Oryginalne, zamienniki, a może używane? Jakie części warto kupować

Kupowanie i wymiana części samochodowych to czynność, których na pewnym etapie eksploatacji samochodu nie da się uniknąć. Prędzej czy później większość kierowców staje przed trudnym dylematem – wybrać drogie oryginały czy niepewne, ale tańsze zamienniki? Podpowiadamy, jak poradzić sobie w takiej sytuacji.

Lepiej kupować części oryginalne, zamienniki czy używane?
Lepiej kupować części oryginalne, zamienniki czy używane?123RF/PICSEL

Części samochodowe trzeba regularnie wymieniać i nie ma od tego żadnego odstępstwa. Niektóre z nich zmienia się podczas normalnej eksploatacji, a niektóre mogą ulec awarii. Mając przed sobą konieczność zakupu części, można się zdecydować na kilka rozwiązań. Każde z nich ma swoje wady i zalety, które poniżej staramy się jasno przedstawić.

Części oryginalne - najdroższe, ale pewne rozwiązanie

Pierwsza opcja to wybór oryginalnych podzespołów. Ceny za takie części będą wysokie, ale nie musimy się martwić o ich jakość. Mają one specjalne oznaczenie według obowiązującej w UE dyrektywy GVO - OE (Original Equipment).

Są to części oryginalne oznaczone logotypem konkretnego producenta samochodów lub koncernu. Zwykle są dostępne w autoryzowanych serwisach (ASO). W funkcjonującej, polskiej nomenklaturze są oznaczone literką O.

Zakup zamienników - kiedy wybrać takie części?

Wielu kierowców decyduje się na wybór tańszej opcji i zakup zamienników. W tej kwestii warto korzystać z renomowanych, dużych sklepów internetowych lub stacjonarnych. W tej kwestii warto czasami poradzić się doświadczonego mechanika. Pod warunkiem, że mamy do niego pełne zaufanie.

Zanim zdecydujemy się ostatecznie na zakup zamienników, warto rozważyć takie kwestie jak jakość, wytrzymałość czy gwarancja. Może się zdarzyć, że wybierzemy pozornie tańszy zamiennik, którego żywotność będzie kilka razy mniejsza niż oryginału. Po zsumowaniu ceny zakupu i kilkukrotnej robocizny może się okazać, że przepłaciliśmy.

Wybierając zamienniki warto wiedzieć, że na rynku występują różne rodzaje podzielone na następujące kategorie:

  • OEM (Original Equipment Manufacturer) - są to oryginalne elementy produkowane przez firmy dostarczające części na pierwszy montaż dla producenta samochodów. Są sprzedawane pod marką firmy produkującej części, a nie producenta. W Polsce są oznaczone literką Q.
  • QEQ (zamienniki porównywalnej jakości) - są to sprawdzone części zamienne, które przeszły liczne testy jakości, a do tego uzyskały odpowiednie certyfikaty (TUV, PT, PC). Mają jakość zbliżoną do OE i OEM, ale są wykonane z innych materiałów i innej technologii. Są dostępne w hurtowniach części zamiennych. W Polsce występują pod oznaczeniem P.
  • AM (Afermarket) - są to części zamienne, które nie były weryfikowane przy pomocy testów. Nie posiadają znaczków certyfikujących, ale nie oznacza to, że muszą być słabej jakości. W Polsce są oznaczone jako Z.

Dobierając zamienniki warto zwrócić uwagę na dodatkowe oznaczenia, które wiele mówią na temat danego produktu. Trzeba się liczyć również z tym, że takich części raczej nie wykorzystamy podczas naprawy w ASO. Pracownik może odmówić wykonania naprawy z wykorzystaniem zamienników, jeśli uzna, że wpływają negatywnie na stan techniczny pojazdu oraz jego bezpieczeństwo.

Części używane - kiedy brać pod uwagę?

Używane części samochodowe to dobry sposób na oszczędność. Warto zdecydować się na zakup części blacharskich, elementów nadwozia lub niektórych elementów wyposażenia we wnętrzu pojazdu.

Przy okazji trzeba bardzo uważać, ponieważ niektóre elementy nie powinny być ponownie montowane w samochodzie. Wykaz takich części precyzuje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 28 września 2005 roku (D.U. nr 201).

Znajdziemy w nim następujące części samochodowe:

  • poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi, jednostki ich kontroli elektronicznej i czujniki
  • klocki i szczęki hamulcowe
  • przewody i uszczelniacze układu hamulcowego
  • tłumiki układu wydechowego
  • przeguby układu kierowniczego i zawieszenia
  • fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi
  • układ blokady kierownicy
  • immobilisery wraz z transponderami sterowania elektronicznego
  • urządzenia przeciwwłamaniowe i alarmowe
  • elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa np. ABS, ESP
  • przewody paliwowe
  • filtry jednorazowe i wkłady filtra
  • zawory recyrkulacji spalin
  • instalacje zasilania gazem
  • automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa
  • pióra wycieraczek szyb
  • płyny eksploatacyjne
  • katalizatory
  • kondensatory zawierające PCB

Ustawodawca tworząc taką listę chciał zwrócić uwagę na elementy, których ponownie użycie mogłoby zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpłynąć na środowisko. Wielu właścicieli samochodów nie ma pojęcia o takiej liście, a mechanicy również nie zaprzątają sobie tym głowy. Dlatego jest to obecnie martwy przepis.

***

Moto Flesz - odcinek 64. O założeniach normy Euro 7 i blackoucie czekającym nas z powodu decyzji UE INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas