Nowy odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy Krakowa. Wpłynęły dwie oferty
Zapowiedzi dotyczące ustanowienia nowego bata na tych, którzy jadą zbyt szybko nabierają realnych kształtów. Już niebawem na północnej obwodnicy Krakowa (S52) trzeba będzie mocniej uważać na prędkość. W jednym z tuneli zainstalowany zostanie system odcinkowego pomiaru prędkości. GITD otrzymał dwie kuszące oferty. Decyzja zapadnie niebawem.

Spis treści:
Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) jest coraz bliżej wyłonienia wykonawcy Odcinkowego Pomiaru Prędkości (OPP) na północnej obwodnicy Krakowa. W procedurze przetargowej udział wzięły dwie firmy, których oferty mieszczą się w założonym budżecie. Ostateczną decyzję o tym, kto będzie odpowiedzialny za realizację inwestycji poznamy już wkrótce.
Dwie oferty na wykonanie OPP w tunelu na S52. Niebawem decyzja
O uruchomieniu procedury przetargowej na budowę Odcinkowego Pomiaru Prędkości na północnej obwodnicy Krakowa informowaliśmy już w czerwcu. Najwyraźniej 12,3-kilometrowa droga z trzema pasami ruchu i dwoma tunelami staje się miejscem zbyt częstych wykroczeń, skoro zdecydowano się na budowę systemu dyscyplinującego kierowców. Według doniesień GITD, powstanie on w tunelu pod Zielonkami.
Za wykonanie tej inwestycji będzie odpowiedzialna jedna z dwóch firm, które złożyły oferty mieszczące się w zaplanowanym budżecie, wynoszącym 2 mln zł. Najniższą cenę zaproponowała firma Lifor sp. z o.o., która jest w stanie wykonać zadanie zlecone przez GITD za 1 651 890 zł. Nieco wyższą cenę zaproponowała firma Sprint sp. z o.o., a jej oferta opiewa na 1 890 932 zł. Na ostateczne wyłonienie wykonawcy będziemy musieli jeszcze trochę poczekać, choć niewykluczone, że stanie się to niebawem.
Kiedy powstanie OPP w tunelu pod Zielonkami?
Od momentu podpisania umowy wyłoniony wykonawca będzie miał 18 tygodni (ok. 4,5 miesiąca) na zrealizowanie inwestycji. Wynika to z warunków ogłoszonego przetargu. W tym czasie będzie musiał dostarczyć i zamontować cały system odpowiedzialny za odcinkowy pomiar prędkości w tunelu pod Zielonkami. Oznacza to, że prace zakończą się jeszcze przed nadejściem zimy. W podobnym czasie dojdzie również do uruchomienia systemu, który od tej pory będzie pilnował przestrzegania ograniczeń prędkości na S52.
Montaż odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod Zielonkami wpisuje szerszy plan wyposażania tuneli w urządzenia mierzące średnią prędkość. Warto zauważyć, że podobne rozwiązania działają m.in. w tunelu na trasie S2 pod Warszawą, w tunelach na S3 między Bolkowem, a Kamienną Górą i S7 pod Luboniem Małym. Na trasie S52, zwanej Obwodnicą Północną Krakowa, znajdują się dwa tunele - pod Zielonkami i w Dziekanowicach, przy czym nie ma obecnie planów dotyczących budowy podobnego systemu w drugim z tuneli.
Technologia w tunelu na S52. To wyjątkowy obiekt w skali całej Polski
Tunel znajdujący się na trasie S52 pod Zielonkami ma 35 m szerokości i zaledwie 653 m długości. Na tak krótkim dystansie znajduje się jednak wiele interesujących rozwiązań technologicznych, które czynią go jedną z najbardziej zaawansowanych konstrukcji inżynierskich w Polsce. Trzy pasy ruchu w każdym kierunku robią wrażenie, lecz niemniej imponujący okazuje się system monitorujący. Składa się on z 64 kamer, które są częścią tzw. systemu sterowania ruchem. Oznacza to, że poza monitorowaniem sytuacji wewnątrz tunelu, potrafią wykrywać zdarzenia drogowe i rozpoznawać tablice rejestracyjne przejeżdżających pojazdów.
Ponadto, co 110 m rozmieszczono łącznie 5 przejść ewakuacyjnych między nawami. W każdej nawie znajduje się telefon alarmowy, z którego można skorzystać w awaryjnej sytuacji, aby szybko powiadomić służby o niebezpieczeństwie wewnątrz tunelu. Tunel pod Zielonkami na S52 został wyposażony również w 32 głośniki, które mogą posłużyć do przekazywania ważnych komunikatów w sytuacjach awaryjnych.