13 sposobów na przekręt

Kupujesz używany samochód? Uważaj, czasami pozory mylą. Zwłaszcza wtedy, kiedy masz do czynienia z jedyną i niepowtarzalną okazją.

Któż nie chciałby cofnąć lub przynajmniej zatrzymać czasu? Na razie jest to niestety niemożliwe, ale wielu specjalistów stara się walczyć przynajmniej z efektami jego upływu. Najlepiej znają się na tym chirurdzy plastyczni i... nieuczciwi handlarze samochodów. Podkreślamy słowo nieuczciwi, bo sam fakt, że ktoś prowadzi komis czy choćby nawet przydomowy autohandel, nie oznacza przecież, że jest oszustem.

A jednak zdarzają się i takie osoby, które z premedytacją psują opinię całej branży. Ku przestrodze podajemy kilkanaście najpopularniejszych sposobów na oszukanie kupującego.

1. LPG

Jeśli do sprzedania jest mało popularny samochód z dużym, benzynowym silnikiem, rzutem na taśmę w walce o klienta jest montaż instalacji gazowej. Najtańszej oczywiście, byle jak, ale dającej pełne prawo do dopisania "instalacja LPG na gwarancji!!!".

Reklama

RADZIMY. Przed zakupem odwiedź specjalistę "gazownika". Dowiesz się, czy dany model instalacji nadaje się w ogóle do Twojego samochodu - być może będziesz musiał zdemontować instalację lub montować inną.

2. Książeczka serwisowa

Nic tak nie podnosi wiarygodności przebiegu samochodu jak komplet wpisów w książeczce serwisowej. Czyste książeczki możemy kupić w internecie. Oszuści stosują dwie metody. Pierwsza, to zakup książeczki oryginalnej, fabrycznej. Druga - zakup książeczki firmowanej przez niezależną sieć serwisową.

RADZIMY. Porównaj kolor długopisu i charakter pisma. Jeśli na wszystkich stronach jest taki sam, sprawa jest podejrzana. Przyjrzyj się jakości pieczątek oraz danym, jakie są w nich zawarte. W razie wątpliwości można zadzwonić pod telefon z pieczątki serwisu i zweryfikować prawdziwość wpisów.

3. Mycie silnika

Sprzedawca myje silnik, dzięki czemu jego stan jest optycznie adekwatny do niskiego przebiegu. Wisienką na torcie jest doczepienie karteczek dokumentujących wymianę oleju (z rozsądnie wpisaną datą i przebiegiem).

RADZIMY. Porównaj zapisy na karteczce zmian oleju ze stanem licznika. Poszukaj innych karteczek - może znajdziesz starsze, z większym przebiegiem. Na koniec odwiedź mechanika i po jeździe próbnej poszukajcie wycieków oleju.

4. Licznik cyfrowy

Oszust ma dwie możliwości. Pierwsza - korzysta z usług specjalistów zajmujących się zawodowo "korygowaniem stanu licznika". Koszt usługi to zwykle 50-200 zł. Opcja druga - zakup odpowiedniego interfejsu (koszt 200-500 zł) i praca samodzielna.

RADZIMY. "Korekty" cyfrowego licznika są zwykle trudne do udowodnienia. Czasem, w droższych modelach samochodów faktyczny przebieg pozostaje w pamięci innych sterowników, np. w pamięci sterownika skrzyni biegów (przykład: BMW).

5. Szyby

Identyczne kody na szybach świadczą o bezwypadkowej przeszłości auta? Nic nie stoi na przeszkodzie aby podczas naprawy powypadkowej poszukać szyb używanych z odpowiedniego rocznika?

RADZIMY. Zwróć uwagę na stan uszczelek okien i tapicerkę - zwykle po wymianie szyb jest silnie przybrudzona (ślady palców na słupkach).

6. Konserwacja

Od lat sprawdzonym sposobem na zamaskowanie korozji podłogi jest "konserwacja". Warto podkreślić, że nawet współczesne samochody mogą być przez właścicieli profilaktycznie konserwowane, ale jeśli ktoś konserwuje samochód tuż przed sprzedażą, najwyraźniej ma jakiś poważny powód.

RADZIMY. Podejrzane miejsca zbadaj magnesem lub - z wyczuciem - śrubokrętem.

7. Licznik mechaniczny

Cofanie klasycznego licznika wymaga zegarmistrzowskiej precyzji. Profesjonaliści muszą zdemontować licznik, rozebrać go, na nowo ustawić wskazania. Alternatywą jest czasami podpięcie wiertarki pod linkę prędkościomierza i "lewe" obroty.

RADZIMY. Zwróć uwagę na to, czy śrubki mocujące licznik lub samą tarczę licznika nie noszą śladów odkręcania.

8. Zawieszenie

Hałasy zawieszenia można doraźnie usunąć lub zminimalizować smarując zużyte, lub skrzypiące silentbloki olejem silnikowym. Wystarczy odrobina sprytu i dobra strzykawka z grubą igłą. Sposobem na wszelakiego rodzaju tuleje gumowe jest wkręcanie w nie wkrętów, które powodują spęcznienie gumy i skasowanie luzów. Często praktykowanym sposobem jest zgniatanie sworzni (gałek) za pomocą imadła lub uderzeń młotkiem.

RADZIMY. Dokładnie obejrzyj zawieszenie na podnośniku. Razem z mechanikiem poszukajcie śladów zużycia.

9. Skrzynia biegów i dyferencjał

Hałas zużytych elementów układu napędowego można doraźnie wyciszyć dodając do skrzyni biegów lub dyferencjału zagęszczaczy oleju, wymieniając olej na inny, o większej lepkości. Przeglądając opisywane w internecie domowe sposoby natknęliśmy się jeszcze na inne sprawdzone dodatki: są to m.in. skórki od banana, trociny i... przegotowany makaron.

RADZIMY. Profilaktycznie spuść olej ze skrzyni biegów i dyfra. Zobacz jaki ma kolor i czy nie pływają w nim złotawe opiłki metalu.

10. Poprawki lakiernicze

Najtrudniej maskuje się ślady korozji czy uszkodzeń mechanicznych na dużych, gładkich powierzchniach. Najłatwiej - tam, gdzie dany element kończy się ozdobną listwą, która zamaskuje zmianę odcienia lakieru. W wielu przypadkach doskonałym rozwiązaniem jest dodanie listew lub "ozdobnych" naklejek.

RADZIMY. Zwróć uwagę na ślady lakieru pod listwami, przy uszczelkach szyb itp. To test na spostrzegawczość. Wskazówka - oglądaj auto przy różnym świetle - dziennym i sztucznym.

11. Grubość lakieru

Rewelacyjnym sposobem na oszukiwanie kupujących wyposażonych w czujnik grubości lakieru, jest montaż używanych części karoseryjnych dokupionych "pod kolor". W praktyce można zatem byle jak ponaciągać uszkodzone podłużnice, a później założyć, oryginalną, bezwypadkową maskę, błotniki i zderzak - i samochód pozornie wydaje się bezwypadkowy.

RADZIMY. Kupując droższe samochody bezwzględnie odwiedź blacharza. Tylko on może wiarygodnie ocenić auta.

12. Kosmetyka wnętrza

Tutaj pole do popisu jest bardzo szerokie. Klasyka to oczywiście kompleksowe czyszczenie wnętrza w dobrej ręcznej automyjni. Program dodatkowy to wymiana kierownicy na młodszą lub obszycie skórą kierownicy oryginalnej, wymiana gałki zmiany biegów i nakładek na pedały.

RADZIMY. Liczy się spostrzegawczość. Obejrzyj maksymalnie dużo samochodów z danego rocznika i na tej podstawie sam zaczniesz wyciągać pewne wnioski i zwracać uwagę na podejrzane detale.

13. Kontrolki

Świecąca kontrolka ABS, AirBag, Check Engine - to żaden problem. Zawsze można wymontować żaróweczkę. Bardziej ambitni sprzedający starają się oszukać układ elektroniczny wpinając weń tzw. emulatory poduszki, ABS-u czy innych elementów. W efekcie po przekręceniu kluczyka kontrolki prawidłowo zapalają się, a później wzorowo, z opóźnieniem gasną.

RADZIMY. Aby dojść do prawdy, konieczna jest wizyta w serwisie wyspecjalizowanym w naprawach poduszek powietrznych. O droższych samochodach wiele ciekawego może powiedzieć nam także... tapicer, który poszuka śladów reperacji foteli czy deski rozdzielczej.

J. Ambrozik

Tekst pochodzi z tygodnika

tygodnik "Motor"
Dowiedz się więcej na temat: szyb | zakup | ślady | kolor | używany samochód
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy