Idzie zmiana pogody. Kiedy wymienić opony na letnie? To już dobry moment?
Słoneczne dni i dodatnie temperatury sprawiły, że wielu kierowców zastanawia się, czy to już czas zmienić opony zimowe na letnie. Chcą w ten sposób uniknąć długich kolejek u wulkanizatorów. Czy słusznie?
Marzec to miesiąc, w którym kierowcy zaczynają rozważać zmianę opon z zimowych na letnie. Zapominają, że pogoda w Polsce w tym okresie bywa często kapryśna i zmienna.
Zanim więc umówimy się na wizytę w zakładzie wulkanizacyjnym, warto dobrze przemyśleć tę decyzję. Zbyt wczesna wymiana opon na letnie może okazać się fatalna w skutkach.
Opony letnie w niższych temperaturach twardnieją i tracą swoje właściwości. Wówczas łatwo o utratę przyczepności i kolizję. Z wymianą opon na letnie powinny wstrzymać się przede wszystkim osoby, które jeżdżą autem wczesnym rankiem lub po zmroku. Przełom marca i kwietnia to okres, w którym nocami często dochodzi do przymrozków, a kierowcy muszą mierzyć się z gołoledzią na drodze.
Nie ma umownej daty na zmianę opon zimowych na letnie. W przypadku ogumienia najważniejszym czynnikiem, który określa idealny czas na wymianę opon jest temperatura powietrza. Producenci, wulkanizatorzy i eksperci zalecają wymianę w momencie, gdy średnie temperatury nie spadają poniżej 7 stopni Celsjusza.
Najlepszym momentem na zmianę opon na letnie w Polsce jest kwiecień. W połowie tego miesiąca średnie temperatury dzienne oscylują w granicach 10-15 stopni Celsjusza, nocą nie pojawiają się przymrozki, a ryzyko okresowych opadów śniegu jest minimalne.
Z wymianą opon nie należy się spieszyć, ale nie powinno się też czekać zbyt długo. Opony zimowe eksploatowane przy wyższych temperaturach tracą swoje właściwości i ulegają zniszczeniu.
Jazda na oponach zimowych w ciepłe dni może być niebezpieczna i nieekonomiczna.
Opony są głównym elementem odpowiadającym za nasze bezpieczeństwo na drogach. Ich właściwy wybór jest bardzo ważny, ponieważ może nieść za sobą poważne konsekwencje. Ze względu na osiągi, wytrzymałość, jakość oraz cenę, opony dzieli się na trzy kategorie:
- opony ekonomiczne (Mirage, Dayton, Dębica, Kormoran, Zeetex);
- opony klasy średniej (Firestone, Hankook, Fulda, Falken, BFGoodrich);
- opony premium (Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Pirelli, Yokohama).
Opony premium są droższe, ale oferują lepsze parametry na drodze i nowinki technologiczne. Zapewniają najwyższe bezpieczeństwo, a przy tym są najtrwalsze, co w dłuższej perspektywie może przynieść korzyści finansowe. Należy rozważyć ich zakup, jeśli pokonujemy długie dystanse lub poruszamy się drogami ekspresowymi i autostradami.
Popularne modele opon klasy premium to:
- Continental ContiSportContact 5,
- Michelin Pilot Sport 3,
- Dunlop SP Sport Bluresponse.
Opony klasy średniej spełnią oczekiwania kierowców pokonujących rocznie niewielkie przebiegi. Tego typu opony sprawdzają się w samochodach klasy średniej oraz ciężkich SUV-ach. Cieszą się dużym zainteresowaniem wśród kierowców ze względu na dobre osiągi w każdych warunkach.
Popularne modele opon klasy średniej to:
- Hankook Ventus S1 Evo 2 K117,
- Falken Azenis FK510,
- Fulda SportControl 2.
W teorii najgorszą klasą są opony ekonomiczne, które cechują się prostymi rozwiązaniami technologicznymi. Zwykle opony budżetowe są cięższe i wykonane z mniej odpornej na ścieranie mieszanki. Tego typu opony będą dobrym wyborem dla mało wymagających kierowców, którzy poruszają się niewielkim samochodem z małym silnikiem w cyklu miejskim.
Popularne modele opon klasy ekonomicznej to:
- Kormoran Vanpro B3,
- Dębica Presto HP,
- Zeetex ZT1000.
Czytaj też: Opony zimowe, letnie, wielosezonowe. Na co należy zwrócić uwagę?
Wartość indeksu prędkości oznacza maksymalną prędkość, z jaką pojazd może poruszać się na danej oponie. Jest bardzo ważnym, ale często pomijanym przez kierowców parametrem. Dlaczego? Wynika w dużym stopniu z niewiedzy, gdzie się znajduje indeks prędkości w oponach letnich i jak go odczytać.
Symbol indeksu prędkości opony umieszczony jest na boku opony, tuż obok miejsca, w którym podany jest rozmiar ogumienia. Indeks prędkości zapisany jest w formie litery alfabetu:
- Y - 300 km/h,
- W - 270 km/h,
- V - 240 km/h,
- H - 210 km/h,
- U - 200 km/h,
- T - 190 km/h,
- S - 180 km/h,
- R - 170 km/h,
- Q - 160 km/h,
- P - 150 km/h,
- N - 140 km/h,
- M - 130 km/h,
- L - 120 km/h,
- K - 110 km/h,
- J - 100 km/h,
- G - 90 km/h,
- F - 80 km/h,
- E - 70 km/h,
- D - 65 km/h,
- C - 60 km/h,
- B - 50 km/h.
Opony z wyższym indeksem prędkości często oznaczają się lepszą przyczepnością i większą stabilnością samochodu. To istotny wskaźnik szczególnie w przypadku opon letnich. Trzeba pamiętać, że nie wolno stosować opon z niższym indeksem prędkości niż zalecane przez producenta. Szczegółowe dane na ten temat możemy znaleźć na tabliczce znamionowej samochodu lub w internetowych serwisach oponiarskich.
Jednym z ważnych kryteriów, które trzeba wziąć pod uwagę wybierając opony letnie, jest indeks nośności opon. To wartość, która opisuje maksymalne obciążenie, pod jakim opona może pracować z zachowaniem swoich właściwości. Indeks nośności, podobnie jak indeks prędkości, znajduje się na bocznej ściance opony i określa go wartość składająca się z dwóch lub trzech liczb.
- 82 - max. 475 kg,
- 91 - max. 615 kg,
- 94 - max. 670 kg,
- 95 - max. 690 kg,
- 98 - max. 750 kg,
- 99 - max. 775 kg.
Jak dobrać indeks nośności opony do samochodu? Tu z pomocą po raz kolejny przychodzi tabliczka znamionowa auta, znajdująca się zazwyczaj na słupku drzwi kierowcy lub klapie wlewu paliwa.
W tym przypadku najlepiej stosować się ściśle do zaleceń producenta samochodu w kwestii doboru odpowiedniego indeksu nośności opony. Zastosowanie opon nieprzygotowanych do radzenia sobie z masą naszego samochodu jest zachowaniem skrajnie nieodpowiedzialnym, ponieważ grozi niebezpieczną awarią ogumienia.
Zobacz też:
Co to znaczy, że opony są bieżnikowane?
Jak wyznaczyć trasę w Google Maps z punktu A do punktu B?
Za co można dostać mandat na rowerze? Znajdzie się sporo paragrafów