Jak ruszyć i jak jeździć automatem DSG? Zapamiętaj litery PRND
Samochody z automatyczną skrzynią biegów są coraz popularniejsze i wielu kierowców decyduje się na zmianę "manuala" na "automat". Jak ruszyć i jak jeździć automatem oraz dlaczego litery PRND musi znać każdy kierowca?
Automatyczna skrzynia biegów DSG jest elektronicznie sterowana i wyposażona w podwójne sprzęgło oraz kilka wałów. Skrzynia DSG jest montowana autach Volkswagen Audi Group.
Automatyczna skrzynia biegów DSG wykorzystuje dwa sprzęgła i dwa wały przekładniowe. Gdy wrzucamy jeden bieg, to drugi jest w gotowości do wrzucenia. Skrzynia DSG samodzielnie wybiera konkretny bieg za pomocą elektronicznej jednostki sterującej skrzynię biegów. Ta automatyczna skrzynia biegów analizuje różne sygnały za pomocą wielu czujników.
Gdy wsiadamy do samochodu z automatem DSG, to powinien on być ustawiony w trybie "P", który oznacza parkowanie. Automat zawsze odpalamy na biegu "P". Aby ruszyć, należy położyć prawą stopę na pedale hamulca i mocno wcisnąć go do końca. Po tej czynności uruchamiamy auto za pomocą kluczyka lub przycisku "Start".
Gdy już uruchomiliśmy samochód, to nadal nasza stopa powinna pozostać na hamulcu i w tym momencie przesuwamy dźwignię zmiany biegów na literę "D", jeśli chcemy jechać do przodu lub na literę "R" w przypadku cofania. W trakcie ruszania bardzo delikatnie puszczamy stopę z hamulca i zaczynamy dodawać gazu.
Samochód z manualną skrzynią biegów ma trzy pedały (sprzęgło, hamulec, gaz). Auto w automacie ma tylko dwa pedały. Szerszy pedał po lewej stronie to hamulec, natomiast węższy po prawej służy do dodawania gazu.
W samochodzie z automatem nie ma sprzęgła, bo nie zmieniamy biegów samodzielnie. Każdy kierowca musi się przyzwyczaić do tego, że wykorzystuje tylko prawą stopę. Lewa zawsze musi być oparta na podnóżku.
Samochód w automacie prowadzi się łatwiej niż taki z manualną skrzynią. Nie zmieniamy bowiem biegów w trakcie jazdy. Cały czas operujemy prawą stopą, dodając gazu lub hamując.
W korku lub na czerwonym świetle cały czas pozostawiamy skrzynię automatyczną w trybie "D". Nie zmieniamy biegu na "P", ponieważ inny kierowca może wjechać w tył naszego auta. Uszkodziłby wtedy nie tylko karoserię, ale też skrzynię biegów. Z kolei pozostawienie trybu "N" obniży ciśnienie oleju, co zmniejszy efektywność smarowania i wpłynie negatywnie na przekładnię.
Cofanie w automacie odbywa się po ustawieniu dźwigni biegów na literę "R". W tym celu całkowicie zatrzymujemy samochód i chwilę czekamy, aby uniknąć tzw. szarpnięcia w starszych autach. Pamiętajmy, że pojazd rusza zaraz po zwolnieniu hamulca.
Większość automatów ma do wyboru cztery możliwości jazdy oznaczone konkretnymi literami PRND. Co oznaczają?
- "P" - parkowanie (park). Tryb ten odpowiada za blokowanie skrzyni biegów. Należy używać go podczas parkowania samochodu;
- "R" - wsteczny (reverse). Bieg należy wybrać, jeśli chcemy cofnąć;
- "N" - neutralny (neutral). Używamy go w konkretnych sytuacjach np. podczas holowania. "N" to najrzadziej wybierana opcja przy automacie;
- "D" - do przodu (drive). W trakcie jazdy biegi zostają zmieniane automatycznie, dostosowując się do dynamiki jazdy. Podczas kierowania samochodem używamy tylko tego biegu.
CZYTAJ TAKŻE:
Słaba bateria w kluczyku. Czy auto zgaśnie podczas jazdy?
Tankujesz za 50 zł, byle zgasić rezerwę? To naprawdę nie jest dobry pomysł
Hamowanie silnikiem. Co to znaczy, jak to robić i czy to w ogóle ma sens?