Wkrótce sezon zmiany opon. Jaką oponę można uznać za nową?

Coraz cieplejsza aura sprawi, że coraz więcej kierowców zdecyduje się na wymianę zimowego ogumienia na letnie. Kupując opony warto mieć świadomość, że polskie prawo uznaje kilkuletnie „gumy” jako nowe. Sprawdzamy, na jakiej podstawie.

Trzyletnia opona to "używka" czy nowość?

Polska Norma PN-C94300-7 stanowi, że maksymalnie 36-miesięczne opony mogą być sprzedawane jako nowe. Pod warunkiem, że były prawidłowo przechowywane. Podobne zdanie podtrzymują najwięksi producenci opon. Po przekroczeniu tej granicy, starsze opony (nawet jeśli nie były używane) nie mogą być nazywane nowymi.

Warto zapamiętać, że sprzedawca nie musi podawać daty produkcji opony, jeśli spełnia trzyletnie kryterium. Tym samym kupując ogumienie, można się "nadziać" na kilkuletnie egzemplarze. Szanse na reklamacje są w takim przypadku niewielkie. Na uspokojenie dodamy, że nadal jest to pełnowartościowy produkt.

Reklama

Kiedy trzeba wymieniać opony?

Trzeba mieć na uwadze, że po siedmiu latach od daty produkcji opony będą nadawać się już tylko do wymiany. Choć niektórzy producenci opon uważają, że ich produkty mogą być użytkowane nawet przez dziesięć lat. Jednak warto sprawdzić przed zakupem, jakie podejście mają w tej kwestii. Na starzejącą się gumę nie ma żadnej rady, nawet jeśli nadal wygląda dobrze. Opony starzeją się szybciej, gdy są narażone na mocne promieniowanie UV lub kontakt z agresywną chemią.

Co to jest DOT i dlaczego jest ważny?

Kupując opony warto zapytać o DOT. Są w nim zawarte informacje na temat roku i tygodnia produkcji. Jeśli na bocznej ściance opony pojawia się informacja 3721, oznacza to, że oponę wyprodukowano w 37. tygodniu 2021 roku. Mając taką wiedzę można próbować negocjować cenę zakupu opon. Dzięki temu można zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt złotych na jednej oponie.

Czy warto kupować najnowsze wersje opon?

To pytanie zadaje sobie co roku wielu właścicieli samochodów. Producenci ogumienia cały czas wprowadzają różne ulepszenia w swoich produktach. Może to być optymalizacja kształtu bieżnika lub poprawa składu mieszanki gumowej.

Choć czasami może się okazać, że producent zastosować pewne oszczędności. Nowy model opon może być produkowany w innej fabryce lub ze zmienionych składników. Jednak na próżno szukać na ten temat ogólnodostępnych informacji. Na zewnątrz opona może wyglądać tak samo, ale oferować zupełnie inne właściwości jezdne i przyczepność.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: opona | zmiana opon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy