Używany Saab 9-5 (1997-2005)

Ze względu na wyjątkowy charakter, Saab 9-5 ma wierne grono zwolenników, którzy wybaczają mu niedoskonałości.

Saab 9-5 zadebiutował w 1997 roku zastępując kultową serię 9000.
Saab 9-5 zadebiutował w 1997 roku zastępując kultową serię 9000.Motor

W  początkowym okresie produkcji 9-5 był atrakcyjną alternatywą dla BMW 5 czy Mercedesa E. Z biegiem lat brak sensownego programu modernizacji zepchnął go najpierw do  roli ekstrawaganckiego samochodu niszowego, a później - na odległy margines rynku.

NadwozieFlagowy Saab 9-5 zadebiutował w roku 1997 zastępując kultową serię 9000. Świat obiegły słynne zdjęcia z testów zderzeniowych, które w sposób jednoznaczny wskazywały na największą zaletę szwedzkiego samochodu - bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. W istocie do dziś karoseria 9-5 budzi uznanie. Samochód wygląda jak sejf na kółkach, który na dodatek jest wzorowo zabezpieczony przed korozją. Początkowo oferowano wyłącznie wersję sedan. W roku 1999 do gamy dołączyło kombi. Samochód szczycił się doskonałą aerodynamiką i wzorowym wyciszeniem szumów powietrza opływającego auto przy wysokich prędkościach. Zupełnie płaska podłoga ułatwia pakowanie ładunków. W zależności od wersji wyposażenia, Saab 9-5 może być wyposażony w praktyczne przegrody podtrzymujące drobne pakunki. Ciekawostką jest wysuwana podłoga przedziału bagażowego, która wytrzymuje ciężar ok. 200 kilogramów.

Cechą charakterystyczną jest możliwość wygaszenia podświetlenia wszystkich wskaźników z wyjątkiem prędkościomierza. Dość często psuje się centralny wyświetlacz (niektóre pola nie świecą).Motor

WnętrzeWnętrze wszystkich wersji Saaba 9-5 rozpieszcza komfortem. Bardzo popularne na rynku wtórnym, najbogatsze wersje wyposażenia oprócz klimatyzacji i  pełnej elektryki szyb oraz lusterek posiadają także skórzaną tapicerkę, wentylowane przednie fotele, a nawet chłodzony schowek. Jednym z wielu "smaczków" typowych dla Saaba jest tylna wycieraczka wersji kombi z dyszą wylotową spryskiwacza umożliwiającą efektywne rozpylanie płynu nawet przy prędkości 200 km/h.

Silniki benzynoweNiezwykle trudno wskazać optymalne (tanie w serwisowaniu) jednostki napędowe, ponieważ takich tu nie znajdziemy. Nawet najpopularniejsze i najtańsze na naszym rynku "benzynówki" są wyposażone w turbodoładowanie, z którego zresztą Saab słynie na całym świecie. Plusem jest dopracowanie konstrukcji, świetna elastyczność, zaskakujące (dla niektórych) osiągi i znośne zużycie paliwa - jak na tą klasę auta i  moc. Oczywiście jak we wszystkich silnikach benzynowych z turbosprężarką zużycie paliwa zależy od tempa jazdy - jeśli przyciśniemy odpowiednio pedał gazu - nawet bazowa wersja 2.0 o mocy 150 KM (LPT, z tzw. "lekkim doładowaniem") potrafi dojść do 17 litrów na setkę. Turbodoładowane silniki Saaba uchodzą za trwałe - doskonałym świadectwem jest fakt, że w zasadzie przebieg do remontu nie zależy od pojemności czy mocy a jedynie od kultury obsługi. Z drugiej strony nie oznacza to, że nabywca nie musi się liczyć z żadnymi nieprzewidzianymi wydatkami. Zawsze trzeba bowiem brać pod uwagę konieczność wymiany turbiny lub jej regeneracji (ceny 1500-4500 zł w zależności od tego jakie są uszkodzenia i jaką wybieramy drogę naprawy). Typową bolączką jest także droga kaseta zapłonowa (moduł zawierający cztery cewki, przykręcany od góry na silnik), która dostępna jest wyłącznie jako oryginał lub używka - zamienniki nie są oferowane. Ceny w ASO oscylują w przedziale 1500-2000 zł a na giełdzie 600-1500 zł w zależności od stanu.

Słabą stroną są także przepustnice - cena nowej to około 2-3 tysiące złotych, na szczęście niektórzy mechanicy mają sposoby na ich regenerację.

Uzupełnieniem czterocylindrowej, benzynowej gamy jest unikalny silnik 3.0 V6 z asymetrycznym doładowaniem (dwie turbosprężarki działające jedna po drugiej, tak aby wyeliminować "turbodziurę").

Saab 9-5 (1997-2005)

Używany Saab 9-5 (1997-2005) - czytaj artykuł

Wersja kombi zadebiutowała w 1999 roku.Motor
W sedanie bagażnik ma objętość 500 litrów, a w kombi - 415/1490 l.Motor
Cechą charakterystyczną jest możliwość wygaszenia podświetlenia wszystkich wskaźników z wyjątkiem prędkościomierza. Dość często psuje się centralny wyświetlacz (niektóre pola nie świecą).Motor
Tradycja marki Saab: stacyjka umieszczona na tunelu środkowym.Motor
Skórzana tapicerka jest dość często spotykana w Saabie 9-5. W najdroższych wersjach skórzane fotele są wentylowane.Motor
Saab 9-5 zadebiutował w 1997 roku zastępując kultową serię 9000.Motor
Największym zainteresowaniem wśród nabywców 9-5 cieszą się diesle 2.2 TiD.Motor

DiesleW  roku 2001 paletę silników uzupełniły długo oczekiwane diesle. Nabywca ma do wyboru dwie jednostki: 2.2 TiD oraz 3.0 TiD. Pierwsza jest konstrukcją Opla - znajdziemy ją także pod maską Vectry, Omegi, czy Frontery. Ma cztery cylindry, szesnastozaworową głowicę oraz łańcuch rozrządu. Jej atutem jest niskie zużycie paliwa i niezłe osiągi. Słabą stroną silnika są niestety pękające głowice, które trudno naprawić oraz kosztowne awarie układu wtryskowego.

Zobacz Saaba komisarza Bromskiego z serialu "Komisarz Alex" Agencja W. Impact

Wersja V6 imponuje kulturą pracy, ma świetne osiągi i wciąż akceptowalne zużycie paliwa (na poziomie 8-10 litrów), ale jeśli mamy pecha może okazać się prawdziwą pułapką. Zdecydowana większość oferowanych egzemplarzy ma duży przebieg uszkodzone wtryskiwacze, czasem także nadpalone tłoki.

Zawieszenie Saaba 9-5 czasem nie radzi sobie z mocą silników. Z przodu mamy układ McPherson, z tyłu konstrukcję wielowahaczową (na każde koło przypadają trzy wahacze poprzeczne i jeden wzdłużny).

Trwałość nie odbiega być może od konkurencji, ale koszty części już niestety tak. Trzeba jednak zaznaczyć, że i tak najdroższym w naprawach elementem tego samochodu jest jego układ napędowy, a zatem kupując używanego 9-5 z silnikiem w idealnym stanie, na niedostatki podwozia możemy raczej przymknąć oko.

PodsumowanieUnikajmy tanich okazji. 9-5 to wciąż łakomy kąsek, pod warunkiem, że ma udokumentowaną historię serwisową. Szkoda, że w gamie brakuje naprawdę oszczędnych wersji. Benzynowe sporo palą, a diesle okazują się drogie w serwisowaniu.

Stylizacja 9-5 z 2005 roku budzi kontrowersje.Motor

Saab 9-5: historia modelu1997: prezentacja modelu.1999: debiutuje kombi.1999: wersja Aero.2002: lifting, nowe diesle.2005: Saab zaprezentował kolejną generację modelu. W praktyce był to jednak budżetowy lifting, w ramach którego zmieniła się głównie specyfikacja wyposażenia, detale stylistyczne oraz (nieznacznie) paleta silników.

Saab 9-5: typowe usterkiPrzed zakupem Saaba trzeba koniecznie odwiedzić serwis wyspecjalizowany w naprawach samochodów tej marki. Szereg typowych usterek dostrzeże wyłącznie ekspert, który obiektywnie oszacuje także ewentualne koszty ich usunięcia.

  • Awaria przepustnicy:  to typowa usterka "benzynówek". Zanim zaczniemy szukać używanej, najlepiej odwiedzić wyspecjalizowanego mechanika. Być może da się ją "sprytnie" naprawić. Niektórzy użytkownicy robią to już we własnym zakresie.
  • Awarie diesli 3.0 TiD:  olbrzymia ilość używanych egzemplarzy ma problemy z tłokami uszkodzonymi przez zawieszające się wtryskiwacze. Uważajmy aby nie kupić takiego samochodu, ponieważ z racji wysokich kosztów naprawy bardziej opłaca się kupić używany silnik (za ok. 4-6 tys. zł). Problem w tym, że podaż jednostek w dobrym stanie jest mocno ograniczona. Koszt przekładki - ok. 1500 zł.

Saab 9-5: warto poszukać

  • Zadbanych kombi.
  • Diesli 2.2 TiD z udokumentowanym przebiegiem.
  • Wersji najlepiej wyposażonych - łatwo odsprzedamy je później miłośnikom marki.
  • Wersji Aero 2.3 16V 250 KM.

Saab 9-5: tego unikaj

  • Wersji 3.0 TiD. Są dość tanie, ale w żadnym razie nie traktujmy tego jako okazję. Jeśli 3.0 TiD, to tylko z dobrej ręki, z pełną dokumentacją serwisową i po pełnym przeglądzie.
  • Wersji benzynowych z LPG.
Wersja
2.0 16V
2.0 16V
2.3 16V
Aero
3.0 V6
2.2 TiD
3.0 TiD
Silnik
benz. turbo
benz. turbo
benz. turbo
benz. turbo
benz. turbo
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1985 cm3
1985 cm3
2290 cm3
2290 cm3
2962 cm3
2172 cm3
2962 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
V6/24
R4/16
V6/24
Moc maksymalna
150 KM
185 KM
185 KM
250 KM
200 KM
120 KM
176 KM
Maks. moment obrotowy
240 Nm
280 Nm
280 Nm
370 Nm
310 Nm
280 Nm
350 Nm
Osiągi
 
Prędkość maksymalna
215 km/h
230 km/h
230 km/h
250 km/h
235 km/h
195 km/h
215 km/h
Średnie zużycie paliwa
(l/100 km)
10,0
10,5
11,0
10,5
11,0
6,7
8,5
Wymiary
Dł./szer./wys.
481 cm/179 cm/145 cm (kombi 150 cm)
Rozstaw osi
270 cm
Poj. bagażnika
sedan: 500 l, kombi: 415/1490 l

Jacek Ambrozik

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas