osi
247 cm
Średnica zawracania
10,6 m
Masa/ładowność
1290/395 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
270/920 l
Pojemność zbiornika paliwa
45 l (Pb 95)
Opony
215/40 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
227 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,0 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
7,5/5,1/5,9
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
39,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,9 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
8,7/6,6
Cena
105 200 zł

Tekst: Maciej Pobocha, zdjęcia Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas