Audi A1 Sportback 1.4 TFSI S tronic Ambition - test
Audi A1 Sportback to auto dla singli i par mieszkających w mieście. Z silnikiem 1.4 TFSI o mocy aż 185 KM potrafi podnieść poziom adrenaliny we krwi.
Po niepowodzeniu modelu A2, Audi przez 5 lat nie miało w swojej ofercie małego samochodu. Dopiero w 2010 r. na rynek wprowadzono A1 z nadwoziem 3-drzwiowym. Pod koniec 2011 r. zaprezentowano odmianę 5-drzwiową o nazwie Sportback, która od kilku tygodni jest dostępna w sprzedaży w Polsce.
Komfortowo? Z przodu
Auto należy do segmentu samochodów miejskich, ale tych z półki premium. Z jednej strony przekłada się to na cenę, a z drugiej na jakość wykonania, co widać po zajęciu miejsca w środku. Nie bez znaczenia jest też długość listy z elementami wyposażenia podnoszącymi bezpieczeństwo i komfort podróżowania. W przypadku A1 obejmuje ona m.in. tempomat, reflektory ksenonowe czy podstawkę mocującądo fotelika dla niemowląt, zapewniającą muwiększą stabilność.
A1 Sportback jest seryjnie czteromiejscowe, ale na życzenie - bez dopłaty - może być pięciomiejscowe. Niezależnie od liczby pasażerów, osoby podróżujące z tyłu nie czują się zbyt komfortowo, bo brakuje im miejsca na nogi, a i nad głową nie jest go specjalnie dużo. Docenić za to można wygodę jazdy z przodu. Nie bez znaczenia jest przy tym świetne wyprofilowanie foteli należących do pakietu wyposażenia S line. Obejmuje on ponadto listwy progowe w kolorze aluminium, spojler dachowy, przeprojektowane zderzaki i nieco inaczej wyglądające progi.
Kompresor i turbo
Jak na małe auto przystało, A1 świetnie radzi sobie w ruchu miejskim. Znalezienie dla niego miejsca postojowego nie stanowi większego problemu, a dzięki benzynowemu silnikowi o mocy aż 185 KM wyprzedzanie i ruszanie spod świateł to czysta przyjemność.
Jednostka ma pojemność zaledwie 1,4 l, a doskonałe osiągi są efektem doładowania odbywającego się z wykorzystaniem kompresora i turbosprężarki. Kompresor włącza się przy 1500 obr./min i w większości sytuacji wyłącza przy 2400 obr./min. Najpóźniej przy 3500 obr./min całą pracę związaną z doładowaniem przejmuje turbosprężarka.
Moc przekazywana jest na przednie koła z wykorzystaniem siedmiobiegowej, dwusprzęgłowej przekładni S tronic, która jest standardowym wyposażeniem wersji 185-konnej. Biegi można zmieniać ręcznie - za pomocą dźwigni lub łopatek umieszczonych przy kierownicy. W sportowym trybie pracy i przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, silnik osiąga maksymalnie 7000 obr./min, zanim nastąpi zmiana przełożenia. W trybie standardowym "piątka" jest wrzucana już przy 45 km/h, szósty bieg przy 55 km/h, a siódmy - przy niespełna 70 km/h.
Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to zbliżenie się do danych fabrycznych (5,1 l/100 km w trasie i 7,5 l/100 km w mieście) jest trudne. W teście zapotrzebowanie na benzynę wyniosło 6,6 l/100km poza miastem i 8,7 l/100 km w mieście.
Na sportowo
185-konne A1 Sportback jest szybkie. Do setki rozpędza się w 7,1 sekundy, a jego sprawne prowadzenie przy większych prędkościach nie jest trudne m.in. dzięki sportowemu, utwardzonemu zawieszeniu (standardowe wyposażenie) i precyzyjnie pracującemu układowi kierowniczemu.
Audi A1 Sportback 1.4 TFSI S tronic Ambition
Audi A1 Sportback 1.4 TFSI S tronic - test (czytaj artykuł)
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1390 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Układ | poprzeczny |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 185 KM/6200 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/2000 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarcz. |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Długość/szerokość/wysokość | 395/175/142 cm |
Rozstaw osi | 247 cm |
Średnica zawracania | 10,6 m |
Masa/ładowność | 1290/395 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 270/920 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 45 l (Pb 95) |
Opony | 215/40 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 227 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,0 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 7,5/5,1/5,9 |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,1 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 39,8 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 39,6 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,9 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 8,7/6,6 |
Cena | 105 200 zł |
Tekst: Maciej Pobocha, zdjęcia Robert Brykała