Ta kontrolka jest wyjątkowa. Gdy się zapali, nie wolno się zatrzymywać
Zapalenie żółtej lub czerwonej kontrolki zwykle oznacza mniejsze lub większe kłopoty. Pierwszym odruchem kierowcy jest zatrzymanie i sprawdzenie przyczyn usterka. Ale jest jedna żółta kontrolka, po zapaleniu której najlepiej jest kontynuować jazdę.
Spis treści:
W nowoczesnych samochodach możemy spotkać dziesiątki zupełnie nowych kontrolek przekazujących informacje dla kierowcy na temat statusu pojazdu. Im więcej systemów ma na pokładzie, tym więcej komunikatów zobaczy kierowca. Jedną z ikonek, która wzbudza wiele obaw, jest ikona z chmurką, która ma związek z filtrem DPF.
Co to jest filtr DPF i w jakich autach go znajdziemy?
Silniki spalinowe (wysokoprężne i benzynowe) podczas pracy emitują cząstki stałe. Są to niespalone drobiny składające się z węglowodorów o średnicy kilku mikrometrów. System DPF (diesel) lub GPF (silnik benzynowy) wyłapuje je za pomocą specjalnego wkładu ceramicznego, na którym osadzają się niewielkie cząsteczki.
Problem z filtrami DPF pojawia się najczęściej, gdy samochód przemieszcza się głównie na krótkich dystansach lub w warunkach miejskich. Wtedy często filtr potrafi się zapchać. Urządzenie potrafi oczyszczać się samoczynnie, ale potrzebuje do tego odpowiednich warunków.
Zapaliła się ikona DPF. Jak ją skasować samodzielnie?
Jeśli na desce rozdzielczej pojawiła się żółta ikonka filtra DPF, nie powinniśmy się zatrzymywać. To informacja o rozpoczęciu wypalania filtra cząstek stałych. Jest to standardowy proces we wszystkich współczesnych silnikach Diesla. Procedura wywołuje automatyczne wypalanie sadzy, która zbiera się w filtrze.
Żeby proces przebiegł szybko, sprawnie i skutecznie, potrzebne są odpowiednie warunki jazdy. Podczas wypalania musi się utrzymywać odpowiednio wysoka temperatura filtra. To oznacza konieczność jazdy z wyższą prędkością i obrotami silnika, co najmniej przez kilka minut.
Dlatego zamiast zatrzymywać się na poboczu, lepiej od razu poszukać odpowiedniej drogi, pozwalającej na szybkie wypalenie filtra DPF. Kontrolka powinna zniknąć po kilku chwilach. To znak, że proces zakończył się sukcesem. Jeśli komunikat na desce rozdzielczej świeci się bez przerwy, filtr mógł się zapchać lub doszło do awarii układu oczyszczania spalin. W takim wypadku pozostaje tylko wizyta w warsztacie.
Warto mieć na uwadze, że nie wszystkie samochody wyposażone w filtr cząstek stałych, są wyposażone w kontrolkę sygnalizującą proces wypalania. W niektórych samochodach procedura odbywa się poza wiedzą kierowcy. Wprawny użytkownik zauważy jedynie wzrost chwilowego spalania lub zmianę dźwięku silnika i obrotów.