8 nowych odcinków już z pomiarami prędkości. Kolejne we wrześniu
Na polskich drogach systematycznie rośnie liczba systemów odcinkowych pomiarów prędkości. Praktycznie co kilkanaście dni CANARD uruchamia system w nowej lokalizacji. Dziś na polskich drogach systemy monitorujące średnią prędkość jazdy znajdziemy już w przeszło 60 miejscach, a to nie koniec. W sumie obecny program rozbudowy zakłada, że powstaną 74 systemy obejmujące 400 km dróg.
Na początku roku w systemie automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym CANARD pracowało 583 stacjonarnych urządzeń rejestrujących. Pod tym pojęciem kryją się zarówno klasyczne fotoradary, jak i systemy Red Light, które monitorują skrzyżowania pod kątem przejeżdżania na czerwonym świetle o systemy odcinkowych pomiarów prędkości.
Odcinkowy pomiar prędkości, który jest oznaczony zwykle tylko jedną tablicą, a może ciągnąć się kilometrami to największa pułapka na kierowców. Nie dziwi więc, że to właśnie te systemy najczęściej dokumentują wykroczenia kierowców.
W ostatnich miesiącach Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, która jest operatorem Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD, w ostatnich miesiącach zainstalowała przy drogach aż 37 nowych systemów odcinkowego pomiaru. Urządzenia trafiły na drogi jeszcze przed końcem roku, ale nie wszystkie przełączono w tryb rejestracji. Obecnie jeszcze około 20 gotowych do kontrolowania kierowców systemów odcinkowego pomiaru prędkości czeka na dopięcie wszystkich formalności związanych z przyłączami energetycznymi. Same urządzenia są jednak gotowe do pracy, więc liczba aktywnych odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce systematycznie się zwiększa.
Tylko w sierpniu bieżącego roku GITD poinformowało o uruchomieniu siedmiu takich odcinków:
- na drodze DW929 Jankowice - Świerklany w woj. śląskim (długość odcinka pomiarowego ponad 1,7 km, dozwolona prędkość 50 km/h)
- na drodze S8 (obwodnica Wyszkowa) w woj. mazowieckim (długość odcinka pomiarowego 6,8 km, dozwolona prędkość 120 km/h)
- na drodze DW403 Bierzów - Przylesie w woj. dolnośląskim (długość odcinka pomiarowego ponad 2,6 km, dozwolona prędkość 90 km/h)
- na drodze na S11 Dąbrowa - Swadzim w woj. wielkopolskim (długość odcinka pomiarowego ponad 2,3 km, dozwolona prędkość 120 km/h)
- na drodze DK50 Drwalew-Chynów w woj. mazowieckim (długość odcinka pomiarowego blisko 7,5 km, dozwolona prędkość 90 km/h)
- w tunelu trasy S3 (Bolków) w woj. dolnośląskim (długość odcinka - 2592 metry w kierunku Legnicy oraz 2447 metrów w kierunku Lubawka, dozwolona prędkość 80 km/h)
- na drodze DW 844 Moniatycze - Hrubieszów w woj. lubelskim (długość odcinka pomiarowego wynosi prawie 4,1 km, dozwolona prędkość 90 km/h).
Dodatkowo na początku września w tryb rejestrowania przełączono system na DK94 w Podgrodziu w woj. podkarpackim (długość odcinka pomiarowego 1,1 km, dozwolona prędkość 50 km/h).
Wcześniej - do końca lipca - przybyło jeszcze dziesięć innych nowych odcinkowych pomiarów prędkości. Oznacza to, że tylko od początku roku na polskich drogach uruchomiono już 16 nowych lokalizacji, jak np.:
- na drodze DW 902 (Drogowa Trasa Średnicowa) w Katowicach długość odcinka pomiarowego blisko 1,3 km, dozwolona prędkość 80 km/h
- na odcinku Biała Pierwsza - Biała Rządowa (woj. łódzkie) - DK74 długość odcinka pomiarowego - 3,8 km dozwolona prędkość - 50 km/h
- na odcinku Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka (woj. podkarpackie) - DK835 długość odcinka pomiarowego - 3 km dozwolona prędkość 50 km/h
- w Dukli (woj. podkarpackie) - DK19 długość odcinka pomiarowego - 1,6 km dozwolona prędkość - 50 km/h
- w miejscowości Lutcza (woj. podkarpackie) - DK19 długość odcinka pomiarowego - 1,7 km dozwolona prędkość - 50 m/h
- na odcinku Kietlice - Klisino (woj. opolskie) na DW416 długość odcinka pomiarowego - 2,4 km, dozwolona prędkość dla samochodów osobowych 90 km/h,
- na ul. Gliwickiej w m. Mikołów (woj. śląskie) - DK44 długość odcinka pomiarowego - 1,3 km dozwolona prędkość - 50 km/h
- w miejscowości Białcz w (woj. lubuskie) - DW132 długość odcinka pomiarowego - ponad 3 km dozwolona prędkość - 50 km/h,
- na odcinku Łubianka - Brynka (woj. zachodniopomorskie) - DW151
- na autostradzie A2 pomiędzy węzłami Poznań Komorniki i Poznań Krzesiny, dozwolona prędkość na monitorowanym odcinku - 120 km/h.
Już za kilka dni powyższe listy nie będą kompletne. Przyłącza prądowe wykonano przy systemach OPP zlokalizowanych na Śląsku, w Gliwicach i Zabrzu, na drodze krajowej nr 88. Ich uruchomienie zależy już tylko i wyłącznie od CANARD. Chodzi o odcinki:
- DK88 w Gliwicach to al. Jana Nowaka-Jeziorańskiego, odcinek między wiaduktem ul. Szymanowskiego a zjazdem na ul. Pionierów (3,9 km).
- DK88 w Zabrzu, odcinek między zjazdem na ulicę Chorzowską/Wolności i zjazdem na ulicę Ziemską (7,5 km).
Wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że urządzenia do kontroli prędkości znajdziemy też przy drogach szybkiego ruchu i autostradach. Najlepszym przykładem jest tu system odcinkowego pomiaru prędkości na autostradzie A4 w województwie dolnośląskim. Jak poinformował Interię Wojciech Król z GITD, tylko w pierwszej połowie bieżącego roku na odcinku Kostomłoty - Kąty Wrocławskie kamery odcinkowego pomiaru prędkości zanotowały 51 213 wykroczeń. Dla porównania wszystkie odcinkowe pomiary prędkości pracujące w Polsce zarejestrowały w tym czasie nieco ponad 113 tys. wykroczeń.
Oznacza to, że jeden autostradowy odcinek odpowiada aż za 45 proc. ogółu zarejestrowanych wykroczeń! To ponad 281 przekroczeń na dobę czyli jeden mandat na 5 minut. W tym miejscu warto dodać, że kierowcy i tak nauczyli się nowej lokalizacji, bo jeszcze w ubiegłym roku, na tym samym odcinku ujawniano jedno przekroczenie prędkości na mniej niż 2 minuty!