Młodzi kierowcy są niebezpieczni. Wiemy dlaczego
Młodych kierowców rozprasza bardzo wiele czynnników.
Wyniki przeprowadzonego przez Goodyeara badania świadczą o tym, że młodzi telefonują, piszą SMS-y i przeglądają Internet nawet za kierownicą: 45% przyznaje się do rozmawiania przez z telefon, a aż 68% widziało znajomych rozmawiających przez komórkę podczas prowadzenia samochodu.
Celem badania, które analizowało zachowania 6400 młodych kierowców poniżej 25. roku życia na 16 rynkach (w 15 krajach europejskich i w Republice Południowej Afryki), było poznanie sposobu myślenia młodych kierowców i zdobycie informacji na temat ich zachowań na drodze.
"Młodzi kierowcy są dziś narażeni na zbyt wiele czynników rozpraszających uwagę. Badanie posłużyło zbadaniu, w jaki sposób nowoczesne gadżety wpływają na bezpieczeństwo kierowców" - powiedział Jens Völmicke z Goodyeara.
Wbrew popularnemu poglądowi, mózg nie jest w stanie wykonywać wielu zadań jednocześnie, lecz tylko sekwencyjnie, przerzucając szybko uwagę z jednego na drugie. Płat czołowy mózgu, który odpowiada za uwagę i koncentrację może łatwo ulec przeciążeniu, gdy kierowca wykonuje wiele czynności jednocześnie, narażając na niebezpieczeństwo siebie i innych użytkowników drogi.
Młodzi kierowcy są dziś narażeni wiele czynników konkurujących o ich uwagę gdy wsiadają do samochodu. Mimo że w większości krajów jest to nielegalne, 44% respondentów rozmawia przez telefon nie używając zestawu głośnomówiącego ani słuchawki. Najmniej zdyscyplinowani są pod tym względem Szwedzi i Rosjanie (70%), a następnie mieszkańcy RPA (61%) i Turcy (60%). W Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Holandii odpowiednio 15%, 26% i 27% używa telefonu w samochodzie niezgodnie z przepisami, co wydaje się świadczyć o tym, że surowsze egzekwowanie prawa może być skuteczne.
Bardziej niebezpieczne od rozmów podczas jazdy są wiadomości tekstowe: 41% młodych kierowców przyznaje się do wysyłania SMS-ów, e-maili lub używania komunikatorów podczas prowadzenia samochodu. Najczęściej są to kierowcy z RPA, Turcji i Szwecji (odpowiednio 65%, 56% i 55%), a najrzadziej z Hiszpanii, Niemiec i Wielkiej Brytanii (odpowiednio 31%, 29% i 14%).
Według ekspertów, rozproszenie uwagi spowodowane wykonywaniem innych czynności podczas jazdy powoduje zjawisko przypominające ślepotę - rozmawiając przez telefon patrzymy na obiekty, ale ich nie widzimy.
Wiedzę o zagrożeniach związanych z rozproszeniem uwagi Goodyear planuje wykorzystać we współpracy z Europejskim Stowarzyszeniem Szkół Jazdy (EFA), aby dostarczać młodym ludziom więcej szkoleń z zakresu bezpiecznej i odpowiedzialnej jazdy.
"Świat Internetu oferuje młodym kierowcom zdecydowanie zbyt wiele czynników dekoncentrujących uwagę, co w znacznym stopniu osłabia zdolność skupienia uwagi za kierownicą. Prowadzenie wymaga stuprocentowej koncentracji i uwagi. Młodzi ludzie powinni odłożyć telefony i inne gadżety, jeżeli chcą jechać bezpiecznie i odpowiedzialnie" - powiedział Gerhard von Bressensdorf, prezes Europejskiego Stowarzyszeni Szkół Jazdy.
Choć nowe technologie bez wątpienia są przyczyną dekoncentracji, uwagę młodych kierowców za kierownicą przyciągają również bardziej tradycyjne czynności.
58% z nich pije, a 45% je za kierownicą. Niektórzy nawet za kierownicą zachowują się jak w... łazience - 14% młodych kierowców przyznaje się do nakładania makijażu, układania włosów lub golenia w czasie jazdy.
Niepokojący wydaje się fakt, że kierowcy poniżej 25. roku życia częściej dostrzegają niebezpieczne zachowania znajomych i rówieśników, niż własne. 68% widziało znajomych rozmawiających przez telefon trzymany w ręku, a 62% - piszących SMS-y, e-maile lub przeglądających Internet. Najczęściej takie zachowania dostrzegają u rówieśników respondenci z Rosji i RPA (83% i 82%), a najrzadziej z Wielkiej Brytanii (37%). Respondenci z Turcji często używają smartfonów do wysyłania wiadomości tekstowych, e-maili i przeglądania Internetu - 78% respondentów twierdzi, że widziało takie zachowania u swoich znajomych. Młodzi kierowcy z Turcji również najczęściej nakładają makijaż, układają włosy i golą się podczas jazdy (57%), a najrzadziej robią to ściśle przestrzegający prawa Brytyjczycy (zaledwie 20%).
Jedna czwarta młodych kierowców widziała również znajomych czytających gazetę podczas jazdy, a 24% była świadkiem przebierania się kierowcy.
Naukowcy badający próby wykonywania wielu czynności jednocześnie za kierownicą zauważają, iż tacy kierowcy nabierają fałszywego poczucia pewności siebie i przekonania, że są w stanie wykonywać inne czynności podczas jazdy. Problemy pojawiają się, gdy wydarzy się coś nieoczekiwanego, co wymaga zahamowania lub zmiany pasa w ułamku sekundy. Wtedy okazuje się, że ich zdolność do prawidłowej oceny sytuacji jest ograniczona.