Wymiana opon - co warto wiedzieć, by zrobić to bezpiecznie i sprawnie?
Nieodpowiednia wymiana opon może przysporzyć kierowcy wielu problemów i być źródłem poważnego niebezpieczeństwa na drodze. Podpowiadamy, jak można bezpiecznie wymienić opony oraz koła i czy wszystko to można zrobić samodzielnie.
Co roku, w okresie wiosny jak i jesieni, ustawiają się długi kolejki do wulkanizatorów. Wymiana opon zawsze powinna odbywać się jesienią, gdy temperatury wyraźnie spadają i należy założyć opony zimowe, a także na wiosnę, gdy nie grożą nam nagłe ochłodzenia oraz opady śniegu i należy “ubrać" koła w opony letnie.
W klimacie panującym w Polsce dobrze sprawdzają się także opony całoroczne, które wydają się być optymalnym rozwiązaniem dla osób, które jeżdżą głównie po mieście.
To rozwiązanie cieszy się coraz większą popularnością (czemu trudno się dziwić, biorąc pod uwagę, jak ostatnio wyglądają zimy) a producenci opon wręcz prześcigają się w coraz to nowszych, bardziej funkcjonalnych "gumach", które wystarczą na sezon letni, jak i zimowy, zapewniając nam niebywały komfort jazdy, przyczepność i bezpieczeństwo.
Wielu kierowców co rok na forach internetowych zadaje to samo pytanie: "czy już czas na zmianę opon na zimowe?". Oficjalna wersja wszystkich producentów opon jasno mówi, że najlepiej wymienić je na zimowe, gdy zaobserwujemy, że temperatura powietrza spadła poniżej 7 stopni Celsjusza.
Odpowiedzią na to pytanie może być także regularne sprawdzanie prognozy pogody. Idealnie byłoby, gdyby zdążyli z wymianą opon przed pierwszym śniegiem, przymrozkami i gołoledzią. Wielu kierowców niestety w ogóle nie zdaje sobie sprawy z tego, że letnie opony nie gwarantują przyczepności i często przy pierwszych atakach zimy kończy się to licznymi wypadkami, kolizjami drogowymi.
Warto pamiętać o tym, że na oponach zimowych generalnie możemy dość swobodnie i bezpiecznie jeździć, ale już na oponach letnich możemy mieć spore problemy, szczególnie na zalodzonej drodze o poranku, gdy temperatury jesienią sięgają nawet kilku stopni Celsjusza na minusie.
Samochody, które nie mają wsparcia dla kół, w takich sytuacjach będą miały także duży problem z wyjechaniem pod stromą górę na oponach letnich.
Pamiętajcie jednak o tym, że zimowe opony nie gwarantują nam 100% bezpieczeństwa i zawsze trzeba jeździć odpowiedzialnie z dobrze dobraną prędkością, zależną od warunków pogodowych. Chyba nikt z nas nie chce na początku zimowego sezonu stracić sprawnego samochodu.
Wielu doświadczonych kierowców często na forach internetowych sugeruje, że na oponach letnich można przejechać cały rok i nic się nie stanie. To nieprawda. Dlaczego? Z bardzo prostego powodu - dawniej opony były wykonywane z trwalszego materiału, samochody były znacznie słabsze, a ruch drogowy zdecydowanie mniejszy. Wszystko to miało znaczny wpływ na eksploatację opon, jak i nasze bezpieczeństwo w drodze.
Warto wiedzieć, że od 2014 roku wszystkie nowo wyprodukowane samochody są wyposażone w specjalny układ monitorujący ciśnienie powietrza w oponach. W samochodach premium, jak i dużych samochodach typu SUV montowane są czujniki w kołach, które pozwalają na bardzo dokładny odczyt danych. W mniejszych pojazdach można zastosować system uproszczony pomiaru ciśnienia powietrza, np. poprzez mierzenie obwodu kół z sygnałów czujnika ABS. Obsługa czujników ciśnienia wymaga jednak specjalistycznego, warsztatowego sprzętu.
Jeśli chcemy zamontować opony zimowe na dodatkowym zestawie obręczy, trzeba będzie zakupić dodatkowe czujniki ciśnienie, które będą wymagały odpowiedniego zaprogramowania sterownika w naszym samochodzie.
Jeśli chcecie samodzielnie wymienić opony, zawsze pamiętajcie o tym, by je odpowiednio sprawdzić z każdej strony. Jeśli okaże się, że stare opony są wytarte na bokach lub na jednej z osi, prawdopodobnie będziecie musieli naprawić także zawieszenie samochodu lub sprawdzić ustawienia geometrii.
Wielu kierowców zapomina o tym, a jeśli jeździmy na źle ustawionym zawieszeniu, to w bardzo krótkim czasie możemy całkowicie zniszczyć nowe opony.
Jeśli po założeniu opon poczujecie, że samochód na torze jazdy zaczyna ściągać na boki lub koła piszczą na zakrętach, należy wtedy kontrolować geometrię zawieszenia samochodu. Na początku jesieni, szczególnie pod centrami lub galeriami handlowymi, możemy zauważyć wolnostojące punkty sprawdzania ogumienia samochodu i wymiany opon. Lepiej jednak unikać takich miejsc i jeśli sami nie potrafimy lub nie mamy specjalistycznego sprzętu w garażu, lepiej powierzyć wymianę opon specjaliście.
Ważne jest także, aby po zamontowaniu nowych opon wyważyć odpowiednio koła. Tego zabiegu nie da się wykonać w domowym garażu, czy warsztacie. Do tego jest potrzebny specjalistyczny sprzęt i oczywiście, fachowa wiedza profesjonalistów. Wymiana opon dwa razy w roku ma wpływ na stan felg, dlatego warto wówczas zaopatrzyć się w ich nowy komplet. W serwisie powinniśmy też domagać się wymiany zaworu. Ważne jest również, by mechanik przed wymianą opon wyczyścił styk obręczy z piastą i użył klucza dynamometrycznego do montażu.