Opel Mokka ma teraz sztuczną inteligencję. Tylko zapomniała ostatnie 3 lata
Druga generacja Opla Mokka jest obecna na rynku niemal od pięciu lat, czas więc był najwyższy na modernizację. Problem w tym, że jeśli nie jeździcie na co dzień tym modelem, możecie mieć spore problemy ze wskazaniem, co właściwie się zmieniło. Wbrew pozorom jednak zmodernizowana Mokka ma kilka istotnych nowości, o czym miałem okazję przekonać się podczas pierwszych jazd testowych.

Spis treści:
Zaprezentowana w połowie 2020 roku Mokka drugiej generacji był pierwszym modelem zaprojektowanym zgodnie z nowym językiem stylistycznym, którego najbardziej charakterystycznym elementem jest Opel Vizor. Wyróżnia się on mocno przyciemnionymi reflektorami, zlewającym się z lakierowaną na czarno osłoną chłodnicy. Nowe modele Opla nadal podążają tą samą drogą, więc przed stylistami stanęło trudne zadanie – jak odświeżyć Mokkę, zachowując spójny charakter z resztą gamy.
Jak modernizacja zmieniła Opla Mokkę?
Wydaje się więc zrozumiałym, że face lifting nie przyniósł żadnych rewolucyjnych zmian. Szczerze mówiąc to na pierwszy i drugi rzut oka, trudno w ogóle zauważyć, że mamy do czynienia z nowszą wersją Mokki.
Dopiero stawiając obok siebie oba auta można dopatrzyć się, że reflektory zostały nieco zmienione, a światła do jazdy dziennej na krawędziach nie są teraz jednolite lecz podzielone. Zastosowano także logo zgodne z najnowszym wzorem, a także kosmetycznie odświeżony zderzak, zapewniający lepszą aerodynamikę.

Również z tyłu można zauważyć, że światła nie składają się z jednolitego paska, tylko przedzielonego na krawędziach. Z tej perspektywy więcej zmian jednak nie zobaczycie – poza całkowitą rezygnacją z chromowanych elementów.
Opel Mokka ma teraz ChatGPT
Czytając informację prasową na temat nowego Opla Mokka można odnieść wrażenie, że we wnętrzu tego miejskiego SUV-a zaszła prawdziwa rewolucja. Między innymi ekologiczna, ponieważ wszystkie obicia i tapicerka pochodzą z recyklingu. Producent mówi też o „detoksie” w kontekście „skupiania się na tym co najważniejsze”. Jak to przekłada się na wnętrze odświeżonej Mokki?

Deska rozdzielcza zachowała swój kształt i tym co od razu co rzuca się w oczy jest tylko nowa kierownica - spłaszczona zarówno od góry jak i od dołu. Kierowca tak jak poprzednio ma przed sobą dwa 10-calowe ekrany, ale teraz rozmiar ten oferowany jest seryjnie. Same multimedia są nowe, mają dostęp do sieci 4G, zdalnych aktualizacji, a nawet do obsługi głosowej wykorzystującej ChatGPT.

Brzmi to obiecująco, ale niestety trudno zachwycać się tymi nowościami, kiedy ich wygląd i obsługa wygląda tak samo jak w wielu francuskich modelach koncernu Stellantis. Jest nowocześniej niż dotychczas, ale nie znajdziemy tu zupełnie nowych rozwiązań. Zaś ChatGPT bazuje na wersji 3.5 i jak informuje producent „obsługuje bazy danych do stycznia 2022 roku włącznie, w związku z czym nie posiada wiedzy o zdarzeniach i danych występujących po tym terminie”.

Jeśli zaś chodzi o „detoks” wnętrza, to nadal otaczają nas twarde plastiki i tworzywa, a do tego nieco utrudniono obsługę funkcji samochodu. Zrezygnowano z części przycisków pod ekranem, a także z przełączników na konsoli między fotelami. Zdaniem producenta dzięki temu wnętrze wygląda „świeżo i atrakcyjnie”.
Nic nie zmieniło się natomiast w kwestii ilości miejsca we wnętrzu – z przodu trudno narzekać na swobodę, fotele są całkiem wygodne, a ten kierowcy może być wyposażony w masaż odcinka lędźwiowego.

Z tyłu natomiast wysokim osobom może być ciasno na wysokości kolan. Bagażnik zaś oferuje przeciętne 350 l pojemności (310 l w wersji elektrycznej).

Jakie silniki ma nowy Opel Mokka?
Modernizacja Mokki nie wprowadziła żadnych nowości do gamy silnikowej. Zniknęła z niej za to bazowa 100-konna odmiana benzynowa oraz słabsza elektryczna (136 KM). Osoby zainteresowane wersjami spalinowymi mają do wyboru trzy warianty, ale każdy z nich korzysta z 3-cylindrowego silnika 1.2 z doładowaniem, rozwijającego 130 lub 136 KM. Jaka jest logika w takiej ofercie? Otóż pierwsza odmiana ma skrzynię manualną, druga automatyczną, zaś trzecia dwusprzęgłową i układ miękkiej hybrydy.
1.2 Turbo | 1.2 Turbo | Hybrid | Electric | |
silnik | t. benz | t. benz | t. benz | elektryczny |
pojemność | 1199 ccm | 1199 ccm | 1199 ccm | - |
moc | 136 KM | 130 KM | 136 KM | 156 KM |
moment obr. | 230 Nm | 230 Nm | 230 Nm | 260 Nm |
skrzynia | 6b man. | 8b aut. | 6b e-DCT | - |
bateria | - | - | 0,89 kWh | 54 kWh |
0-100 km/h | 8,9 s | 8,9 s | 8,2 s | 9,0 s |
v max | 208 km/h | 208 km/h | 209 km/h | 150 km/h |
spalanie | 5,7 l/100 km | 5,7 l/100 km | 4,9 l/100 km | 15,5 kWh |
zasięg | - | - | - | 403 km |
Podczas pierwszy jazd testowych zmodernizowaną Mokką miałem do dyspozycji wersję elektryczną oraz miękką hybrydę. Tak jak wspomniałem, elektryk ma teraz tylko mocniejszy silnik (156 KM) i większą baterię (54 kWh). Odmiana ta ma zadowalającą dynamikę nie tylko w mieście, ale realny zasięg zwykle niewiele przekraczający 300 km, każe ją traktować jako wybór na codzienne dojazdy do pracy, ale nie na dalsze wyjazdy.

Wersja hybrydowa jest najnowszą pozycją w gamie Mokki, ale można było zamówić ją już wcześniej i jest dobrze znana z wielu innych modeli koncernu Stellantis. Jej wyróżnikiem jest fakt, że choć korzysta z instalacji 48-voltowej, a silnik elektryczny ma jedynie 28,5 KM, to auto potrafi poruszać się w trybie wyłącznie elektrycznym na krótkich dystansach. Przełączania się między napędami działa całkiem płynnie, choć gdy chcemy nagle przyspieszyć, pojawia się chwila zawahania, zanim spalinowa jednostka dołączy do elektrycznej, a dwusprzęgłowa przekładnia dobierze właściwe przełożenie.

Według procenta układ hybrydowy pozwala zaoszczędzić średnio 0,8 l/100 km względem odmiany czysto benzynowej ze skrzynią automatyczną. Z testów tego napędu w wielu innych modelach wiem jednak, że wiele zależy od stylu jazdy.
Opel Mokka - podsumowanie i ceny
Lista zmian w Oplu Mokka po modernizacji wcale nie jest krótka, lecz jeśli nie jesteś właścicielem dotychczas oferowanej wersji, to raczej tego nie zauważysz. Nadwozie zmieniło się bardzo subtelnie, a najważniejsze nowości we wnętrzu to nowa kierownica oraz multimedia, które choć nowocześniejsze, nie należą do najbardziej nowoczesnych na rynku.

Zmodernizowana Mokka dostępna będzie w dwóch wersjach wyposażenia - Edition oraz GS. Producent nie podał jeszcze szczegółowego cennika, ale wiemy od jakich kwot będą się zaczynały ceny poszczególnych wersji silnikowych:
- Mokka 1.2 Turbo - 109 900 zł
- Mokka Hybrid - 122 900 zł
- Mokka Electric - 158 900 zł


