Koło (nie)wyważone
Koszt wyważenia kół waha się od 40 zł do nawet 160 zł. Sprawdzamy, czy większy wydatek przekłada się na wyższą jakość wykonywanej usługi.
Wielu kierowców przed wyważeniem kół w samochodzie zastanawia się, jaki warsztat wybrać, bo rozpiętość cenowa za usługę jest duża. Część zakładów wulkanizacyjnych przyciąga klientów niskimi kosztami usług, inne zapewniają o najwyższej jakości wyważenia dzięki zastosowaniu nowoczesnych urządzeń. W takiej sytuacji rodzą się wątpliwości, czy koła wyważone za cztery razy wyższą kwotę rzeczywiście są wyważone lepiej.
Różnice w cenach usług wynikają z kilku czynników, m.in. lokalizacji czy liczby pracowników, jednak największy wpływ ma wartość urządzeń stanowiących wyposażenie warsztatu. Ceny wyważarek są bardzo zróżnicowane i w zależności od marki oraz funkcji wynoszą od 4 do 50 tys. zł. Jednak z punktu widzenia użytkowników aut model wyważarki jest sprawą drugorzędną. Kierowcy oczekują dobrego efektu końcowego, czyli kół, które nie biją podczas jazdy. Dlatego przeprowadziliśmy test, w którym sprawdziliśmy różnice w wyważeniu koła pomiędzy warsztatami. Podpowiadamy także, co warto wiedzieć o wyważaniu, by nie paść ofiarą naciągactwa nieuczciwych warsztatów.
Testowe koło w rozmiarze 205/55 R 16 wyważane było w trzech warsztatach. Za każdym razem dokładność wyważenia sprawdzaliśmy w dwóch próbach.
PRÓBA NA WYWAŻARCE REFERENCYJNEJ
Koło badaliśmy na skalibrowanej wyważarce wysokiej klasy (zaawansowany model Hunter GSP 9700). Ze względu na dopuszczalny błąd pomiarowy między urządzeniami, niedowagi do 10 gramów zaliczały test pozytywnie.
PRÓBA DROGOWA
Koło montowane było zawsze na ten sam samochód, z przodu po prawej stronie. Podczas jazdy testowej na stałej trasie, obecność drgań oceniana była przy prędkościach 50, 90 i 140 km/h.
W tanim warsztacie za wyważenie koła zapłaciliśmy 10 zł. Serwis dysponował jedną z tańszych wyważarek dostępnych na rynku (za ok. 5 tys. zł). Już na pierwszy rzut oka widać było, że urządzenie nie należy do najnowszych. Wyważenie zajęło serwisantowi ok. 5 minut.
PRÓBA NA WYWAŻARCE REFERENCYJNEJ
Wyniki koła wyważonego w najtańszym warsztacie zmieściły się w przyjętych przez nas granicach błędu pomiarowego. Wyważarka referencyjna zasugerowała dołożenie 10 g po wewnętrznej i 5 g po zewnętrznej stronie felgi. Ciężarki były przyklejone do obręczy poprawnie, na oczyszczoną powierzchnię.
PRÓBA DROGOWA
50 km/h: brak bicia
90 km/h: brak bicia
140 km/h: brak bicia
W stosunkowo drogim warsztacie oponiarskim za wyważenie 16-calowego koła zażądano 20 zł. Serwisanci mieli do dyspozycji prawie nową wyważarkę wysokiej klasy (kosztującą ok. 30 tys. zł). Z wykonaniem usługi uporali się na poczekaniu i zajęła im ona około 5 minut.
PRÓBA NA WYWAŻARCE REFERENCYJNEJ
Dość drogi serwis ogumienia zaliczył test bez zastrzeżeń. Koło uzyskało bardzo dobry wynik na wyważarce referencyjnej, która zasugerowała tylko dołożenie ciężarka 5-gramowego po zewnętrznej stronie obręczy. Ciężarki przyklejone były na właściwie przygotowaną, odtłuszczoną wcześniej powierzchnię felgi.
PRÓBA DROGOWA
50 km/h: brak bicia
90 km/h: brak bicia
140 km/h: brak bicia
Według zapewnień pracowników najdroższego z warsztatów, dysponował on jedną z kilku w kraju wyważarek najwyższej klasy, wartą ok. 50 tys. zł. Usługa trwała ok. 10 minut, a za wyważenie jednego koła zapłaciliśmy aż 40 zł, czyli 4 razy więcej niż w tanim serwisie.
PRÓBA NA WYWAŻARCE REFERENCYJNEJ
Pomimo najwyższej ceny wyważenia, koło najgorzej wypadło podczas testu na wyważarce referencyjnej, która zasugerowała konieczność dołożenia po 10 g na wewnętrzną i zewnętrzną stronę obręczy. Próba została zaliczona, jednak wyniki znajdowały się na granicy przyjętego przez nas błędu.
PRÓBA DROGOWA
50 km/h: brak bicia
90 km/h: brak bicia
140 km/h: brak bicia
DOWAŻANIE KOŁA NA SAMOCHODZIE
Bywa że mimo właściwego wyważenia kół, podczas jazdy pojawiają się drgania, np. kierownicy. Przyczyną mogą być bicia bębnów czy tarcz hamulcowych. Pomocne okazują się urządzenia umożliwiające wyważanie kół na aucie.
LEPSZE WYWAŻARKI MAJĄ ZALETY
Zaawansowane wyważarki (np. Hofmann) umożliwiają m.in. rozmieszczenie ciężarków za ramionami felgi, tak by z zewnątrz nie były widoczne. Dostępne są też urządzenia (np. Hunter) ze specjalną rolką, która dociskana do koła symuluje warunki drogowe, co pozwala wykryć m.in. uszkodzenia opony mogące powodować bicie. Ważna jest też posiadana przez lepsze wyważarki funkcja optymalizacji, zalecana dla kół o średnicach od 17 cali.
Pozwala ona ustawić oponę względem felgi tak, by zminimalizować bicia całego koła.
CIĘŻARKI NABIJANE NISZCZĄ FELGI
Ze względu na inwazyjny sposób montażu (uszkodzenie lakieru) nabijanych ciężarków, do felg aluminiowych zaleca się używanie obciążników naklejanych. Ciężarki nabijane powinno się stosować wtedy, gdy naklejane obcierałyby np. o zacisk hamulcowy.
Niezależnie od kosztu usługi, testowe koło było wyważone poprawnie, a wynik uzyskany na urządzeniu referencyjnym w ramach kontroli usługi mieścił się w granicach błędu pomiarowego. Koło za każdym razem pozytywnie zaliczało także test drogowy, nie generując bicia podczas jazdy. Oznacza to, że kierowcy bez większych obaw o efekt wyważenia mogą wybierać tańsze zakłady. Zwykle od zaawansowania wyważarki znacznie ważniejsza jest jakość pracy serwisanta.
Adam Dunin