Co to znaczy, że opony są bieżnikowane?
Oprac.: Tomasz Wróblewski
Opony bieżnikowane mogą być kompromisem między ceną a jakością oraz zapewnianiem bardziej ekologicznego podejścia. Wybierając ogumienie do samochodu, zawsze warto stawiać na zaufane marki oraz wytrzymałość i jakość. Można kupować nowe opony, lecz czasami bardziej opłacalne będzie ponowne wykorzystanie tych używanych. Czym są opony bieżnikowane i jakie są ich zalety oraz wady?
- Samochody ciężarowe to pojazdy, w których najczęściej spotkać możemy opony bieżnikowane. Stanowią one ok. 20% sprzedawanych rocznie opon.
- W przypadku osobówek udział ten jest zdecydowanie mniejszy i wynosi niecałe 5 procent. Ale co to tak naprawdę znaczy dla przeciętnego kierowcy?
- Przede wszystkim jest to oszczędność, bo bieżnikowanie polega na odzyskaniu pierwotnych właściwości zużytego ogumienia. Następuje wtedy pogłębienie bieżnika lub nałożenie nowego w miejsce tego starego. Aby odróżnić opony bieżnikowane od nowych wystarczy zerknąć na oznaczenia. Te używane, lecz odnowione będą posiadały symbol "Regroovable".
Co to są opony bieżnikowane?
Jeżeli chcemy stworzyć opony bieżnikowane, muszą one posiadać min. 2-3 mm warstwy bieżnika. W przeciwnym przypadku ogumienie będzie nadawało się jedynie do utylizacji. Następnie skontrolowany zostanie karkas, który odpowiada za warstwę opasania, czyli odporność na wysokie prędkości i siły odśrodkowe oraz stabilizację profilu opony podczas jazdy. Jego jakość i ewentualne przebicia sprawdza się przy pomocy sherografu. Gdy ogumienie jest w dobrym stanie, następuje tzw. szorstkowanie, czyli usunięcie zdartej warstwy zewnętrznej. Jeżeli zostaną zauważone jakiekolwiek uszkodzenia i ubytki, natychmiast są one naprawiane.
W tym momencie następuje proces nadawania fabrycznie nowego bieżnika. Opony bieżnikowane mogą być za pomocą dwóch metod. Pierwsza z nich obejmuje działanie na gorąco — ściąga się stary bieżnik i otacza oponę nową gumą, umieszczając ją w specjalnej formie. Nadaje to nowy kształt bieżnikowi. Druga metoda wykonywana jest na zimno. Polega na pozbawieniu ogumienia starego bieżnika i połączenia go z przygotowaną wcześniej warstwą nowego. Na koniec, niezależnie od metody, należy wykonać odpowiednie testy jakości.
Zalety i wady opon bieżnikowanych
Zwolennicy tego rozwiązania na pewno docenią czynniki ekonomiczne. Opony bieżnikowane są bowiem przede wszystkim tańsze — ceny są min. 30% mniejsze od nowych opon do samochodów osobowych. W wielu przypadkach te odnowione opony posiadają głębszy bieżnik, co sprawia, że zredukowane zostaje zagrożenie aquaplaningiem. Docenią je również właściciele firm transportowych, ponieważ ogumienie do samochodów ciężarowych można bieżnikować kilkukrotnie. Zmniejsza to koszty i pozytywnie wpływa na obciążenie środowiska naturalnego w związku z ograniczeniem produkcji nowych opon.
Każdy kij ma jednak dwa końce i nie inaczej jest w tym przypadku. Istnieje zwiększone ryzyko występowania usterek w karkasie. Ponadto, będą one miały krótszy okres eksploatacji. Opony bieżnikowane mogą wiązać się z występowaniem problemów z ich właściwościami, takimi jak głośność czy przyczepność. Zdarzają się sytuacje, w których wypadają gorzej od nowego ogumienia.
Wybór nieoczywisty. Opony bieżnikowane do kupienia
Ceny opon bieżnikowanych mogą wynosić nawet od ok. 150 zł w górę. Jak widać, jest to dosyć korzystna opłata za ogumienie. Przede wszystkim jednak należy rozważyć wybór między takimi odnowionymi a nowymi oponami. Dla właścicieli firm transportowych może on okazać się dość prosty, gdyż przy większej ilości pojazdów i wysokich cenach ogumienia do samochodów ciężarowych będzie to korzystne. Kierowcy pojazdów osobowych muszą się zastanowić, ponieważ chodzi o ich bezpieczeństwo. Ponadto, chcemy, aby nasz zakup wystarczył na jak najwięcej sezonów. Jedno jest pewne — jeżeli zdecydujemy się na opony bieżnikowane, wybierajmy te od zaufanych producentów.