13 milionów samochodów. Polska fabryka świętuje

W obliczu trwającego kryzysu w branży motoryzacyjnej i licznych przestojów w fabrykach największych producentów, sukcesy polskiego zakładu Stellantisa napawają optymizmem. Niedawno w Tychach z linii produkcyjnej zjechał trzynastomilionowy samochód – pomarańczowy Fiat 600 Hybrid. Władze zakładu zapowiadają, że w najbliższym czasie zrealizowane zostaną kolejne inwestycje.

13 milionów samochodów. Polska fabryka świętuje
13 milionów samochodów. Polska fabryka świętujePAWEL SUDERmateriały prasowe

Zakład Stellantis w Tychach ma powody do radości. Zgodnie z oficjalnym komunikatem, licznik produkcji fabryki osiągnął imponującą liczbę trzynastu milionów pojazdów wyprodukowanych w latach 1971–2025. To niewątpliwie moment przełomowy i kamień milowy w historii tyskiej fabryki, której początki sięgają spółki FSM, a następnie były kontynuowane przez Fiat Auto Poland i FCA Poland.

Ile samochodów wyprodukowano w Tychach?

Biorąc pod uwagę historię zakładu, jeszcze bardziej znaczące staje się to, że trzynastomilionowym wyprodukowanym pojazdem był pomarańczowy, hybrydowy Fiat 600 – jeden z trzech nowych modeli, które trafiły do produkcji w tyskiej fabryce w ciągu ostatnich dwóch lat. Jak podkreślają przedstawiciele zakładu – model ten łączy zelektryfikowaną technologię w duchu zrównoważonej mobilności z praktycznością i przemyślanymi rozwiązaniami, a tym samym idealnie wpisuje się w założenia całej fabryki.

Trzynastomilionowy samochód, wyprodukowany w naszym zakładzie, to świadectwo profesjonalizmu zespołu i jego pasji do motoryzacji przekazywanej sobie przez kolejne pokolenia. Każda z produkowanych obecnie przez nas marek – Jeep, Alfa Romeo i Fiat zapisała ważną kartę w historii motoryzacji. Natomiast to, co czyni ten produkcyjny Jubileusz niezwykłym w szczególny sposób, to wyjątkowe miejsce, jakie Fiat ma we wspomnieniach bardzo wielu polskich rodzin
powiedział Tomasz Gębka, dyrektor zakładu Stellantis w Tychach.
Trzynastomilionowym wyprodukowanym pojazdem był pomarańczowy Fiat 600.PAWEL SUDERmateriały prasowe

Fabryka Stellantis w Tychach a kryzys w branży motoryzacyjnej

Sukces polskiej fabryki nabiera jeszcze większego znaczenia, gdy porównamy go z ogólną sytuacją branży motoryzacyjnej w Europie. Nie jest tajemnicą, że europejski sektor motoryzacyjny pogrąża się w coraz większym kryzysie, a narastające trudności dotykają zarówno producentów samochodów, jak i dostawców części. Problemy nie ominęły także tyskiej fabryki, jednak dzięki pomyślnym zwieńczeniom ważnych dla zakładu programów uruchomień produkcji samochodów nisko i zeroemisyjnych, fabryce udało się przetrwać ciężkie chwile.

Dzięki temu fabryka może bez przeszkód funkcjonować w nowej dla branży motoryzacyjnej rzeczywistości, definiowanej transformacją energetyczną zmierzającą do całkowitej eliminacji emisji CO2 z pojazdów
dodają władze zakładu.

Wkrótce kolejne inwestycje w fabryce w Tychach

Zakład samochodowy w Tychach rozpoczął w latach 2023-2024 produkcję nowych modeli segmentu B-SUV najnowszej generacji: Jeepa Avengera, Fiata 600 i Alfy Romeo Junior. Każdy z nich oferowany jest w wersjach w pełni elektrycznych lub hybrydowych. To jednak nie koniec inwestycji w tyskiej fabryce. Kolejnym uzupełnieniem oferty jest elektryczny model segmentu A – Leapmotor T03, montowany w systemie SKD. Obecnie zakład zatrudnia 2 600 pracowników, a w minionym roku z jego taśm produkcyjnych zjechało 224 017 samochodów.

Test wideo Renault Rafale. Duży SUV, a pali mniej niż 5 l/100 kmAdam MajcherekINTERIA.PL