Sprzęgło, hamulec, gaz. Układ pedałów w samochodzie musi znać każdy kierowca
Początkujący kierowcy powinni jak najszybciej zapamiętać układ pedałów w samochodzie i nauczyć się prawidłowego operowania sprzęgłem, hamulcem oraz gazem. Prawidłowa technika naciskania pedałów jest kluczowym elementem bezpiecznego poruszania się pojazdem.
- Osoby, które dopiero rozpoczynają naukę jazdy, mogą mieć niemałe problemy z zapamiętaniem układu pedałów i ich prawidłowym operowaniem.
- Pedały nie mają być punktem oparcia i należy je naciskać najszerszą częścią stopy.
- Wielu kierowców zadaje zasadne pytanie, czy kolejność pedałów w samochodzie z kierownicą po prawej stronie różni się od standardowego układu.
W samochodzie z manualną skrzynią biegów znajdują się trzy pedały, z których kierowca korzysta, żeby poruszać się pojazdem. Po lewej stronie jest sprzęgło, pośrodku hamulec, a po prawej gaz. Układ ten jest niezmienny, niezależnie od marki i modelu auta. Dla doświadczonego kierowcy kolejność pedałów w samochodzie jest rzeczą oczywistą i intuicyjną. Jednak osoby, które dopiero rozpoczynają naukę jazdy, mogą mieć niemałe problemy z zapamiętaniem układu pedałów i ich prawidłowym operowaniem.
Czytaj też: Jazda samochodem przy użyciu tylko jednego pedału?
Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, którą nogą obsługujemy pedały w samochodzie. Lewą nogą operujemy sprzęgłem, zaś prawą gazem i hamulcem. Należy pamiętać, że naciskając na pedał gazu lub hamulca, powinno się trzymać piętę opartą o podłogę. Tak samo w przypadku przemieszczania stopy między tymi pedałami. Dzięki temu łatwiej jest dobierać odpowiednią siłę docisku. Pedały nie mają być punktem oparcia i należy je naciskać najszerszą częścią stopy.
Znamy już układ pedałów w samochodzie. Kolejna kwestia dotyczy ich prawidłowego użytkowania. O czym należy pamiętać?
- Sprzęgło to jeden z najważniejszych podzespołów w samochodzie. Z tego pedału korzystamy przy wprowadzaniu auta w ruch, zmianie biegów i w końcowej fazie hamowania. W samochodach z manualną skrzynią biegów, pedał sprzęgła znajduje się po skrajnie lewej stronie z punktu widzenia kierowcy i obsługiwany jest wyłącznie lewą nogą. W czasie jazdy nie należy trzymać nogi na sprzęgle i nie przytrzymać go zbyt długo przy ruszaniu i zmianie biegów, gdyż może to prowadzić do szybkiej awarii.
- Hamulec gwarantuje nam bezpieczeństwo na drodze. Naciskamy go prawą nogą, opierając piętę na podłodze. Jak prawidłowo hamować? Korzystanie z pedału hamulca powinno być dostosowane do sytuacji. W przypadku standardowego hamowania należy stopniowo coraz mocniej dociskać pedał. Hamowanie powinno być płynne i nie stanowić zagrożenia dla innych uczestników ruchu. Wyjątkiem jest hamowanie awaryjne, gdy wymaga tego sytuacja na drodze.
- Gaz jest najbardziej wysuniętym na prawo pedałem. Obsługujemy go tą samą nogą co hamulec. Należy używać go ostrożnie. Zbyt mocne naciśnięcie gazu sprawi, że samochód ruszy zbyt gwałtownie i możemy stracić nad nim kontrolę.
Samochody z automatyczną skrzynią biegów mają tylko dwa pedały. Szerszy, po lewej stronie to hamulec, zaś węższy po prawej - gaz. Podstawowa zasada dotycząca jazdy „automatem” dotyczy operowania pedałami tylko prawą nogą. Często zapominają o tym kierowcy, którzy przesiadają się z samochodu z manualną skrzynią biegów. W poszukiwaniu sprzęgła wciskają pedał hamulca lewą nogą. Ten bezwarunkowy odruch może stwarzać niebezpieczne sytuacje na drodze - ponieważ hamulec w samochodach z "automatem" jest szerszy, możemy zahaczyć o niego stopą i doprowadzić do nagłego zatrzymania.
Wielu kierowców zadaje zasadne pytanie, czy kolejność pedałów w samochodzie z kierownicą po prawej stronie różni się od standardowego układu. Rozkład poszczególnych pedałów w tzw. „angliku” (od lewej: sprzęgło, hamulec, gaz) jest identyczny jak w wersji kontynentalnej.
Zobacz też: Czy „angliki” są bezpieczne? Szokujące dane!