Oznaczenia na oponach. Jak czytać litery, liczby, symbole?
Oprac.: Tomasz Wróblewski
Oznaczenia opon samochodowych pomagają w wyborze odpowiedniego ogumienia. Dzięki nim mamy informacje nie tylko o rozmiarze opony, ale także wielu innych przydatnych parametrach. Znaki, symbole i cyfry mają określone znaczenie i nie są przypadkowe. Jak je rozszyfrować?
Oznaczenia opon samochodowych w związku z okresem użytkowania
Lato i zima to stawiają oponom zupełnie różne wyzwania. Inne są też wymagania, które musi spełnić ogumienie.
Oznaczenia zimowych opon samochodowych będą przybierać dosyć rozpoznawalną formę. Oficjalnie jest to 3PMSF, zwany czasem symbolem alpejskim. Skrót ten pochodzi od wyrażenia Three-Peak Mountain Snowflake i, jak nazwa wskazuje, jest nim obrys, przypominający górę z trzema szczytami i płatkiem śniegu.
Jeżeli widzimy taką oponę, oznacza to, że przeszła ona odpowiednie testy, sprawdzające skuteczność hamowania na oblodzonej i ośnieżonej powierzchni. Sprawdzane jest też ogólne zachowanie takich opon.
Natomiast opony M+S (Mud and Snow) posiadają bieżnik przystosowany do pracy na błocie i śniegu, lecz nie są oficjalnie ogumieniem zimowym.Bardzo proste i niemal oczywiste oznaczenia opon samochodowych występują również w innych wariantach. W tym przypadku nie ma jednak jednego usystematyzowanego sposobu informowania użytkownika o ich przeznaczeniu, tak jak ma to miejsce w przypadku wersji zimowych. Wszystko zależy od poszczególnych producentów.
Oony całoroczne będą posiadały napis All Season lub nadruk z symbolami czterech pór roku. Opony letnie będą natomiast posiadały na swojej powierzchni widoczną chmurkę z padającym deszczem lub słońce.
Oznaczenia opon samochodowych na etykietach. Wybór między A, B lub C
Etykiety na oponach przedstawiają skrócone informacje, dotyczące tego, jak dobrze pod względem poszczególnych parametrów wypada określony model.
Możemy się dowiedzieć, jaki jest opór toczenia opony i przyczepność na mokrej nawierzchni. W tym przypadku do czynienia będziemy mieli z oznaczenie literami od A do F. Najlepszymi właściwościami będą cechować się opony, na których widnieje A, B lub C, gdzie pierwsza z wymienionych liter oznacza najlepsze osiągi. Najgorsze będzie ogumienie oznaczone literą F.
Oznaczenia opon samochodowych na etykietach wskazują także drogę hamowania na mokrej powierzchni. Najlepszymi właściwościami cechuje się ogumienie oznaczone literą A (najkrótsza droga hamowania). Między nią a najgorszą (F) jest 18 metrów różnicy.
Jak oznaczenia opon samochodowych obrazują maksymalną prędkość?
Ważne jest również by dobrać opony do mocy silnika i osiąganych prędkości. Dlatego należy zwrócić uwagę na oznaczenia opon samochodowych, takie jak indeks prędkości. Przedstawia on informacje z jaką prędkością maksymalną można poruszać się na tych oponach, jej przekraczanie grozi rozerwaniem opony. Indeks prędkości umiejscowiony jest z boku, na końcu oznaczenia z rozmiarem. Indeks prędkości opony występuje w formie jednej z następujących liter: J, K, L, M, N, P, Q, R, S, T, H, V, W, Y, VR, R. Najczęściej jednak spotkamy wersje następujące:
- Q — do 160 km/h;
- R — do 170 km/h;
- S — do 180 km/h;
- T — do 190 km/h;
- H — do 210 km/h;
- V — do 240 km/h;
- W — do 270 km/h.
Inne informacje, które posiadają oznaczenia opon samochodowych
Przykładem oznaczenia opon samochodowych może być DOT, stanowiący skrót od angielskiej wersji nazwy "Departament Transportu". Bezpośrednio za tym symbolem znajdziemy cyfry, które oznaczają kod fabryki oraz datę produkcji.
Jeżeli na końcu znajdują się trzy, będzie to znak, iż ogumienie powstało przed 2000 r. Dwie pierwsze są tygodniem, a ostatnia rokiem wytworzenia.
W nowszych wersjach mamy do czynienia z czterema cyframi. Wtedy dwie ostatnie oznaczają rok produkcji. Przykładowo, liczba 1312 będzie oznaczała 13. tydzień 2012 roku.
Symbol "E" będzie określał homologację europejską. Wraz z nim podaje się cyfrę, która oznacza kraj, np. E2 (Francja), E8 (Czechy), E14 (Szwajcaria), E20 (Polska), E28 (Białoruś) czy E46 (Ukraina).
Oznaczenia opon samochodowych dotyczyć mogą również ich możliwości do kontynuowania jazdy po całkowitej utracie ciśnienia. Najczęściej to możliwość przejechania około 80 kilometrów z prędkością maksymalną 80 km/h. Symbolika jest zależna od producenta i może być reprezentowana m.in. przez skróty RFT, EMT, HRFS czy SSRF.