Nowe przepisy o omijaniu korków. Motocykliści z Polski się ucieszą

We Francji motocykliści i jeżdżący skuterami mogą wreszcie legalnie przejeżdżać między samochodami w korkach na autostradach z co najmniej dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, gdzie jezdnie są fizycznie oddzielone. Ta praktyka, testowana przez jakiś czas w 21 departamentach, w tym w regionie paryskim, została ostatecznie usankcjonowana prawnie. Jak to się ma do przepisów w Polsce?

Zmiana przepisów dla motocyklistów.
Zmiana przepisów dla motocyklistów.Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Motocykliści, z uwagi na mniejsze rozmiary swoich pojazdów, często robią z tego użytek - szczególnie w miejskich korkach czy na autostradzie, która "stoi" na przykład z powodu wypadku. Nie we wszystkich jednak krajach, przynajmniej do niedawna, było to legalne. Francja właśnie wprowadziła przepisy, które pozwalają motocyklistom omijać korek na autostradach i drogach ekspresowych - jednak tylko, gdy spełnione są konkretne warunki.

Omijanie korka na motocyklu - nowe przepisy

Nowe, francuskie przepisy określają warunki, na jakich można "przeciskać się" między samochodami. Prawo dotyczy wyłącznie pojazdów dwu- i trójkołowych o maksymalnej szerokości jednego metra. Manewry dozwolone są tylko na autostradach i drogach szybkiego ruchu z minimum dwoma pasami w każdym kierunku, rozdzielonymi pasem zieleni, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości od 70 do 130 km/h.

Omijanie jest dozwolone tylko wtedy, gdy korek utworzył się w sposób ciągły na wszystkich pasach ruchu. Na drogach dwupasmowych można poruszać się wyłącznie między dwoma pasami, a na wielopasmowych - między dwoma skrajnymi lewymi pasami. Przy całkowicie zatrzymanym ruchu (nawet jeśli dotyczy to tylko jednego pasa) obowiązuje limit prędkości 30 km/h, a gdy ruch jest spowolniony - 50 km/h.

Manewry są zabronione w strefach budowy oraz na nawierzchniach całkowicie lub częściowo pokrytych lodem lub śniegiem. Motocyklista musi zasygnalizować innym użytkownikom drogi zamiar przeciskania się. Nie wolno mu wymuszać przejazdu ani próbować przejeżdżać, gdy przestrzeń między pojazdami jest niewystarczająca. Zabronione jest również wyprzedzanie innych jednośladów wykonujących ten sam manewr. Gdy ruch się rozluźnia i prędkość na którymkolwiek pasie osiąga 50 km/h, należy przerwać manewr i wrócić na swój pas ruchu.

Omijanie korka przez motocyklistów - jak to wygląda w innych krajach?

W Niemczech sytuacja wygląda zupełnie inaczej - motocyklistom nie wolno przeciskać się między pojazdami. Taki manewr jest traktowany jako niedozwolone wyprzedzanie z prawej strony i podlega karze grzywny w wysokości 100 euro (dodatkowo jeden punkt karny). Szczególnie surowo karane jest przeciskanie się przez korytarz ratunkowy - w takim przypadku grozi grzywna w wysokości minimum 240 euro i miesięczny zakaz prowadzenia pojazdu.

W Polsce sytuacja jest mniej jednoznaczna. Przepisy stanowią, że pojazd nie może zajmować więcej niż jednego pasa ruchu, jednak nie określają limitu jednośladów na jednym pasie. Oznacza to, że motocykl teoretycznie może jechać obok samochodu na tym samym pasie, pod warunkiem że całkowicie się na nim mieści - żadna część motocykla, włącznie z kierownicą, nie może wystawać na sąsiedni pas. Podczas takiego manewru motocyklista musi zachować bezpieczną odległość (choć nie jest ona precyzyjnie określona) i nie może przekraczać linii ciągłej. Każda zmiana pasa ruchu wymaga sygnalizacji kierunkowskazem.

Test wideo Renault Rafale. Duży SUV, a pali mniej niż 5 l/100 kmAdam MajcherekINTERIA.PL