Zapaliła się kontrolka. Czy można jeździć z check engine?
Zapalona kontrolka check engine, czyli żółty symbol silnika lub po prostu napis “check engine”, wywołują niepokój u wielu kierowców. Czy słusznie? Co prawda przyczyny zapalenia kontrolki silnika mogą być różne i nie warto jej ignorować, to jednak na pytanie "czy można jeździć z check engine" odpowiedź może być jedna. Tak, można, ale pod warunkiem zaplanowania wizyty w serwisie.
Kontrolka check engine (“sprawdź silnik") występuje w pojazdach z układem diagnostycznym OBD-II, czyli w większości tych, które był homologowane na rynku europejskim po 2001 roku. W starszych modelach też występuje, ma kolor żółty i pomarańczowy i w poprawnie działającym aucie widać ją przez chwilę podczas włączenia zapłonu. Jeśli kontrolka check engine nie gaśnie po uruchomieniu jednostki napędowej, oznacza to, komputer wykrył jakieś błędy w działaniu silnika, układu paliwowego czy katalizatora.
System diagnostyczny OBD-II (On Board Diagnostics) działa w oparciu o elektroniczne czujniki zbierające dane między innymi z układu wydechowego, wtryskowego i napędowego. Co istotne, kontrolka check engine informuje tylko o możliwej usterce, choć przyczyną jej zapalenia może być też wilgoć, która dostała się do czujników lub zaśniedziałe styki, a nawet awaria czujnika. Aby odczytać kod błędu, należy albo udać się do mechanika, który do OBD-II podepnie urządzenie diagnostyczne albo też samemu wyposażyć się w odpowiedni sprzęt.
Jeśli kontrolka silnika zapala się i gaśnie, ale nie natychmiast po uruchomieniu silnika może to oznaczać drobne problemy - błąd czujnika, przewody pogryzione przez zwierzę czy wilgoć, która dostała się do czujników lub zaśniedziałe styki. Możliwym powodem jest też wypadnięcie zapłonu, które objawia się obniżoną mocą i szarpaniem silnika. Prawdopodobne jest też za niskie napięcie w instalacji elektrycznej. W przypadku, gdy oprócz samej świecącej kontrolki obserwujemy inne niepokojące objawy, należy jak najszybciej udać się do mechanika.
Gdy kontrolka check engine świeci się stale oznaczać to może problemy z katalizatorem, sondą lambda, awarię świec, zepsuty zawór EGR czy zapchany filtr cząstek stałych. Na liście są też zablokowanie zmiennej geometrii turbosprężarki, zużyte przewody zapłonowe czy przepalenie cewki. Czasem kontrolka check engine zapala się, gdy zatankujemy paliwo złej jakości.
Niezależnie od tego, czy zapalonej kontrolce towarzyszą inne problemy, takie jak szarpanie, nierówna praca silnika czy wyraźny spadek mocy lub podwyższone zużycie paliwa, mechanicy doradzają, by jak najszybciej umówić wizytę w serwisie. Lekceważąc świecącą się kontrolkę check engine narażamy pojazd na poważną usterkę, a siebie na wyższe koszty naprawy.
Pierwszą próbą sprawdzenia, czy faktycznie wystąpił jakiś problem, jest zatrzymanie auta i zgaszenie silnika, a potem ponowne uruchomienie. Czasem taka “naprawa" działa, a świecąca kontrolka mogła być spowodowana chwilowym błędem. W niektórych przypadkach kontrolka check engine powoduje, że silnik przechodzi w tryb awaryjny, wtedy jak najszybsze umówienie wizyty w serwisie jest już konieczne, ale jazda z check engine nadal jest możliwa. Jeśli po podłączeniu do komputera mechanik odczyta kod błędu, będzie w stanie namierzyć problem i go rozwiązać, jeśli natomiast przyczyną zapalenia się check engine było na przykład złej jakości paliwo, skasuje błąd i kontrolka nie powinna zapalać się ponownie.