Jak skasować check engine bez komputera? Jest jeden prosty sposób
Kontrolka check engine zaświeci się, gdy system diagnostyczny pojazdu zidentyfikuje kwestię związaną z funkcjonowaniem silnika. Najczęściej dotyczy to problemów z systemem kontroli emisji spalin, aczkolwiek może to również sygnalizować poważniejszą awarię. Na szczęście istnieje możliwość wyłączenia kontrolki check engine bez konieczności odwiedzenia mechanika.
Spis treści:
Czasami kontrolka check engine może się zaświecić, mimo braku poważnej awarii silnika. Bywa, że ikona ta świeci się z powodu drobnych usterek. Wiele osób za kierownicą chce wtedy wyłączyć tę kontrolkę, aby uniknąć niepotrzebnego stresu.
Kiedy nie zaleca się samodzielnego kasowania symbolu check engine?
W sytuacji, gdy jest wiadomo, że przyczyną nie jest prosty defekt lub błąd, który nie został "wyczyszczony" z pamięci systemu. W takim scenariuszu niezbędne jest skonsultowanie się z mechanikiem oraz naprawienie zaistniałej usterki w jednostce napędowej.
Kasowanie błędu check engine bez komputera – ale jak?
Jeżeli jesteś pewien, że kwestia z silnikiem została rozwiązana lub jej przyczyna jest niezwykle błaha, istnieje możliwość samodzielnego wyłączenia kontrolki. Kiedyś było to proste. Wystarczyło uzyskać dostęp do akumulatora. Następnie trzeba było zdjąć klemę z ujemnego bieguna akumulatora. Po upływie tego czasu, system resetował się razem z kodem błędu. Kontrolka check engine gasła bez potrzeby korzystania z komputera.
Niestety, mniej więcej od końca lat 90 obowiązuje reguła EOBD, a jej wymogiem jest pamiętanie kodów błędów po zaniku zasilania czyli po odłączeniu akumulatora. To oznacza, że samo odpięcie akumulatora nie rozwiązuje problemu. Ale wciąż można samodzielnie skasować kod błędu - trzeba w tym celi podłączyć się do auta.
Czytaj również: Pojechałem na przegląd, a diagnosta: "Dowodzik zostaje u mnie"
Jak podłączyć się do auta i sprawdzić, co jest przyczyną check engine?
Aby zyskać dostęp do systemu diagnostycznego w samochodzie, który monitoruje funkcjonowanie różnych komponentów, niezbędne jest posiadanie urządzenia z wejściem kompatybilnym z gniazdem OBD2. Jest to port, który umożliwia podłączenie zewnętrznych narzędzi diagnostycznych do komputera pokładowego pojazdu. Konieczne jest także posiadanie odpowiedniej aplikacji, takiej jak Piston, SDProg lub Smart Control Free.
Posiadając urządzenie i odpowiednie oprogramowanie, można się połączyć z pojazdem. Przy użyciu wspomnianych aplikacji, możliwe jest zidentyfikowanie przyczyny zaświecenia się kontrolki check engine (sprawdzając wyświetlony kod błędu w Google). Dodatkowo, można również skasować komunikat o błędzie.
Czytaj również: