Mercedes B 180 CDI 7G-DCT - test
Rodzinny Mercedes to bardzo komfortowe auto, a nowa skrzynia 7G-DCT potęguje to wrażenie.


Klasa B to model który trudno jednoznacznie zakwalifikować do typowych segmentów. Równie blisko mu do kompaktowego hatchbacka jak i do minivana. Do tego pierwszego, bo nie znajdzie się tu np. niezależnych foteli 2. rzędu, a do tego drugiego za sprawą jednobryłowej sylwetki. Za jego bezpośredniego rywala można uznać VW Golfa Plus.
Nowością w klasie B jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów o nazwie 7G-DCT (rozwiązanie zbliżone do DSG stosowanego w grupie VW). Przekładnia oferowana jest jako opcja dla wszystkich wersji silnikowych tego modelu. Nawet w najsłabszej wersji wysokoprężnej o mocy 110 KM sprawia bardzo dobre wrażenie. Mercedes słynie z dopracowanych "automatów" i w tym przypadku jest tak samo.
Kierowca ma do wyboru 3 tryby pracy przekładni: Sport (biegi zmieniane przy wyższych obrotach), Economy (zmiana biegu na wyższy przy niskich obrotach) i Manual (ręczna zmiana za pomocą łopatek przy kierownicy).
Biegi przełączane są błyskawicznie i płynnie. Jedynie przy gwałtownym ruszaniu następuje wyczuwalne szarpnięcie.
Co ciekawe, wersja z przekładnią 7G-DCT zapewnia nieco lepsze osiągi niż ta ze standardową skrzynią manualną. Czas przyspieszania od 0 do 100 km/h jest krótszy o 0,2 sekundy, a zużycie paliwa w ruchu miejskim niższe średnio o 0,1 l/100 km. Nie są to może wartości imponujące, ale komfort jazdy, zwłaszcza w mieście jest wyraźnie wyższy. Tym bardziej że wbrew pozorom 110-konny silnik okazuje się całkiem dynamiczny.
Dopłata do 7G-DCT wynosi 7040 zł, co w porównaniu z DSG w Golfie Plus 1.6 TDI 105 KM (dopłata 7900 zł) wydaje się rozsądną ofertą.
Mercedes B 180 CDI 7G-DCT
Mercedes B 180 CDI 7G-DCT (czytaj test)






Mercedes B 180 CDI 7G-DCT: plusy
- komfort jazdy,
- wysoka jakość wykonania,
- duży bagażnik,
- oszczędny i dobrze wyciszony silnik,
- płynna praca skrzyni.
Mercedes B 180 CDI 7G-DCT: minusy
- kosztowne wyposażenie dodatkowe,
- przeciętne osiągi,
- zbyt nisko umieszczony panel obsługi klimatyzacji.
Mercedes B 180 CDI 7G-DCT
Mercedes B 180 CDI 7G-DCT (czytaj test)










Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1796 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 110 KM/3200 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1400 |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa |
Napęd | przedni |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 486/1554 l |
Opony | 195/65 R15 |
Długość/szerokość/wysokość | 436/179/156 cm |
Rozstaw osi | 267 cm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,7 s |
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 5,5/4,2/4,7 |
Średnie zużycie paliwa w teście w l/100 km | 6,2 |
Cena | 109 940 zł |
Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała