Mercedes CLS Shooting Brake 350 CDI 4Matic - test

Mercedes nie chce mówić o nim kombi. Najnowszego CLS-a nazywa Shooting Brake, bo każde inne określenie brzmi zbyt normalnie.

Shooting Brake jest dłuższy od Mercedesa E Kombi, ale ma o wiele mniejszy bagażnik.
Shooting Brake jest dłuższy od Mercedesa E Kombi, ale ma o wiele mniejszy bagażnik.Motor

W przypadku tego samochodu pojemność bagażnika wcale nie jest najważniejsza. Na równi, a nawet bardziej liczą się wygląd, prestiż, komfort, jakość oraz wyposażenie. CLS, który lata temu dał początek udawanym coupe z czterema drzwiami, doczekał się drugiej odsłony, a wraz z nią wersji Shooting Brake. Auto, będące tak naprawdę odmianą kombi, może się pochwalić bagażnikiem o pojemności od 590 do 1550 l! Jak na tak duży samochód, nie jest to jakiś porażający wynik, jednak to i tak dużo.

Podłoga za 22 300 zł

Wszystkim, którzy chcą się jeszcze bardziej wyróżniać, Mercedes do CLS-a oferuje drewnianą podłogę bagażnika z czereśni amerykańskiej. Może i wygląda ona ładnie, jednak wymaga specjalnej opieki, dlatego niemiecki producent podczas przewożenia wszelkich przedmiotów zaleca stosowanie specjalnej osłony. Podłodze bagażnika przyjrzeliśmy się zresztą bliżej i tak naprawdę to... kawałek sklejki. I to bardzo drogiej, bo kosztującej 22 300 zł!

Szkoda, że auta nie zaopatrzono w okienko w podłokietniku, umożliwiające przewożenie długich przedmiotów. Oparcie dzielonej kanapy składa się w wygodny sposób - za pomocą uchwytów, umieszczonych przy krawędzi bagażnika.

Przepych i fantastyczna jakość. Deska rozdzielcza w pakiecie Exclusive (za 25 405 zł) została obszyta skórą. Na pierwszy rzut oka – dużo przycisków; obsługa auta jednak nie jest utrudniona. CLS zaskakuje bardzo dużą liczbą schowków, półek i półeczek.Motor

O wyposażeniu Shooting Brake'a można by napisać grubą i "drogą" książkę. Na pokładzie CLS-a znalazło się dosłownie wszystko - m.in. system Comand Online z przeglądarką internetową (dopłata 14 791 zł), zestaw audio Bang&Olufsen (23 429 zł) czy też aktywne wielokonturowe fotele przednie z funkcją masażu w cenie 7226 zł. Są wygodne niczym domowa kanapa, dają możliwość dostosowania do sylwetki kierowcy i pasażera oraz przytrzymują ich ciała w szybko przejeżdżanych zakrętach za pomocą aktywnych boczków oparć.

CLS ma też pełno elektroniki wspomagającej kierowcę w czasie jazdy. Auto rozpoznaje znaki drogowe, utrzymuje zadany pas ruchu oraz informuje o pojeździe w martwym polu. Te dwa ostatnie systemy wraz z aktywnym tempomatem Distronic, działającym od 0 do prędkości 200 km/h, oferowane są w pakiecie za 12 702 zł.

Przyjazna kabina

Za kierownicą CLS-a bez problemu odnajdzie się każdy właściciel współczesnego Mercedesa. Elementy obsługi i rozmieszczenie przycisków znane są z innych modeli. Dźwignia automatycznej skrzyni biegów została umieszczona przy kolumnie kierownicy, dzięki czemu wygospodarowano dodatkowo wnęki w konsoli środkowej. CLS urzeka swoją fantastyczną jakością wykonania, szczególnie z pakietem Exclusive, w którym skórą obszyto dosłownie wszystko. Oczywiście, Mercedes nie byłby sobą, gdyby nadal nie upierał się przy jednej dźwigience kierunkowskazów i wycieraczek oraz tradycyjnym nożnym hamulcu postojowym.

Pozycja za kierownicą jest bardzo dobra, a przestrzeni z przodu - mnóstwo. Jeśli z miejsca kierowcy coś się może nie podobać, to słaba widoczność w tył.

Pasażerowie drugiego rzędu siedzeń też nie powinni narzekać na brak przestrzeni na nogi i na głowę. Dzięki temu, że dach nie opada pod tak dużym kątem jak w udawanym coupe, jest jej tyle, co w najbardziej wyrośniętych kompaktowych kombi. Przy tym CLS ma bardzo szerokie wnętrze, dlatego podróż na kanapie, nawet w trzy osoby nie powinna być utrapieniem. Oczywiście, pod warunkiem, że weźmie się poprawkę na wysoki tunel środkowy.

Pierwsza klasa

Po zamknięciu drzwi pasażerowie od razu przenoszą sie w inny świat. CLS, wyposażony w pneumatyczne zawieszenie (dopłata 9567 zł), znakomicie izoluje od otoczenia zewnętrznego. Nierówności jezdni praktycznie nie czuć, może z wyjątkiem tych pojedynczych, na co wpływają 19-calowe obręcze z lekkich stopów. Kierowca CLS-a ma możliwość podniesienia zawieszenia, np. w momencie jazdy po nierównościach lub przed wdrapaniem się na wysoki krawężnik. Co więcej, komfort akustyczny jest na absolutnie fantastycznym poziomie. Świadczy o tym choćby fakt, że przy 100 km/h poziom hałasu jest niższy niż w konkurencyjnym Audi A7 3.0 TDI quattro aż o 1,7 dB!

W parze

Wygoda to nie wszystko. CLS jest również pewnym towarzyszem podróży. Auto wprawdzie pozwala sobie na dość wyraźne przechyły nadwozia, ale nie zachowuje przy tym, jak rozbujana łódź i nawet w ustawieniu "Comfort" lubi zakręty. Jeszcze lepiej radzi sobie w trybie "Sport", w którym ostre manewry wykonuje chętniej i z wrodzoną pewnością. Mimo że nie ma natury sportowca, Shooting Brake potrafi przemieszczać się naprawdę szybko. Układ kierowniczy, nieco ospały w położeniu środkowym, to precyzyjne i świetnie wyważone urządzenie.

Stały napęd 4x4 dba o jak najlepsze wykorzystanie 620 Nm momentu obrotowego, dostępnego już od 1600 obr./min. 3-litrowy turbodiesel tworzy bardzo zgrany duet z 7-stopniową przekładnią automatyczną. Reakcje na gaz, szybkość, z jaką wykonuje kickdown, to samochodowa ekstraklasa. 7G-TRONIC PLUS sprawia zresztą wrażenie, jakby czytała w myślach kierowcy, zawsze idealnie dobierając przełożenie.

CLS w wersji kombi może i udaje, że ma nadwozie typu Shooting Brake, ale jest wspaniałym samochodem.

Mercedes CLS Shooting Brake 350 CDI 4Matic

Mercedes CLS Shooting Brake 350 CDI 4Matic

Shooting Brake jest dłuższy od Mercedesa E Kombi, ale ma o wiele mniejszy bagażnik.Motor
Zestaw audio bardzo dobrze „dogaduje” się z iPhonem i iPodem.Motor
Głośnik opcjonalnego systemu audio, sygnowanego przez renomowaną firmę Bang&Olufsen, umieszczono w obudowie lusterka.Motor
Pokrętło systemu multimedialnego Comand Online. Jego obsługa jest intuicyjna i bezproblemowa.Motor
Pod ręką – przyciski ustawień aktywnych foteli oraz siedmiostrefowego masażu.Motor
Łopatki do zmiany biegów umieszczono na ramionach kierownicy. Tryb ręczny działa zdecydowanie gorzej niż automatyczny.Motor
Dźwignię automatycznej skrzyni biegów przeniesiono z tunelu środkowego na kolumnę kierownicy.Motor
Bagażnik mieści od 590 do 1550 l. Podłoga z czereśni amerykańskiej to wydatek, bagatela, 22 300 zł. Przy okazji warto dokupić matę ochronną, ponieważ niezwykle łatwą ją porysować.Motor
Przepych i fantastyczna jakość. Deska rozdzielcza w pakiecie Exclusive (za 25 405 zł) została obszyta skórą. Na pierwszy rzut oka – dużo przycisków; obsługa auta jednak nie jest utrudniona. CLS zaskakuje bardzo dużą liczbą schowków, półek i półeczek.Motor
Pod względem ilości miejsca na kolana to poziom czołowych kompaktowych kombi, ale kabina CLS-a jest bardzo szeroka.Motor
Wyróżnione znakiem jakości „Zdrowe Plecy”, przednie fotele dostosowują się wręcz do kształtu ciała.Motor
Pod tym względem przegrywa z nim o 105 i 400 l (po złożeniu kanapy).Motor

Podsumowanie

Nawet, jeśli nie kierować się zasadą, że "wszystko, co oryginalne jest lepsze", CLS i tak byłby znakomity. Shooting Brake zachwyca wyśmenitymi komfortem podróżowania, silnikiem z 7-stopniowym automatem i właściwościami jezdnymi. Ma też całkiem obszerne wnętrze oraz duży bagażnik. To prawdziwy oryginał. Niestety, tylko dla bogatych.

Element wyposażenia pakietu Exclusive.Motor
Czasy globalizacji.Motor
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
2987 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/24
Układ
wzdłużny
Zasilanie
common rail
Moc maksymalna
265 KM/3800
Maks. moment obrotowy
620 Nm/1600
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./7-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przednie
wielowahaczowe
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1970/535 kg
Średnica zawracania
11,3 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
590/1550 l
Pojemność zbiornika paliwa
80 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)
496/188/142 cm
Rozstaw osi
287 cm
Opony
245/45 R17
Teoretyczny zasięg
1190 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,7 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
8,0/6,0/6,7
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,7 s
Przyspieszenie 0-140 km/h
12,7 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
16,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
37,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
60,7 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
10,4/7,5
Rzeczywisty zasięg
890 km
Cena wersji podstawowej*
328 500 zł
Cena
328 500 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała, Jacek Ambrozik

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas