Ciepły czy zimny silnik. Jak sprawdzać olej w aucie?
Odpowiedni poziom oleju to podstawa prawidłowej pracy silnika w aucie. Niektórzy kierowcy jednak bagatelizują temat, nie zdając sobie sprawy z powagi sytuacji. Problem pojawia się w momencie zapalenia się czerwonej lampki sygnalizującej brak smarowania. Nawet krótkotrwała praca w takich warunkach błyskawicznie niszczy silnik. Jak często i w jaki sposób sprawdzić poziom oleju?
Przed sprawdzeniem poziomu oleju w silniku auto powinno stać na płaskiej powierzchni. Zanim do miski olejowej spłynie większość oleju z górnych części silnika, umożliwiając miarodajne sprawdzenie jego poziomu, mija od kilku do kilkunastu minut. Rutynowe sprawdzenie poziomu oleju najlepiej robić więc rano - po nocnym postoju.
Aby sprawdzić poziom oleju w silniku, należy w pierwszej kolejności otworzyć maskę auta. Pod nią znajduje się bagnet oleju, który w każdym samochodzie wygląda nieco inaczej. Najczęściej ma żółty lub czarny kolor. Wyciągnij go i wytrzyj do czysta końcówkę przygotowaną szmatką lub papierowym ręcznikiem. Wkładając bagnet z powrotem, upewnij się, że wszedł do końca, a następnie od razu wyjmij i ustaw go w pozycji poziomej.
Przy końcu bagnetu powinny znajdować się dwie linie, niekiedy z zakreskowanym obszarem pomiędzy nimi. W idealnych warunkach poziom oleju w samochodzie powinien sięgać lub znajdować się blisko najwyższej linii.
W sytuacji, gdy poziom oleju jest bliski lub niższy od minimalnego oznaczenia, zdecydowanie trzeba natychmiast uzupełnić jego stan. Z kolei nadmierny poziom oleju to nie tylko ryzyko zniszczenia uszczelnień silnika, lecz także ryzyko jego zatarcia.
O tym, kiedy należy sprawdzić poziom oleju, już nieco wspomnieliśmy. Kontroli należy dokonywać zawsze na ostudzonym silniku. Zimny olej staje się gęstszy. Jego granicę wyraźniej będzie widać na bagnecie. Gdy środek smarny jest rozgrzany, zwiększa się jego objętość. Z tego właśnie powodu może zakłócać nieco wyniki pomiaru.
To, ile potrzeba oleju silnikowego, jest w znacznym stopniu uzależnione od rodzaju jednostki napędowej. W największych silnikach może się mieścić nawet 8-10 litrów oleju, natomiast w nowoczesnych motorach o niewielkiej pojemności mniej niż cztery litry. Najpewniejszym źródłem wiedzy w tym przypadku jest instrukcja obsługi samochodu, gdzie producent szczegółowo określa, ile oleju mieści się w silniku.
Zobacz też:
Co oznaczają numery na radiowozach? Rozkoduj szyfr policji
Dostałeś tablice rejestracyjne z cyfrą 0? A to pech
Skarpeta ze żwirkiem. Domowy sposób kierowców znów może się przydać