7 stopni to mit? Kiedy naprawdę zmienić opony na zimowe
Oprac.: Jacek Waśkiel
22,4% polskich kierowców wymienia opony na zimowe za późno, czekając na spadek średniej temperatury poniżej zera, co zwiększa ryzyko zarówno dla nich, jak i dla innych uczestników ruchu. Letnie opony tracą swoje właściwości już przy około 7 stopniach Celsjusza, dlatego warto zawczasu zadbać o odpowiednie ogumienie. Wyjaśniamy, kiedy najlepiej zmienić opony i jak wybrać model, który zapewni optymalne bezpieczeństwo w zimowych warunkach.
Spis treści:
Kiedy zmienić opony letnie na zimowe? Temperatura to nie wszystko!
Według badania SW Research na zlecenie Oponeo, 22,4% polskich kierowców zwleka z wymianą opon na zimowe, czekając na spadek średniej temperatury poniżej zera, a 15,1% odkłada to aż do pierwszego śniegu. Choć może wydawać się to uzasadnione, takie opóźnienie znacznie zwiększa ryzyko na drodze. Opony letnie zaczynają tracić swoje właściwości już przy około 7 stopniach Celsjusza, kiedy ich mieszanka gumowa twardnieje, co zmniejsza przyczepność na mokrej i śliskiej nawierzchni. Popularna zasada 7 stopni to nie mit, dlatego nie warto czekać na pierwsze oznaki zimy, lecz działać z wyprzedzeniem, gdy temperatura zaczyna regularnie spadać poniżej tej granicy.
Istotne jest także uwzględnienie zmian temperatury w ciągu doby. Nawet jeśli w dzień panuje dodatnia temperatura, poranne i wieczorne przymrozki mogą powodować, że letnie opony tracą przyczepność. Kierowcy podróżujący o tych porach są bardziej narażeni na poślizg, zwłaszcza na nieodśnieżonych lub wilgotnych drogach. W takich warunkach wcześniejsza zmiana opon pozwala nie tylko na lepszą kontrolę nad pojazdem, ale również znacząco skraca drogę hamowania, co zwiększa bezpieczeństwo.
Ponadto odkładanie wymiany opon do momentu intensywnych opadów śniegu czy nagłego ochłodzenia wiąże się z długimi kolejkami u wulkanizatorów, co może prowadzić do dalszych opóźnień i zwiększać ryzyko. Wczesna wymiana pozwala uniknąć stresu związanego z nagłą zmianą pogody i zapewnia skuteczniejszą ochronę zarówno dla kierowców, jak i dla innych uczestników ruchu.
Przeczytaj też: Zimą na letnich. Czy jest mandat za niezmienione opony?
Rodzaje opon zimowych. Które wybrać do auta?
Dobór odpowiednich opon to kluczowy krok w przygotowaniu samochodu na zimowe miesiące. Różne typy opon oferują inne właściwości, a ich wybór powinien zależeć zarówno od rodzaju pojazdu, jak i warunków, w jakich najczęściej podróżujemy. Każdy rodzaj opony wpływa inaczej na przyczepność, komfort i bezpieczeństwo jazdy, co ma istotne znaczenie na śliskich, mokrych i ośnieżonych drogach. Najpopularniejsze rodzaje opon zimowych to:
- Opony kierunkowe (Directional), zaprojektowane z bieżnikiem w kształcie litery "V", skutecznie odprowadzają wodę, błoto pośniegowe i zapewniają dobrą przyczepność na mokrych i ośnieżonych nawierzchniach. Są one szczególnie polecane kierowcom, którzy często spotykają się z trudnymi warunkami zimowymi, takimi jak intensywny deszcz czy topniejący śnieg.
- Opony symetryczne, z identycznym wzorem bieżnika po obu stronach, cechują się równomiernym zużyciem i zazwyczaj są bardziej ekonomiczne. Sprawdzają się dobrze w umiarkowanych warunkach i są często wybierane przez kierowców, którzy jeżdżą głównie po mieście, gdzie drogi są częściej odśnieżane i rzadziej oblodzone.
- Opony asymetryczne: wzór ich bieżnika jest różny po wewnętrznej i zewnętrznej stronie, co zwiększa ich przyczepność i stabilność w zakrętach oraz na śliskiej nawierzchni. To doskonały wybór dla samochodów o większej mocy lub pojazdów często pokonujących zakręty, ponieważ lepiej radzą sobie z przyczepnością, oferując większe bezpieczeństwo i kontrolę nad pojazdem.
Rozmiar, bieżnik, data produkcji. Na co zwrócić uwagę?
Dobór odpowiedniego rozmiaru opon zimowych jest kluczowy dla zachowania bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Rozmiar powinien być zgodny z zaleceniami producenta pojazdu, które znajdują się na tabliczce znamionowej lub w instrukcji obsługi. Na ścianie bocznej opony umieszczone są symbole wskazujące szerokość, profil i średnicę felgi, np. 205/55 R16. Wybór opony o nieprawidłowym rozmiarze może negatywnie wpłynąć na właściwości jezdne samochodu, pogorszyć trakcję oraz zwiększyć zużycie paliwa. Dopasowanie opony do specyfikacji pojazdu gwarantuje nie tylko optymalną przyczepność, ale również zapewnia poprawne działanie systemów bezpieczeństwa, takich jak ABS czy ESP.
Bieżnik opony i data produkcji to równie istotne aspekty. Minimalna głębokość bieżnika dla opon zimowych, zgodnie z zaleceniami specjalistów, wynosi 4 mm, choć w Polsce przepisy dopuszczają jazdę na bieżniku o głębokości 1,6 mm. Nowy bieżnik zapewnia lepsze odprowadzanie wody i błota pośniegowego, co znacząco zmniejsza ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. Datę produkcji, oznaczoną kodem DOT, znajdziemy na bocznej ściance. Warto przy tym pamiętać, że nawet nieużywane opony tracą swoje właściwości po około 5-6 latach ze względu na procesy starzenia gumy. Przed zakupem należy zwrócić uwagę na wiek opony, aby mieć pewność, że wybrany model zapewni pełne bezpieczeństwo na drodze.
Przeczytaj też: Opony całoroczne mają poważną wadę. O tym nie powie sprzedawca
Zainwestuj w dobre opony zimowe. Jakie kupić?
Wybierając opony, warto skupić się na ich parametrach - przyczepności na mokrej i śliskiej nawierzchni, trwałości, oraz generowanym poziomie hałasu. Opony premium, choć droższe, zazwyczaj oferują bardziej zaawansowane technologie, co przekłada się na lepszą przyczepność w warunkach zimowych oraz dłuższą żywotność. Z kolei modele z niższych segmentów mogą być mniej skuteczne na lodzie i śniegu, choć często wystarczają do jazdy po miejskich, dobrze utrzymanych drogach. Przy podejmowaniu decyzji warto też spojrzeć na wyniki testów i porównań, które uwzględniają rzeczywiste osiągi opon w różnych warunkach - to pozwala lepiej dopasować wybór do swoich potrzeb i warunków drogowych, w jakich najczęściej się poruszamy.
Badania SW Research wskazują, że około 80% kierowców w Polsce wybiera nowe opony zimowe, co jest dobrą praktyką. Zakup używanych opon często wiąże się z ryzykiem. Pamiętajmy, że takie ogumienie może mieć niewidoczne uszkodzenia, a jego mieszanka mogła ulec starzeniu, co negatywnie wpływa na właściwości jezdne. Jeśli decydujemy się na opony używane, warto dokładnie sprawdzić ich stan techniczny i datę produkcji. Podczas oceny możemy skorzystać z prostego testu monety 5 zł, wkładając ją w rowek bieżnika - jeśli widoczny jest cały otok monety, bieżnik może być już za niski (poniżej 4 mm), co znacząco obniża bezpieczeństwo jazdy.
Przeczytaj też: