Czy samochody dostawcze są bezpieczne?
Zajmująca się przeprowadzaniem testów zderzeniowych organizacja Euro NCAP bierze pod lupę nie tylko samochody osobowe, ale i dostawcze.
W zeszłym roku Euro NCAP zmieniło nieco kryteria ocen, wysuwają na pierwszy plan systemy zapobiegające kolizjom - autonomicznego hamowania awaryjnego, monitorowania pasa ruchu i adaptacyjnego tempomatu. Od tamtej pory przetestowano 19 różnych modeli dostawczych, które stanowią 98 procent sprzedaży tego typu aut w Europie. 14 z nich zasłużyło na najwyższą ocenę, ale nie brakło i rozczarowań.
Euro NCAP podkreśla, że producenci samochodów dostawczych powinni jak najszybciej doprowadzić do zrównania wyposażenia oferowanego w autach osobowych i dostawczych oraz ustandaryzować pakiety systemów ADAS (zaawansowanego wspomagania kierowcy), tak by zarządzający flotami mogli łatwo porównać konkurencyjne modele.
Euro NCAP testuje dostawcze auta z homologacją N1, a więc o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony. Testowane systemy wspomagające kierowcę obejmowały autonomiczne hamowanie awaryjne i sposób jego działania w reakcji na inne pojazdy, pieszych i rowerzystów; system utrzymania pasa ruchu, które pomaga zapobiegać wypadnięciu pojazdu z pasa; wspomaganie prędkości, które pomaga kierowcy utrzymać bezpieczną prędkość, odpowiednią dla drogi, po której porusza się pojazd; oraz system monitorowania pasażerów, które może wykryć, czy pasażerowie mają zapięte pasy.
W tej rundzie testów zwycięzcami okazały się trzy modele: Ford Transit, Mercedes Vito i Volkswagen Transporter, Euro NCAP przyznał im złoty medal. Ford Transit Custom, Mercedes Sprinter, Opel Vivaro, Peugeot Expert i Volkswagen Crafter otrzymały srebrny medal, nieco tylko ustępując zwycięzcom.
Sześć kolejnych samochodów dostawczych otrzymało brązowy medal: Citroen Jumper i Jumpy, Fiat Ducato, Iveco Daily, Peugeot Boxer i Toyota Proace.
Najgorzej oceniono Fiata Talento, Opla Movano, Nissana NV400, Renault Master i Renault Trafic. Euro NCAP nie zaleca ich kupowania ze względu na ogólny brak systemów bezpieczeństwa.
Euro NCAP zwróciło również uwagę, że producenci różnicują wyposażenie tych samych model w zależności od rynku. Co gorsza, bliźniacze modele (a jak wiadomo wśród aut dostawczych sprzedawanie jednego modelu pod kilkoma markami to powszechna praktyka), różnią się wyposażeniem, np. system autonomicznego hamowania awaryjnego, który jest opcją w Renault Master, jest niedostępny w Nissanie NV-400.
Swoje badanie Euro NCAP zakończył inną smutną konstatacją. Otóż podane wyżej wyniki dotyczą samochodów z najlepszym możliwym wyposażeniem. Tymczasem wiadomo, że systemy bezpieczeństwa nie znajdują się wysoko na liście priorytetów zarządzających flotami. Dlatego po drogach jeździ niewiele samochodów wyposażonych tak, jak te poddane testom.
***
Zagłosuj i wygraj. CODZIENNIE CZEKA OD 20 000 zł do 40 000 zł!
Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!