Dobór zamienników opon

Do tego samego samochodu możemy wybrać jeden z kilku rozmiarów opon.

Motor

Rozmiar opon wybrany przez producenta samochodu musi umożliwiać jednoczesne spełnienie wielu, często przeciwstawnych kryteriów. Podczas badań przedprodukcyjnych nowego modelu wybierane są w drodze testów takie koła, które zapewnią jednocześnie dobre własności jezdne, odpowiedni komfort jazdy i możliwie niskie opory toczenia. Jednak to, co dobre dla szerokiej rzeszy kierowców, nie musi być idealnym rozwiązaniem dla każdego. Jeżeli przykładowo zależy nam na dobrym prowadzeniu w zakrętach i jak najkrótszej drodze hamowania, to optymalnym wyborem będą szersze opony niskoprofilowe. Z kolei kierowcy stawiający na komfort i jak najniższe zużycie paliwa powinni pozostać przy wysokich oponach o niedużej szerokości.

Wybór zamiennika

Jeżeli chcemy sprawdzić, czy opona o innym rozmiarze będzie pasować do naszego auta, to w pierwszej kolejności poszukajmy naklejki na słupku drzwiowym, gdzie mogą być wymienione dopuszczalne rozmiary wraz z zalecanymi ciśnieniami powietrza. Jeżeli tego nie znajdziemy, to drugim krokiem będzie poszukanie informacji w instrukcji obsługi auta. Jeżeli i tu nie znajdziemy niezbędnych danych, to możemy się pokusić o samodzielny wybór zamiennika. Zasada jest bowiem taka, że zewnętrzna średnica koła musi pozostać jak najbliższa tej z koła oryginalnego. Zaleca się utrzymanie różnicy nie większej niż 2%.

Jak to policzyć? Trzeba zacząć od obliczenia średnicy zewnętrznej oryginalnego koła. Poniżej sposób obliczania.

Średnica koła 195/65 R15Motor

W ten sam sposób obliczamy średnicę zewnętrzną koła, które chcemy zamontować. Jeżeli nie różni się ona więcej niż 2% od oryginalnego, to znaczy, że zamiennik jest dobrany właściwe. W przypadku opon 195/65 R15 oraz 205/55 R16 będzie to zaledwie 0,4% (2,6 mm/634,5 mm*100%=0,4%).

Ilość miejsca

Czynnością niezbędną przy zamianie opon na większe jest sprawdzenie ilości miejsca w przestrzeni nadkola. W sporadycznych przypadkach zdarza się, że szeroka opona może ocierać o elementy podwozia, np. przy skręcie. Najlepszym sposobem jest przymierzenie większych kół przed zakupem.

Warto wiedzieć

Pamiętaj o śrubach

W przypadku wielu modeli samochodów zamiana pomiędzy aluminiowymi a kołami stalowymi wymaga również zastosowania innych śrub. Różnią się one zarówno długością, jak i ukształtowaniem powierzchni oporowej łba.Motor

Zaworki tylko nowe

Przy okazji zakładania opon na obręcze zaleca się bezwzględnie wymienić zaworki na nowe. Podobnie, nawet jeżeli przekładamy całe koła, usuwamy stare ciężarki. Po sezonie leżakowania koła wymagają wyważania od nowa.Motor

Wpływ rozmiaru opon na parametry samochodu

Wpływ rozmiaru opon na parametry samochoduMotor

Wybieramy zamiennik do naszego samochodu

Marka i model samochodu
Opona
Zamiennik 1
Zamiennik 2
BMW 5 (E39)
205/65 R15
225/55 R16
235/45 R17
Citroen Xsara Picasso
185/65 R15
205/60 R15
195/55 R16
Fiat Punto II
155/80 R13
165/70 R14
185/55 R15
Ford Focus
175/70 R14
195/55 R15
195/50 R16
Opel Astra I
175/70 R13
185/60 R14
195/50 R15
Peugeot 206
165/70 R13
175/65 R14
185/55 R15
Skoda Octavia I
195/65 R15
205/55 R16
225/45 R17
Toyota Corolla ‘99
165/70 R14
175/65 R14
185/55 R15
Dobierając zamiennik, pamiętajmy o tym, aby różnica średnic zewnętrznych nie przekroczyła 2% (najlepiej poniżej 1%). W innym wypadku nie tylko mogą się pojawić problemy z montażem koła (np. ocieranie opony o nadkola), ale również wystąpi błąd we wskazaniach prędkościomierza. W wielu nowoczesnych autach z systemem ESP komputer może wręcz zgłosić stan awaryjny, jeżeli są inne opony niż zalecane.Motor

Dobór właściwych felg

Bardzo często zachodzi konieczność zakupu kompletu felg do samochodu. Jak wybrać te właściwe? Najprostszą rzeczą jest oczywiście wybranie ich z katalogu, wyszukując nasz model auta. Sprawa wygląda jednak bardziej skomplikowanie, jeżeli decydujemy się chociażby na zakup felg używanych. Wtedy musimy znać takie parametry, jak rozstaw śrub mocujących w naszym aucie, niezbędne odsadzenie ET oraz wielkość otworu centrującego. Mając te dane, jesteśmy w stanie dopasować właściwe felgi do wybranych przez nas opon.

Podstawowe wymiary felgiMotor

6,5 J x 16 H2 ET30

6,5 (lub 6½) - szerokość felgi w calach.J - kształt obręczy (J - typowy dla większości aut, K, JK oraz B - stosowane sporadycznie).16 - średnica nominalna felgi w calach (mierzona w punktach, na których opiera się stopka opony).H2 - sposób osadzenia stopki opony (H - normalny, FH - płaski, EH2 - zabezpieczający przed zsuwaniem się opony typu run flat, EH2+ - nowy profil do opon typu run flat).ET30 - odsadzenie 30 mm, czyli odległość od osi symetrii felgi do płaszczyzny mocowania piasty. Im odsadzenie jest mniejsze, tym koło jest bardziej wysunięte na zewnątrz auta, a więc rozstaw kół jest większy.

Szerokość opony
Zalecana
Minimalna
Maksymalna
135
4 cale
3,5 cala
4,5 cala
145
4,5 cala
3,5 cala
5 cala
155
4,5 cala
4 cale
5,5 cala
165
5 cali
4,5 cala
6 cali
175
5 cali
4,5 cala
6 cali
185
5,5 cala
5 cali
6,5 cala
195
6 cali
5,5 cala
7 cali
205
6,5 cala
5,5 cala
7 cali
215
7-7,5 cala
6 cali
8 cali
225
7-7,5 cala
6 cali
8,5 cala
235
7-8 cali
6,5 cala
9,5 cala
245
8-8,5 cala
7 cali
9,5 cala

Felgi stalowe

Zwykle mają oznaczenia wybite pomiędzy otworami śrub, sporadycznie na rancie obręczy.Motor

Felgi aluminiowe

Mają oznaczenia rozmiaru zwykle wykonane od wewnętrznej strony. Żeby je zobaczyć, trzeba zdjąć koło.Motor
Model samochodu
Rozstaw śrub
Otwór centrujący
Alfa Romeo 156, 147
5 x 98 mm
58 mm
Audi A3 do 2003
Skoda Octavia I
Seat Ibiza, Cordoba, Leon I, Toledo I
Volkswagen Golf IV, Vento
5 x 100 mm
57 mm
Audi A3 od 2003, A4, A6, A8, 100 od 1990
Skoda Octavia II
Seat Leon II, Toledo II, Altea
Volkswagen Golf V, VW Passat od 1996
5 x 112 mm
57 mm
BMW serii 3 do 1990
Volkswagen Golf I-III, VW Passat B1-B3
4 x 100 mm
57 mm
BMW serii 3, 5, 7 w zależności od wersji
5 x 120 mm
74, 72,5 mm
Citroen i Peugeot – większość modeli
4 x 108 mm
65 mm
Citroen C8
Peugeot 806, 807
5 x 98 mm
58 mm
Fiat – większość modeli
4 x 98 mm
58 mm
Fiat Croma
5 x 110 mm
65 mm
Fiat Grande Punto
4 x 100 mm
56,5 mm
Fiat Sedici
Suzuki SX4
5 x 114,3 mm
60 mm
Ford – mocniejsze wersje silnikowe
5 x 108 mm
63,3 mm
Ford – większość modeli
4 x 108 mm
63,3 mm
Honda Accord – starsze wersje
4 x 114,3 mm
64 mm
Honda Accord – nowsze wersje, FR-V, HR-V,
nowy Civic, Type-R
5 x 114,3 mm
64 mm
Honda Civic, Jazz
4 x 100 mm
56 mm
Nissan Almera, Sunny
4 x 100 mm
59 mm
Nissan Primera
5 x 114,3 mm
66 mm
Opel – większość modeli
4 x 100 mm
56,5 mm
Opel – mocniejsze wersje silnikowe
i nowe modele
5 x 110 mm
65,5 mm
Peugeot 407, 605
5 x 108 mm
65 mm
Renault – większość modeli po 1990
Nissan Micra
4 x 100 mm
60 mm
Renault Espace, Laguna mocniejsze wersje
5 x 108 mm
60 mm
Subaru Impreza, Legacy
5 x 100 mm
56 mm
Suzuki – większość modeli poza 4x4
4 x 114,3 mm
60 mm
Toyota Auris, RAV4
5 x 114,3 mm
60 mm
Toyota Avensis, Corolla
5 x 100 mm
54 mm
Toyota Yaris, Suzuki Ignis, Liana
4 x 100 mm
54 mm
Volvo – większość modeli
5 x 108 mm
65 mm
Volvo S40 I
4 x 114,3 mm
67 mm

Jak widać, wielu różnych producentów samochodów stosuje takie same rozmiary felg. Ta tabela pozwoli dobrać tańszy zamiennik. Nie zapomnijmy jednak o różnicach w otworach centrujących - czasami trzeba zastosować tuleje redukcyjne.

Marcin Klonowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas