Czy opony całoroczne nadają się do jazdy w górach?

Łagodne warunki pogodowe zimą i długie kolejki w zakładach wulkanizacyjnych sprawiają, że coraz więcej kierowców decyduje się na opony całoroczne. Łączą one cechy opon letnich i zimowych i zachowują swego rodzaju kompromis między zastosowaniem obu typów ogumienia. Czy opony całoroczne to dobre rozwiązanie i czy warto w nie inwestować?

Co to są opony całoroczne?

Opony całoroczne są połączeniem właściwości i cech opon letnich oraz zimowych. Można na nich jeździć niezależnie od warunków atmosferycznych, o czym zapewniają producenci. Opony całoroczne sprawdzają się zarówno na drogach suchych, jak i mokrych, a także ośnieżonych.

Trzeba pamiętać o tym, że w skrajnych warunkach pogodowych opony całoroczne nie do końca sprostają zadaniu. Podczas upału będą zbyt miękkie, a zimą w śniegu i dużym mrozie zbyt twarde.

Opony całoroczne są dobrym rozwiązaniem dla kierowców poruszających się w większości po mieście, lubiących spokojny styl jazdy, a także tych, którzy nie lubią stać w kolejkach do wulkanizatora i nie mają miejsca na przechowywanie dodatkowego kompletu ogumienia.

Reklama

Czy opony całoroczne są jak zimówki?

Opony całoroczne to z formalnego punktu widzenia opony zimowe. Potwierdza to symbol 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake), czyli śnieżynka na tle trzech górskich szczytów. Oznacza mniej więcej tyle, że ogumienie musi być dostosowane do warunków zimowych oraz w takich warunkach powinno być przetestowane. Pojawienie się symbolu alpejskiego na ścianie bocznej opon całorocznych mówi zatem mniej więcej tyle, że sprawdzą się one także wtedy, gdy na drodze zalega śnieg i jest naprawdę ślisko.

Czy opony całoroczne nadają się do jazdy w górach?

Eksperci są zgodni, że opony całoroczne to dobry wybór dla kierowców, którzy w dużej mierze poruszają się po drogach w mieście i rzadko korzystają z tras szybkiego ruchu. Warto jednak wiedzieć, że opony całoroczne mogą nie być wystarczająco skuteczne w skrajnych warunkach - gdy spadnie dużo śniegu i sytuacja na drodze stanie się naprawdę trudna dla kierujących, jak również latem podczas upałów lub ulew.

W niskich temperaturach opony całoroczne nie zapewnią przyczepności jak opony zimowe, a na suchej i rozgrzanej nawierzchni nie będą hamować tak skutecznie jak letnie. W dodatku miękka mieszanka gumy w okresie letnim ulega szybszemu zużyciu, a bieżnik z lamelami generuje większy hałas i opory toczenia. W związku z tym opony całoroczne nigdy nie będą w stanie zapewnić bezpieczeństwa na poziomie opon sezonowych.

Z tego względu opony całoroczne nie są dobrym wyborem do jazdy w rejonach górskich, gdzie zimą panują trudne warunki atmosferyczne. Samochód wyposażony w opony wielosezonowe może mieć problemy z podjazdem pod bardzo strome wzniesienia. W takich warunkach lepiej sprawdzają się opony zimowe, które zapewniają większą przyczepność i krótszą drogę hamowania.

Zobacz także:

Powstrzymaj wulkanizatora, jeśli tak robi. Opony będą do niczego

Kiedy kupić nowe opony? Ten trik pomoże sprawdzić stan bieżnika

Wkrótce sezon zmiany opon. Jaką oponę można uznać za nową?

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: opony całoroczne | opony wielosezonowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy