Hamowanie silnikiem. Czy rady naszych ojców mają sens?

Hamowanie silnikiem to temat, który często wywołuje ostrą dyskusję. Specjaliści przekonują, że warto opanować tą technikę. Sprawdzamy, czy hamowanie silnikiem to dobry pomysł oraz jak prawidłowo korzystać z tej techniki.

Podczas wielu sytuacji drogowych kierowcy nie muszą korzystać z pedału hamulca. Czasami sytuacja na drodze pozwala na wykorzystanie tzw. hamowania silnikiem. Może się tak zdarzyć podczas dojeżdżania do skrzyżowania, sygnalizacji świetlnej lub w czasie jazdy po górzystym terenie. Warto poznać korzyści płynące z wykorzystania takiej techniki.

Hamowanie silnikiem - jak to robić prawidłowo

Hamowanie silnikiem jest bardzo proste. Wystarczy ściągnąć nogę z gazu i stopniowo redukować bieg na niższy. Zwiększone opory w układzie przeniesienia napędu sprawią, że samochód będzie wytracać prędkość bez używania układu hamulcowego. Im niższy bieg i wyższe obroty, tym hamowanie jest mocniej odczuwalne. Warto jednak pamiętać, aby wskazówka obrotomierza nie zbliżała się do czerwonego pola.

Reklama

Jedna z zasad ecodrivingu przewiduje maksymalne wykorzystywanie hamowania silnikiem. Dzięki umiejętnemu stosowaniu tej techniki można zaoszczędzić paliwo. Po odpuszczeni gazu dopływ paliwa do silnika jest odcinany, a tym samym jego zużycie spada do zera.

Prawidłowa technika hamowania silnikiem wymaga od kierowcy sprawnej obsługi sprzęgła, obserwacji obrotomierza, a także wyczucia samochodu. Im większe doświadczenie, tym bardziej ekonomiczna i płynniejsza jazda.

Aby prawidłowo wykonać hamowanie silnikiem należy:

  • zdjąć nogę z pedału gazu,
  • wcisnąć sprzęgło,
  • zredukować bieg,
  • puścić sprzęgło.

Redukcję biegu przeprowadzamy do momentu zatrzymania samochodu lub ponownego przyspieszania. W pierwszym przypadku wciskamy sprzęgło i wrzucamy na luz możliwie najpóźniej przed zatrzymaniem się, ale jeszcze przed wystąpieniem szarpania.

Zmiany biegów na niższe dokonujemy stopniowo bieg po biegu, za każdym razem zwalniając pedał sprzęgła możliwie płynnie. Ryzyko szarpania przy hamowaniu silnikiem będzie minimalne. Nieumiejętna lub zbyt gwałtowna zmiana biegów podczas trudnych warunków na drodze może być przyczyną wpadnięcia w poślizg.

Warto cały czas zwracać uwagę na obroty, pamiętając o bezpiecznym zakresie pracy dla każdego przełożeń. Zbyt niskie mogą niepotrzebnie obciążać układ sprzęgła i koło dwumasowe, generując niepotrzebne wibracje i szarpanie.

Hamowanie silnikiem a automatyczna skrzynia biegów

W samochodzie z automatyczną skrzynią biegów również można hamować silnikiem. Wystarczy zdjąć nogę z gazu, a w przypadku możliwości manualnej zmiany biegów należy wykonywać czynność według wyżej opisanych zasad z pominięciem wciskania pedału sprzęgła.

Hamowanie silnikiem - zalety

Dzięki wykorzystaniu tej techniki kierowca może zmniejszyć zużycie paliwa, co przy obecnych cenach robi różnicę. Nie bez znaczenia jest również zmniejszenie zużycia tarcz i klocków hamulcowych. Szczególnie w warunkach górskich te elementy mogą zachować dłuższą żywotność.

Przede wszystkim hamowanie silnikiem zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Samochód zachowuje się stabilniej na drodze, a kierowca ma większą kontrolę i możliwość szybkiej reakcji. Przy włączonym biegu wystarczy, że w razie niebezpieczeństwa wciśnie pedał gazu i jest w stanie odpowiednio szybko zareagować. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: hamowanie | hamowanie silnikiem | samochody
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy