Używany Saab 9-3 (1998-2002)

Standardowe wersje Saaba 9-3 to wciąż tanie auta do codziennej jazdy. Z wersjami sportowymi i specjalnymi jest już całkiem inaczej: szybko stają się klasykami.

Saab 9-3 Viggen to prawdziwy „śpioch”: wygląda niepozornie, ale 100 km/h osiąga w niecałe 7 sekund.
Saab 9-3 Viggen to prawdziwy „śpioch”: wygląda niepozornie, ale 100 km/h osiąga w niecałe 7 sekund.Motor

Wiele osób twierdzi, że pierwsza generacja 9-3 to ostatni prawdziwy Saab. Jest w tym ziarno prawdy - związki konstrukcyjne z General Motors nie były jeszcze tak daleko posunięte, a choć silnik ustawiono już poprzecznie (w poprzedniku był wzdłużnie), to przynajmniej zachowano charakterystyczny dla Saaba kształt nadwozia, czego o drugiej generacji 9-3 nie dało się już powiedzieć.

W ogólnym zarysie tablica przyrządów nawiązuje do modeli Saaba z lat 80., takich jak 90 czy 99. Jest tu jednak znacznie więcej wyświetlaczy i przycisków. Z miejsca kierowcy dobrze widać maskę.Motor

Chociaż nazwa 9-3 pojawiła się oficjalnie w 1998 r. (a rok później w USA), nowy model nie był niczym innym niż ostatnią generacją Saaba 900 z 1994 r. po gruntownym liftingu.

Najbardziej zauważalną z zewnątrz zmianą było przeniesienie tylnej tablicy rejestracyjnej między lampy. Istotniejsze zmiany zaszły w konstrukcji - nadwozie nadal bazowało na płycie podłogowej Opla Vectry, ale zostało usztywnione, a na liście wyposażenia seryjnego pojawiły się m.in. boczne poduszki powietrzne. Pięć gwiazdek w teście Euro NCAP potwierdziło, że Szwedzi - nawet pod egidą GM - nadal stawiają na bezpieczeństwo.

Tylko z turbo!

Wolnossący silnik benzynowy 2.0 i diesel 2.2 z Opla przekształcają Saaba w najzwyklejszy samochód do jazdy bez typowego dla tej marki charakteru. Można go kupić za 6-7 tys. zł i stosunkowo tanio użytkować dzięki poradom oraz polecanym warsztatom, które można znaleźć na forum saabklub.pl. Trudno jednak mówić o przyjemności z jazdy. Tę zapewniają wersje turbo: standardowe rozwijają od 150 do 185 KM, sportowy Aero: 200-205 KM, a limitowany i najdroższy Viggen - 230 KM, tyle że z powiększonego silnika 2.3. Wszystkie silniki benzynowe, oznaczane jako B20 lub B23 (cyfry określają pojemność), to autorskie konstrukcje Saaba bez części wspólnych z GM. Mają kilka nietypowych rozwiązań, jak np. kaseta zapłonowa, czyli zespół cewek mocowany u góry silnika. Kaseta źle znosi przeróbkę silnika na LPG. Jeśli się przepali - nowa kosztuje ponad 1000 zł, a kupno używanej okazuje się trudne, ponieważ kasety występują w wielu rodzajach.

Mocniejsze wersje turbo miewają też problemy z odpowietrzeniem skrzyni korbowej, zwłaszcza przy krótkich przejazdach autem nierozgrzanym. Zatkana odma w ostateczności prowadzi do spadku ciśnienia smarowania.

Solidny, nie bez wad

Trzeba przyznać, że blacharsko Saab został bardzo dopracowany: większość samochodów nie rdzewieje w ogóle. Większe problemy sprawiają niedostatki wykończenia: woda zalegająca w bagażniku czy płyn wspomagania kapiący z niefortunnie umieszczonej pod przednim zderzakiem rurki to problemy, z którymi właściciel prawdopodobnie się zetknie.

Saab 9-3 (1998-2002)

Używany Saab 9-3 (1998-2002) - czytaj artykuł

Fotele z dwukolorowej skóry występowały tylko w Viggenie i w Aero z lat 2001-2002.Motor
Zestaw zegarów ma minimalistyczny styl, ale znalazł się tu m.in. wskaźnik ciśnienia doładowania.Motor
Elektryczna regulacja foteli i pamięć ustawienia to stosunkowo rzadkie opcje – tylko w wersjach turbo.Motor
Niezaznajomieni z Saabem mają problem z wyjęciem kluczyka. A wystarczy wrzucić wsteczny.Motor
W ogólnym zarysie tablica przyrządów nawiązuje do modeli Saaba z lat 80., takich jak 90 czy 99. Jest tu jednak znacznie więcej wyświetlaczy i przycisków. Z miejsca kierowcy dobrze widać maskę.Motor
Szeroki spoiler i antena na dachu to cechy limitowanej serii Viggen. Seryjne były felgi 5-ramienne (w Aero 3-ramienne).Motor
Saab 9-3 Aero: najbardziej praktyczna odmiana – 5-drzwiowy liftback.Motor
W limitowanej wersji Viggen Saab to prawdziwy „śpioch”: wygląda niepozornie, ale 100 km/h osiąga w niecałe 7 sekund.Motor
Wyświetlacz gaśnie? Ten typ tak ma. Wkładanie wymontowanego ekranu do zamrażalnika pomaga... na krótko. Przycisk "NIGHT PANEL" wyłącza podświetlenie wszystkich wskaźników poza prędkościomierzem.Motor

Dość kłopotliwa potrafi być także instalacja elektryczna. Do gasnących wyświetlaczy można się przyzwyczaić, do przepalającego się silnika tylnej wycieraczki - trudniej, zwłaszcza że widoczność do tyłu i tak nie należy do rewelacyjnych.

Dobrze jest pamiętać, że naprawy Saaba powinien podejmować się tylko mechanik z doświadczeniem w tej marce - w stacji szybkiej obsługi można co najwyżej zmienić olej i klocki hamulcowe. Nie trzeba natomiast obawiać się o dostępność części - wyspecjalizowane sklepy oferują prawie wszystko w stałym asortymencie.

Jeździć czy trzymać?

Odradzamy dwie konfiguracje: wszystkie auta z LPG i Aero z "automatem", który działa powoli i dużo pali. Polecamy natomiast wszystkie zadbane Aero ze skrzynią manualną, zwłaszcza z końca produkcji - można w nich liczyć m.in. na skórzaną tapicerkę, seryjną kontrolę trakcji, podgrzewanie foteli i liczne inne udogodnienia.

Jednak chęć zakupu Aero z pewnej ręki raczej wyklucza ogłoszenia z polskich portali - takie auta zazwyczaj zmieniają właścicieli wewnątrz klubów, gdzie użytkownicy znają się między sobą. W serwisach niemieckich Aero występuje głównie jako kabriolet i kosztuje ok. 4-6 tys. euro (16-24 tys. zł). To z pewnością pojazd z zadatkami na youngtimera, ale takie samochody wciąż widzi się na ulicach.

Zupełnie inaczej rzecz się ma z limitowaną serią Viggen. Powstało tylko 3000 sztuk tej odmiany, z tego 50% to kabriolety, a 1/6 - auta z kierownicą po prawej stronie. Tu mamy już do czynienia z okazem kolekcjonerskim, a wielu właścicieli po prostu nie jeździ swoimi Viggenami, bo jest im ich szkoda. W Niemczech Viggeny kosztują średnio ok. 10-15 tys. euro (40-60 tys. zł). Niestety, wiele ofert to auta po wypadku - najmocniejszy 9-3 słynął z dużej mocy i równie dużej, czasem dość niespodziewanej podsterowności.

Podsumowanie

To, że marka Saab zniknęła z rynku, zwiększyło zainteresowanie tymi autami na rynku wtórnym, ale to zjawisko dotyczy wyłącznie najmocniejszych wersji, takich jak Aero i Viggen. Są one trudne do kupienia, jednak właściwie nie tracą już na wartości. Odmianom 2.0 i 2.2 TiD brak charakteru Saaba.

Saab 9-3: historia modelu1994: prezentacja modelu 900 drugiej generacji.1998: lifting, zmiana nazwy na Saab 9-3.1999: debiut Aero i Viggena.2001: zmiany w wyposażeniu.2002: nowa generacja 9-3.

Saab 9-3: typowe usterki i problemy

  • Gasnące wyświetlacze SID: sposobów na ich regenerację jest kilka, ale żaden w pełni skuteczny.
  • Woda wcieka do bagażnika: nieszczelności przy lampach.
  • Cieknący płyn wspomagania: rurka z płynem przebiega pod przednim zderzakiem i niektórym myli się... z uchwytem holowniczym.
  • Przypadki zatarcia silników turbo: winne bywa zatkane odpowietrzenie skrzyni korbowej.
Wersja
2.0
2.0 T
Aero
Viggen
2.2 TiD
Silnik
benzynowy
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
turbodiesel
Pojemność skokowa
1985 cm3
1985 cm3
1985 cm3
2290 cm3
2172 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
131 KM
185 KM
205 KM
230 KM
116 KM
Maksymalny moment obrotowy
177 Nm
263 Nm
280 Nm
350 Nm
260 Nm
Osiągi
 
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
200 km/h
230 km/h
235 km/h
250 km/h
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,0 s
8,0 s
7,3 s
6,8 s
10,9 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
7,4
8,8
9,0
9,6
6,6

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Robert Magdziak

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas