Wiesz co to jest DPF, GPF, SCR i EGR? Jeśli nie, może cię to sporo kosztować

Coraz ostrzejsze normy emisji spalin sprawiają, że producenci samochodów wdrażają rozwiązania ograniczające wydalanie szkodliwych substancji. Jak to zwykle bywa, z czasem mogą powodować różne usterki i awarie. Przyglądamy się tym rozwiązaniom i sprawdzamy, jakie problemy mogą sprawić.

SCR

Katalizator SCR montowany w samochodach z silnikami wysokoprężnymi to najłatwiejszy sposób na zmniejszenie emisji szkodliwych tlenków azotu. Do działania tego systemu jest wykorzystywany płyn AdBlue (roztwór mocznika), który poprzez odpowiednie reakcje chemiczne pozwala redukować szkodliwe substancje do postaci azotu i wody.

O uzupełnianiu tego płynu przypomina komputer pokładowy. Nie warto zwlekać z tą czynnością, ponieważ zbyt niski stan AdBlue może doprowadzić do unieruchomienia samochodu lub przejścia silnika w tryb awaryjny. Często w takiej sytuacji konieczna jest wizyta w autoryzowanym serwisie.

Reklama

EGR

Jedno z najstarszych i najpopularniejszych rozwiązań oczyszczających spaliny. Rozwiązanie wykorzystuje zawór EGR, który wprowadza część spalin z powrotem do komory spalania. Dzięki temu w mieszance jest mniej powietrza (w tym tlenu), co powoduje zmniejszenie temperatury spalania. To z kolei wpływa pozytywnie na zmniejszenie emisji tlenków azotu.

W starszych samochodach często występowały problemy z zaworem EGR. Wszystko przez odkładające się osady oraz nietrwałe mechanizmy zaworów, które zacinały się w jednej pozycji. Dochodziło wtedy do mocnego zadymienia silnika, a następnie przyspieszonego zatykania filtra DPF. Usterki objawiały się kontrolkami "check engine", dymieniem na czarno oraz falowaniem na niskich obrotach. Sposobem na uniknięcie napraw lub wymiany zaworu EGR było regularne czyszczenie tego podzespołu.

DPF i GPF

Silniki spalinowe (wysokoprężne i benzynowe) podczas pracy emitują cząstki stałe. Są to niespalone drobiny składające się z węglowodorów o średnicy kilku mikrometrów. System DPF (diesel) lub GPF (silnik benzynowy) wyłapuje je za pomocą specjalnego wkładu ceramicznego, na którym osadzają się niewielkie cząsteczki. Na rynku są również dostępne samochody wyposażone w technologię FAP, czyli mokry filtr cząstek stałych. Do jego działania niezbędne jest uzupełnianie specjalnego płynu.

Problem z filtrami cząstek stałych pojawia się najczęściej, gdy samochód przemieszcza się na krótkich dystansach oraz w warunkach miejskich. Wtedy często dochodzi do zapychania się filtra. Urządzenie potrafi oczyszczać się samoczynnie, ale potrzebuje do tego odpowiednich warunków jazdy - długotrwałej jazdy z dużą prędkością i podwyższonymi obrotami.

Podczas częstej jazdy po mieście, gdzie nie ma warunków do wypalenia filtra, może dojść do awarii. Wtedy konieczna będzie wizyta w serwisie i regeneracja lub wymiana elementu.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: DPF | scr
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy