Czy na dojazdówce jest bezpiecznie?

Pomimo nietypowego wyglądu, koło dojazdowe wcale nie zagraża bezpieczeństwu jazdy.
Pomimo nietypowego wyglądu, koło dojazdowe wcale nie zagraża bezpieczeństwu jazdy.Motor

Zobacz również:

    Legenda:

    Legenda
    LegendaMotor

    Hamowanie na suchej nawierzchni

    Oryginalna opona dojazdowa jest wykonana z bardzo miękkiej gumy i dlatego mimo niedużej szerokości hamuje dość przyzwoicie. Jak widać, auto z trzema dobrej klasy oponami i dojazdówką na przedniej osi osiąga wynik lepszy niż gdyby samochód miał cztery identyczne opony kiepskiej marki. Ceną za to jest bardzo szybkie zużycie bieżnika dojazdówki.
    Oryginalna opona dojazdowa jest wykonana z bardzo miękkiej gumy i dlatego mimo niedużej szerokości hamuje dość przyzwoicie. Jak widać, auto z trzema dobrej klasy oponami i dojazdówką na przedniej osi osiąga wynik lepszy niż gdyby samochód miał cztery identyczne opony kiepskiej marki. Ceną za to jest bardzo szybkie zużycie bieżnika dojazdówki.Motor
    Hamowanie na suchej nawierzchni
    Hamowanie na suchej nawierzchniMotor

    Hamowanie na mokrej nawierzchni

    Wprawdzie z dojazdówką na przedniej osi samochód hamuje nieco gorzej niż gdyby miał cztery identyczne opony klasy premium, jednak i tak wynik jest lepszy niż w przypadku założenia tanich opon. Uwaga: gdyby dojazdówka była zamontowana z tyłu – hamowanie byłoby praktyczne niepogorszone. Kolejna próba zaliczona przez dojazdówkę.
    Wprawdzie z dojazdówką na przedniej osi samochód hamuje nieco gorzej niż gdyby miał cztery identyczne opony klasy premium, jednak i tak wynik jest lepszy niż w przypadku założenia tanich opon. Uwaga: gdyby dojazdówka była zamontowana z tyłu – hamowanie byłoby praktyczne niepogorszone. Kolejna próba zaliczona przez dojazdówkę.Motor
    Hamowanie na mokrej nawierzchni
    Hamowanie na mokrej nawierzchniMotor

    Poślizg na głębokiej wodzie

    Im opona węższa, tym ryzyko poślizgu wodnego jest mniejsze. Nic więc dziwnego, że samochód z dojazdówką na przedniej osi jest w stanie pokonać głęboką kałużę z najwyższą prędkością. Dojazdówka wygrywa więc nawet z czterema oponami wysokiej klasy. W aucie przednionapędowym obecność dojazdówki na tylnej osi nie miałaby wpływu na wyniki.
    Im opona węższa, tym ryzyko poślizgu wodnego jest mniejsze. Nic więc dziwnego, że samochód z dojazdówką na przedniej osi jest w stanie pokonać głęboką kałużę z najwyższą prędkością. Dojazdówka wygrywa więc nawet z czterema oponami wysokiej klasy. W aucie przednionapędowym obecność dojazdówki na tylnej osi nie miałaby wpływu na wyniki.Motor
    Poślizg na głębokiej wodzie
    Poślizg na głębokiej wodzieMotor

    Poślizg w kałuży na zakręcie

    Tak zwany aquaplaning poprzeczny to sytuacja, w której auto wjeżdża w głęboką wodę na zakręcie i jest wyrzucane na zewnątrz łuku. Im opona lepsza, tym większe przeciążenie na zakręcie jest w stanie utrzymać. Jak widać, założenie dojazdówki pogorszyło przyczepność, ale absolutnie nie w takim stopniu, jak gdyby samochód miał cztery tanie opony zamiast czterech dobrych.
    Tak zwany aquaplaning poprzeczny to sytuacja, w której auto wjeżdża w głęboką wodę na zakręcie i jest wyrzucane na zewnątrz łuku. Im opona lepsza, tym większe przeciążenie na zakręcie jest w stanie utrzymać. Jak widać, założenie dojazdówki pogorszyło przyczepność, ale absolutnie nie w takim stopniu, jak gdyby samochód miał cztery tanie opony zamiast czterech dobrych.Motor
    Poślizg w kałuży na zakręcie
    Poślizg w kałuży na zakręcieMotor

    Przyczepność na mokrym zakręcie

    Pomiar czasu jazdy po okręgu to jedyny sposób na obiektywne sprawdzenie poziomu przyczepności w zakręcie o mokrej nawierzchni (jednak bez kałuż). Jednocześnie to jedyna próba, w której auto z dojazdówką wypadło wyraźnie gorzej. Wniosek: mając założone na aucie koło dojazdowe należy spodziewać się obniżenia poziomu przyczepności na mokrych zakrętach.
    Pomiar czasu jazdy po okręgu to jedyny sposób na obiektywne sprawdzenie poziomu przyczepności w zakręcie o mokrej nawierzchni (jednak bez kałuż). Jednocześnie to jedyna próba, w której auto z dojazdówką wypadło wyraźnie gorzej. Wniosek: mając założone na aucie koło dojazdowe należy spodziewać się obniżenia poziomu przyczepności na mokrych zakrętach.Motor
    Przyczepność na mokrym zakręcie
    Przyczepność na mokrym zakręcieMotor

    Na którą oś dojazdówkę?

    Na którą oś dojazdówkę?
    Na którą oś dojazdówkę?Motor

    Podsumowanie

    Motor
    Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?