LPG tanie jak barszcz. To dobry czas na "gazowanie"!
Kierowcy wciąż cieszyć się mogą zaskakująco niskimi cenami paliw. Szczególnie duże powody do radości mają właściciele aut zasilanych gazem płynnym LPG.

Jak wynika z analiz e-petrol.pl średnie ceny paliw w Polsce to obecnie (dane z 16 października) 4,92 zł za litr benzyny 95-oktanowej, 4,93 zł za litr oleju napędowego i zaledwie 1,95 zł za litr gazu płynnego LPG! W przypadku autogazu tak tanio nie było w Polsce od przeszło dwóch lat. Ostatni raz podobną kwotę zobaczyć można było na dystrybutorze w sierpniu 2017 roku! Czy to dobry moment na montaż instalacji gazowej?
Wiele wskazuje na to, że tak. Mimo galopującej inflacji, ceny instalacji - przynajmniej jeśli chodzi o popularne rozwiązania do samochodów z klasycznym, pośrednim wtryskiem paliwa - opierają się podwyżkom. W zależności od podzespołów samej instalacji i lokalizacji, za instalację gazową do popularnego czterocylindrowego silnika przeciętnej mocy (np 1,8 l 125 KM) zapłacimy między 2300 a 3000 zł. Oznacza to, że w kalkulacjach wciąż posiłkować się można wzorem mówiącym, że "zagazowanie" jednego cylindra to koszt około 600-700 zł. Po jakim czasie inwestycja się zwróci?
Biorąc pod uwagę aktualne ceny, w przypadku silnika benzynowego zużywającego średnio 8,5 l paliwa na 100 km, granica opłacalności to obecnie zaledwie 1200 km miesięcznie! Już przy takim przebiegu koszt instalacji, wraz z dodatkowymi wydatkami na obsługę pojazdu (m.in. droższe przeglądy rejestracyjne), zwróci się po roku. Każdy kolejny miesiąc eksploatacji przyniesie nam oszczędności na paliwie rzędu ok. 220 zł. Pokonując autem średnio 2 tys. km miesięcznie 2,5 tys. zł (uśredniony koszt montażu), jakie zapłacimy za instalację LPG, odzyskamy już po siedmiu miesiącach! W perspektywie trzyletniej eksploatacji, na kosztach związanych z tankowaniem zaoszczędzimy około 12 tys. zł. Nawet jeśli w tym czasie przytrafi się kosztowna usterka silnika (np. przepalenie uszczelki pod głowicą) w kieszeni i tak pozostanie nam około 10 tys. zł!
Zupełnie inaczej ma się jednak sprawa z nowszymi pojazdami, w których dominują doładowane silniki wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa. Tutaj ceny instalacji LPG wahają się od około 4 do nawet 12 tys. zł dla popularnych (!) modeli. Trzeba też pamiętać, że w zdecydowanej większości - by chłodzić wtryskiwacze benzynowe - realizowany musi być tzw. "dotrysk" benzyny. W niektórych silnikach jego skala sięga nawet 30 proc. Planując zakup i montaż instalacji gazowej do tego rodzaju pojazdu radzimy zarezerwować sobie dzień urlopu na wycieczkę po okolicznych warsztatach wyspecjalizowanych w "gazowaniu" pojazdów. Często okazuje się bowiem, że popularne marki i modele (np. Fordy, Ople czy Toyoty) nastręczają gazownikom tak wielu problemów, że w ogóle nie podejmują się ich przeróbek!
Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego ponad 14 proc. z przeszło 22 mln samochodów osobowych poruszających się po polskich drogach napędzana jest właśnie gazem płynnym. Jego popularność skokowo rośnie wraz z wiekiem pojazdów. W przypadku najmłodszych aut (do 4 lat) na LPG jeżdżą zaledwie 4 na 100 samochodów. Dla porównania w grupie wiekowej 10-20 lat gazem zasilanych jest już 16 proc. aut. W przypadku samochodów liczących sobie ponad 20 lat - udział LPG w ogóle zarejestrowanych aut osobowych wynosi już 25 procent!
Paweł Rygas