Czy opony całoroczne nadają się do jazdy w górach?
Łagodne warunki pogodowe zimą i długie kolejki w zakładach wulkanizacyjnych sprawiają, że coraz więcej kierowców decyduje się na opony całoroczne. Łączą one cechy opon letnich i zimowych i zachowują swego rodzaju kompromis między zastosowaniem obu typów ogumienia. Czy opony całoroczne to dobre rozwiązanie i czy warto w nie inwestować?
Opony całoroczne są połączeniem właściwości i cech opon letnich oraz zimowych. Można na nich jeździć niezależnie od warunków atmosferycznych, o czym zapewniają producenci. Opony całoroczne sprawdzają się zarówno na drogach suchych, jak i mokrych, a także ośnieżonych.
Trzeba pamiętać o tym, że w skrajnych warunkach pogodowych opony całoroczne nie do końca sprostają zadaniu. Podczas upału będą zbyt miękkie, a zimą w śniegu i dużym mrozie zbyt twarde.
Opony całoroczne są dobrym rozwiązaniem dla kierowców poruszających się w większości po mieście, lubiących spokojny styl jazdy, a także tych, którzy nie lubią stać w kolejkach do wulkanizatora i nie mają miejsca na przechowywanie dodatkowego kompletu ogumienia.
Opony całoroczne to z formalnego punktu widzenia opony zimowe. Potwierdza to symbol 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake), czyli śnieżynka na tle trzech górskich szczytów. Oznacza mniej więcej tyle, że ogumienie musi być dostosowane do warunków zimowych oraz w takich warunkach powinno być przetestowane. Pojawienie się symbolu alpejskiego na ścianie bocznej opon całorocznych mówi zatem mniej więcej tyle, że sprawdzą się one także wtedy, gdy na drodze zalega śnieg i jest naprawdę ślisko.
Eksperci są zgodni, że opony całoroczne to dobry wybór dla kierowców, którzy w dużej mierze poruszają się po drogach w mieście i rzadko korzystają z tras szybkiego ruchu. Warto jednak wiedzieć, że opony całoroczne mogą nie być wystarczająco skuteczne w skrajnych warunkach - gdy spadnie dużo śniegu i sytuacja na drodze stanie się naprawdę trudna dla kierujących, jak również latem podczas upałów lub ulew.
W niskich temperaturach opony całoroczne nie zapewnią przyczepności jak opony zimowe, a na suchej i rozgrzanej nawierzchni nie będą hamować tak skutecznie jak letnie. W dodatku miękka mieszanka gumy w okresie letnim ulega szybszemu zużyciu, a bieżnik z lamelami generuje większy hałas i opory toczenia. W związku z tym opony całoroczne nigdy nie będą w stanie zapewnić bezpieczeństwa na poziomie opon sezonowych.
Z tego względu opony całoroczne nie są dobrym wyborem do jazdy w rejonach górskich, gdzie zimą panują trudne warunki atmosferyczne. Samochód wyposażony w opony wielosezonowe może mieć problemy z podjazdem pod bardzo strome wzniesienia. W takich warunkach lepiej sprawdzają się opony zimowe, które zapewniają większą przyczepność i krótszą drogę hamowania.
Zobacz także:
Powstrzymaj wulkanizatora, jeśli tak robi. Opony będą do niczego
Kiedy kupić nowe opony? Ten trik pomoże sprawdzić stan bieżnika