Dobór zamienników opon
Do tego samego samochodu możemy wybrać jeden z kilku rozmiarów opon.
Rozmiar opon wybrany przez producenta samochodu musi umożliwiać jednoczesne spełnienie wielu, często przeciwstawnych kryteriów. Podczas badań przedprodukcyjnych nowego modelu wybierane są w drodze testów takie koła, które zapewnią jednocześnie dobre własności jezdne, odpowiedni komfort jazdy i możliwie niskie opory toczenia. Jednak to, co dobre dla szerokiej rzeszy kierowców, nie musi być idealnym rozwiązaniem dla każdego. Jeżeli przykładowo zależy nam na dobrym prowadzeniu w zakrętach i jak najkrótszej drodze hamowania, to optymalnym wyborem będą szersze opony niskoprofilowe. Z kolei kierowcy stawiający na komfort i jak najniższe zużycie paliwa powinni pozostać przy wysokich oponach o niedużej szerokości.
Wybór zamiennika
Jeżeli chcemy sprawdzić, czy opona o innym rozmiarze będzie pasować do naszego auta, to w pierwszej kolejności poszukajmy naklejki na słupku drzwiowym, gdzie mogą być wymienione dopuszczalne rozmiary wraz z zalecanymi ciśnieniami powietrza. Jeżeli tego nie znajdziemy, to drugim krokiem będzie poszukanie informacji w instrukcji obsługi auta. Jeżeli i tu nie znajdziemy niezbędnych danych, to możemy się pokusić o samodzielny wybór zamiennika. Zasada jest bowiem taka, że zewnętrzna średnica koła musi pozostać jak najbliższa tej z koła oryginalnego. Zaleca się utrzymanie różnicy nie większej niż 2%.
Jak to policzyć? Trzeba zacząć od obliczenia średnicy zewnętrznej oryginalnego koła. Poniżej sposób obliczania.
W ten sam sposób obliczamy średnicę zewnętrzną koła, które chcemy zamontować. Jeżeli nie różni się ona więcej niż 2% od oryginalnego, to znaczy, że zamiennik jest dobrany właściwe. W przypadku opon 195/65 R15 oraz 205/55 R16 będzie to zaledwie 0,4% (2,6 mm/634,5 mm*100%=0,4%).
Ilość miejsca
Czynnością niezbędną przy zamianie opon na większe jest sprawdzenie ilości miejsca w przestrzeni nadkola. W sporadycznych przypadkach zdarza się, że szeroka opona może ocierać o elementy podwozia, np. przy skręcie. Najlepszym sposobem jest przymierzenie większych kół przed zakupem.
Warto wiedzieć
Pamiętaj o śrubach
Zaworki tylko nowe
Wpływ rozmiaru opon na parametry samochodu
Wybieramy zamiennik do naszego samochodu
Marka i model samochodu | Opona | Zamiennik 1 | Zamiennik 2 |
BMW 5 (E39) | 205/65 R15 | 225/55 R16 | 235/45 R17 |
Citroen Xsara Picasso | 185/65 R15 | 205/60 R15 | 195/55 R16 |
Fiat Punto II | 155/80 R13 | 165/70 R14 | 185/55 R15 |
Ford Focus | 175/70 R14 | 195/55 R15 | 195/50 R16 |
Opel Astra I | 175/70 R13 | 185/60 R14 | 195/50 R15 |
Peugeot 206 | 165/70 R13 | 175/65 R14 | 185/55 R15 |
Skoda Octavia I | 195/65 R15 | 205/55 R16 | 225/45 R17 |
Toyota Corolla ‘99 | 165/70 R14 | 175/65 R14 | 185/55 R15 |
Dobór właściwych felg
Bardzo często zachodzi konieczność zakupu kompletu felg do samochodu. Jak wybrać te właściwe? Najprostszą rzeczą jest oczywiście wybranie ich z katalogu, wyszukując nasz model auta. Sprawa wygląda jednak bardziej skomplikowanie, jeżeli decydujemy się chociażby na zakup felg używanych. Wtedy musimy znać takie parametry, jak rozstaw śrub mocujących w naszym aucie, niezbędne odsadzenie ET oraz wielkość otworu centrującego. Mając te dane, jesteśmy w stanie dopasować właściwe felgi do wybranych przez nas opon.
6,5 J x 16 H2 ET30
6,5 (lub 6½) - szerokość felgi w calach.J - kształt obręczy (J - typowy dla większości aut, K, JK oraz B - stosowane sporadycznie).16 - średnica nominalna felgi w calach (mierzona w punktach, na których opiera się stopka opony).H2 - sposób osadzenia stopki opony (H - normalny, FH - płaski, EH2 - zabezpieczający przed zsuwaniem się opony typu run flat, EH2+ - nowy profil do opon typu run flat).ET30 - odsadzenie 30 mm, czyli odległość od osi symetrii felgi do płaszczyzny mocowania piasty. Im odsadzenie jest mniejsze, tym koło jest bardziej wysunięte na zewnątrz auta, a więc rozstaw kół jest większy.
Szerokość opony | Zalecana | Minimalna | Maksymalna |
135 | 4 cale | 3,5 cala | 4,5 cala |
145 | 4,5 cala | 3,5 cala | 5 cala |
155 | 4,5 cala | 4 cale | 5,5 cala |
165 | 5 cali | 4,5 cala | 6 cali |
175 | 5 cali | 4,5 cala | 6 cali |
185 | 5,5 cala | 5 cali | 6,5 cala |
195 | 6 cali | 5,5 cala | 7 cali |
205 | 6,5 cala | 5,5 cala | 7 cali |
215 | 7-7,5 cala | 6 cali | 8 cali |
225 | 7-7,5 cala | 6 cali | 8,5 cala |
235 | 7-8 cali | 6,5 cala | 9,5 cala |
245 | 8-8,5 cala | 7 cali | 9,5 cala |
Felgi stalowe
Felgi aluminiowe
Model samochodu | Rozstaw śrub | Otwór centrujący |
Alfa Romeo 156, 147 | 5 x 98 mm | 58 mm |
Audi A3 do 2003 Skoda Octavia I Seat Ibiza, Cordoba, Leon I, Toledo I Volkswagen Golf IV, Vento | 5 x 100 mm | 57 mm |
Audi A3 od 2003, A4, A6, A8, 100 od 1990 Skoda Octavia II Seat Leon II, Toledo II, Altea Volkswagen Golf V, VW Passat od 1996 | 5 x 112 mm | 57 mm |
BMW serii 3 do 1990 Volkswagen Golf I-III, VW Passat B1-B3 | 4 x 100 mm | 57 mm |
BMW serii 3, 5, 7 w zależności od wersji | 5 x 120 mm | 74, 72,5 mm |
Citroen i Peugeot – większość modeli | 4 x 108 mm | 65 mm |
Citroen C8 Peugeot 806, 807 | 5 x 98 mm | 58 mm |
Fiat – większość modeli | 4 x 98 mm | 58 mm |
Fiat Croma | 5 x 110 mm | 65 mm |
Fiat Grande Punto | 4 x 100 mm | 56,5 mm |
Fiat Sedici Suzuki SX4 | 5 x 114,3 mm | 60 mm |
Ford – mocniejsze wersje silnikowe | 5 x 108 mm | 63,3 mm |
Ford – większość modeli | 4 x 108 mm | 63,3 mm |
Honda Accord – starsze wersje | 4 x 114,3 mm | 64 mm |
Honda Accord – nowsze wersje, FR-V, HR-V, nowy Civic, Type-R | 5 x 114,3 mm | 64 mm |
Honda Civic, Jazz | 4 x 100 mm | 56 mm |
Nissan Almera, Sunny | 4 x 100 mm | 59 mm |
Nissan Primera | 5 x 114,3 mm | 66 mm |
Opel – większość modeli | 4 x 100 mm | 56,5 mm |
Opel – mocniejsze wersje silnikowe i nowe modele | 5 x 110 mm | 65,5 mm |
Peugeot 407, 605 | 5 x 108 mm | 65 mm |
Renault – większość modeli po 1990 Nissan Micra | 4 x 100 mm | 60 mm |
Renault Espace, Laguna mocniejsze wersje | 5 x 108 mm | 60 mm |
Subaru Impreza, Legacy | 5 x 100 mm | 56 mm |
Suzuki – większość modeli poza 4x4 | 4 x 114,3 mm | 60 mm |
Toyota Auris, RAV4 | 5 x 114,3 mm | 60 mm |
Toyota Avensis, Corolla | 5 x 100 mm | 54 mm |
Toyota Yaris, Suzuki Ignis, Liana | 4 x 100 mm | 54 mm |
Volvo – większość modeli | 5 x 108 mm | 65 mm |
Volvo S40 I | 4 x 114,3 mm | 67 mm |
Jak widać, wielu różnych producentów samochodów stosuje takie same rozmiary felg. Ta tabela pozwoli dobrać tańszy zamiennik. Nie zapomnijmy jednak o różnicach w otworach centrujących - czasami trzeba zastosować tuleje redukcyjne.
Marcin Klonowski