Porsche Macan Turbo - test

400-konny Macan to 100-procentowy samochód sportowy. Tyle że ukryty w nadwoziu SUV-a.

Porsche z silnikiem turbo, nawet jeśli to SUV, musi być szybkie. Efekt? Przyspieszenie 0-100 km/h w 4,4 sekundy.
Porsche z silnikiem turbo, nawet jeśli to SUV, musi być szybkie. Efekt? Przyspieszenie 0-100 km/h w 4,4 sekundy.Motor

Porsche słynie z samochodów sportowych, ale świetnie zarabia na... SUV-ach. Najpopularniejszym modelem tej marki jest Cayenne, który sprzedaje się lepiej niż wszystkie pozostałe modele razem wzięte. Teraz zapewne się to zmieni i Porsche numer 1 zostanie kolejny SUV w ofercie, czyli Macan.

Sportowe emocje

Obecnie gama Macana składa się z trzech wersji: 258-konnego diesla, benzynowej S (340 KM) i topowej Turbo.

400-konny Macan to nie pierwszy SUV, o którym mówi się, że ma sportowy charakter i osiągi. Jest przecież Jeep Grand Cherokee SRT8 (477 KM), jest BMW X6 M (555 KM) czy Mercedes ML 63 AMG (525 KM). Tyle że żaden z tych piekielnie mocnych SUV-ów nie dorównuje Macanowi Turbo pod względem właściwości jezdnych.

Porsche stworzyło kolejne sportowe auto. Tylko że tym razem w skórze SUV-a. Macan prowadzi się jak hot-hatch. Pod względem dynamiki jazdy nie ma sobie równych w klasie. Świetnie czuje się w zakrętach, jest niesamowicie zwinny i błyskawicznie reaguje na każdy ruch kierownicy. Masa własna 1925 kg i podwyższony środek ciężkości nie robią na Porsche większego wrażenia.

Stopień sportowego charakteru Macana pozostaje w gestii kierowcy. W gąszczu przycisków na konsoli środkowej umieszczony jest "Sport", odpowiadający m.in. za pracę skrzyni biegów, reakcje silnika i systemu ESP.

Ten styl wnętrza obowiązuje w Porsche od czasu pojawienia się Panamery. Kokpit jest efektowny, ale przeładowana przyciskami konsola środkowa może rozpraszać kierowcę.Motor

Poza ustawieniami jednostki napędowej, można mieć także wpływ na pracę układu jezdnego. Wymaga to zakupu opcjonalnego zawieszenia pneumatycznego (jego koszt to 7589 zł).

Najlepsze zawieszenie

O ile jakością wykonania i poziomem zastosowanych tworzyw Porsche nie odbiega od Audi, BMW czy Mercedesa, to w przypadku zawieszenia Macan zostawia wszystkich rywali w tyle. Skuteczność tłumienia, cicha praca, odporność na nierówności napotkane w szybko pokonywanym zakręcie - właśnie tym zachwyca podwozie nowego SUV-a Porsche. Na zachwyt zasługują również osiągi. Silnik 3.6 V6 jest wspomagany dwiema turbosprężarkami. Moc 400 KM robi swoje, ale to 550 Nm momentu obrotowego odpowiada za piorunujący efekt końcowy.

Porsche Macan Turbo

Porsche Macan Turbo

Porsche z silnikiem turbo, nawet jeśli to SUV, musi być szybkie. Efekt? Przyspieszenie 0-100 km/h w 4,4 sekundy.Motor
Potężny dyfuzor i dwie podwójne końcówki układu wydechowego – Porsche Macan w wersji Turbo nie jest specjalnie dyskretne.Motor
Porsche Macan TurboMotor
Wyglądają dosyć zwyczajnie, ale okazują się świetnie wyprofilowane i komfortowe.Motor
Tylna kanapa jest teoretycznie trzyosobowa, w praktyce ukształtowana dla dwóch pasażerów.Motor
W roli głównej: 400-konny silnik biturbo 3.6 V6. Osiągi? Sportowe.Motor
Na ekranie wyświetlane są m.in. informacje na temat pneumatycznego zawieszenia.Motor
Ten styl wnętrza obowiązuje w Porsche od czasu pojawienia się Panamery. Kokpit jest efektowny, ale przeładowana przyciskami konsola środkowa może rozpraszać kierowcę.Motor
Mimo że SUV, to wierny sportowej tradycji: stacyjka po lewej stronie kierownicy.Motor
Bagażnik ma pojemność 500 litrów. Plus za podział kanapy w proporcjach 40:20:40.Motor

Ten SUV według redakcyjnych pomiarów przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy. Uzyskany wynik jest o 0,4 s lepszy niż deklaruje producent. Macan imponuje jednak jeszcze bardziej zdolnością do przyspieszania przy wyższych prędkościach. 200 km/h przekracza już po niespełna 18 sekundach od ruszenia! Tym efektownym czasom towarzyszy przyjemne brzmienie silnika. Jest ono zaskakująco dyskretne, co na dłuższą metę okazuje się rozsądne, zwłaszcza podczas jazdy w trasie.

Turbo, czyli bardzo drogo

Znaczek na masce i ogromne możliwości Macana nie mogą być tanie. To nikogo nie powinno zaskakiwać. Dziwić może fakt, że 400-konny Macan Turbo kosztuje tylko (przy tym poziomie cenowym) o 25 tys. zł mniej niż 400-konne Cayenne S. Usprawiedliwia to jednak radość z jazdy, jaką daje mniejszy SUV Porsche.

Porsche Macan Turbo

Porsche Macan Turbo

Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor
Porsche Macan TurboMotor

Porsche Macan Turbo - podsumowanie

Bezkonkurencyjny. Macan Turbo po mistrzowsku łączy osiągi auta sportowego z użytecznością SUV-a.

Porsche Macan Turbo: plusy

  • rewelacyjne osiągi,
  • skuteczne hamulce,
  • właściwości jezdne,
  • praca skrzyni biegów,
  • wysoka jakość wykończenia

Porsche Macan Turbo: minusy

  • przeciętna ilość miejsca na tylnej kanapie,
  • wysoka cena zakupu,
  • wiele elementów wyposażenia wymaga dopłaty
 
Porsche Macan Turbo
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
3604 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/24
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
400 KM/6000
Maks. moment obrotowy
550 Nm/1350
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./7-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
470/192/162 cm
Rozstaw osi
281 cm
Średnica zawracania
12,0 m
Masa/ładowność
1925/625 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
500/1500 l
Poj. zbiornika paliwa
75 l (Pb 98)
Opony (przód; tył)
235/55 R19; 255/50 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
266 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,8 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,4 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
10,7 s
Przyspieszenie 0-200 km/h
17,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
34,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
33,3 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,0 dB →
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,6
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
11,5/7,5/8,9
Teoretyczny zasięg
840 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
15,0/10,0/12,5
Rzeczywisty zasięg
600 km
Cena wersji podstawowej**
354 600 zł
Cena
354 600 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas