Używana Toyota RAV4 - poradnik kupującego

Używana Toyota RAV4 - poradnik kupującego
Używana Toyota RAV4 - poradnik kupującegoMotor

Toyota RAV4 I z silnikiem 2.0 16V (1994-2000)

Toyota RAV4 I z silnikiem 2.0 16V (1994-2000)
Toyota RAV4 I z silnikiem 2.0 16V (1994-2000)Motor
Toyota RAV4 I z silnikiem 2.0 16V (1994-2000)
Toyota RAV4 I z silnikiem 2.0 16V (1994-2000)Motor
...na wybranych rynkach (głównie w Kalifornii) sprzedawano RAV4 z napędem wyłącznie elektrycznym? Pojazd zyskał pewną popularność dzięki gwiazdom. Jeździł nim m.in. Tom Hanks.
Nowoczesne SUV-y mają napęd przedni z dołączanym tyłem za sprawą sprzęgła wielopłytkowego. W RAV4 moc trafia stale na obie osie przez centralny dyferencjał.
Większość samochodów ma tylko cztery miejsca. Czasem dotyczy to również wersji pięciodrzwiowej (brak środkowego pasa).
Archaiczne sterowanie ogrzewaniem za pomocą suwaków wymaga sporo siły. Gdyby nie ten drobiazg, tablica przyrządów RAV4 zasługiwałaby na piątkę z plusem.
Archaiczne sterowanie ogrzewaniem za pomocą suwaków wymaga sporo siły. Gdyby nie ten drobiazg, tablica przyrządów RAV4 zasługiwałaby na piątkę z plusem.Motor
Fotele z pstrokatą tapicerką okazują się całkiem odporne na zabrudzenia.
Fotele z pstrokatą tapicerką okazują się całkiem odporne na zabrudzenia.Motor
Z tyłu wersji 3d usiądą tylko dwie osoby. Bagażnik właściwie nie istnieje.
Z tyłu wersji 3d usiądą tylko dwie osoby. Bagażnik właściwie nie istnieje.Motor
Silnik 2.0 ma rozrząd z paskiem, ale mało kto wymienia pompę wody.
Silnik 2.0 ma rozrząd z paskiem, ale mało kto wymienia pompę wody.Motor
  • Uszkodzenia układu chłodzenia - zużyta pompa wody, zatkana chłodnica.
  • Stukanie z układu napędowego - wybita tylna podpora mechanizmu różnicowego.
  • Zgrzytanie 5. biegu - wada fabryczna skrzyni biegów.

Toyota RAV4 II z silnikami 2.0 VVT-i, 2.0 D-4D (2000-2005)

Toyota RAV4 II z silnikami 2.0 VVT-i, 2.0 D-4D (2000-2005)
Toyota RAV4 II z silnikami 2.0 VVT-i, 2.0 D-4D (2000-2005)Motor
Toyota RAV4 II z silnikami 2.0 VVT-i, 2.0 D-4D (2000-2005)
Toyota RAV4 II z silnikami 2.0 VVT-i, 2.0 D-4D (2000-2005)Motor
Wiele osób po zamianie samochodu osobowego na SUV-a jest przerażonych kosztami eksploatacji. Np. komplet solidnych opon do RAV4 musi kosztować ok. 2000 zł. To 2 razy drożej niż do Corolli.
Jeśli RAV4 ma boczne poduszki powietrzne i klimatyzację automatyczną, to niemal na 100% ma też ESP. Dla odmiany tempomat łączono ze skórzaną tapicerką – nie można było kupić pojedynczych opcji.
Tablica przyrządów bogatej wersji Sol po liftingu (zmieniona konsola środkowa, ale radio – takie samo). Jeszcze rzadsza jest wersja Prestige ze skórzaną tapicerką – była niewiarygodnie droga.
Tablica przyrządów bogatej wersji Sol po liftingu (zmieniona konsola środkowa, ale radio – takie samo). Jeszcze rzadsza jest wersja Prestige ze skórzaną tapicerką – była niewiarygodnie droga.Motor
Odkryte śruby na konsoli środkowej nie trafiły w gust nabywców wersji sprzed liftingu.
Odkryte śruby na konsoli środkowej nie trafiły w gust nabywców wersji sprzed liftingu.Motor
Dilerzy Toyoty proponowali podniesienie mocy diesla za pomocą tuningu elektronicznego ze 116 do 140 KM. Opcja była kusząca, ale cena – zaporowa (ok. 6000 zł).
Z tyłu w wersji 3d zamontowano 2 fotele: każdy można oddzielnie składać do pozycji pionowej.
Z tyłu w wersji 3d zamontowano 2 fotele: każdy można oddzielnie składać do pozycji pionowej.Motor
Fotele są identyczne w wersji przed i po liftingu. Czyli trochę za małe dla rosłych Europejczyków.
Fotele są identyczne w wersji przed i po liftingu. Czyli trochę za małe dla rosłych Europejczyków.Motor
O 8 cm większy rozstaw osi niż w RAV4 I to zbawienie dla pasażerów jadących z tyłu.
O 8 cm większy rozstaw osi niż w RAV4 I to zbawienie dla pasażerów jadących z tyłu.Motor
Stały napęd na 4 koła to gwarancja, że w trudnych warunkach układ się nie przegrzeje, jak u rywali ze sprzęgłem płytkowym.
Stały napęd na 4 koła to gwarancja, że w trudnych warunkach układ się nie przegrzeje, jak u rywali ze sprzęgłem płytkowym.Motor
  • Usterki osprzętu silnika 2.0 D-4D - nieszczelny zawór wolnych obrotów SCV, zużyte wtryskiwacze common rail.
  • Diesel nie zapala - często winny jest zbyt słaby akumulator lub zatarty rozrusznik.
  • Falujące obroty i wady układu chłodzenia w 2.0 VVT-i.
  • Łatwo wyrabia się stacyjka - kluczyk potrafi z niej wypaść podczas jazdy.
  • Korozja drzwi (na szczęście incydentalna).
  • Słabe sprzęgło w dieslu.
  • Bardzo miękki lakier.
Zgrzytający wsteczny bieg – przypadłość prawie każdej starszej Toyoty. Jeśli nie chce wejść, czasem wystarczy przetoczyć auto o parę cm.
Zgrzytający wsteczny bieg – przypadłość prawie każdej starszej Toyoty. Jeśli nie chce wejść, czasem wystarczy przetoczyć auto o parę cm.Motor

Dane techniczne: Toyota RAV4 II (2000-2005)

Wersja
1.8 VVT-I
2.0 VVT-I
2.0 D-4D
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
1798 cm3
1998 cm3
1995 cm3
Układ cyl./zawory
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
125 KM
150 KM
116 KM
Maks. moment obr.
161 Nm
192 Nm
250 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
172 km/h
185 km/h
170 km/h
Przysp. 0-100 km/h
12,5 s
10,6 s
12,1 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
7,5
8,6
7,1

Toyota RAV4 III z silnikami 2.0 VVT-i, 2.0 D-4D (2006-2013)

Toyota RAV4 III z silnikami 2.0 VVT-i, 2.0 D-4D (2006-2013)
Toyota RAV4 III z silnikami 2.0 VVT-i, 2.0 D-4D (2006-2013)Motor
Toyota RAV4 III z silnikami 2.0 VVT-i, 2.0 D-4D (2006-2013)
Toyota RAV4 III z silnikami 2.0 VVT-i, 2.0 D-4D (2006-2013)Motor
W II generacji sprawa była oczywista: wersja 1.8 ma napęd przedni, pozostałe to 4x4. W RAV4 III spotyka się egzemplarze 2WD ze wszystkimi silnikami oprócz topowego diesla. Zewnętrznie są nie do odróżnienia.
Błędem była rezygnacja z silnika Diesla 2.0 D-4D. W ofercie pozostał tylko 2.2, za którego płaci się wyższą akcyzę
W najdroższej wersji wyposażeniowej X zamiast koła zapasowego na klapie montowano fabrycznie opony run flat z metalową wkładką, na których można jechać po przebiciu. Kosztują 3,3-3,5 tys. zł za komplet.
Wszystkie opcje zaznaczone: nawigacja, klimatyzacja automatyczna, tempomat, blokada międzyosiowa. Takie wyposażenie występowało w wersji X, rozpoznawalnej po braku koła zapasowego.
Wszystkie opcje zaznaczone: nawigacja, klimatyzacja automatyczna, tempomat, blokada międzyosiowa. Takie wyposażenie występowało w wersji X, rozpoznawalnej po braku koła zapasowego.Motor
Konsola środkowa w bardziej „realistycznej” wersji, częściej spotykanej na rynku.
Konsola środkowa w bardziej „realistycznej” wersji, częściej spotykanej na rynku.Toyota
Półskórzana tapicerka, podgrzewanie i elektryczna regulacja foteli to też rarytasy rynkowe.
Półskórzana tapicerka, podgrzewanie i elektryczna regulacja foteli to też rarytasy rynkowe.Motor
Wreszcie udało się zaprojektować solidny bagażnik: 450 l i kanapa tylna składana na płasko.
Wreszcie udało się zaprojektować solidny bagażnik: 450 l i kanapa tylna składana na płasko.Motor
  • Usterki osprzętu silnika 2.2 D-4D - problematyczny jest zwłaszcza filtr cząstek stałych z piątym wtryskiwaczem.
  • Wypalona uszczelka pod głowicą w D-4D - mikropęknięcia aluminiowego bloku.
  • Usterki układu wspomagania kierownicy.
  • Miękki, łatwo rysujący się lakier.
2.2 D-CAT nie tylko bywa awaryjny, ale też pali nawet 10 l.
2.2 D-CAT nie tylko bywa awaryjny, ale też pali nawet 10 l.Toyota

Dane techniczne: Toyota RAV4 III (2006-2013)

Wersja
2.0 VVT-i
2.2 D-4D
2.2 D-4D
2.2 D-CAT
Silnik
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1998 cm3
2231 cm3
2231 cm3
2231 cm3
Układ cyl./zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
152 KM
136 KM
150 KM
177 KM
Maks. moment obr.
194 Nm
310 Nm
340 Nm
400 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
185 km/h
180 km/h
190 km/h
200 km/h
Przysp. 0-100 km/h
10,6 s
10,5 s
10,0 s
9,3 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
9,0
6,6
6,2
7,0

Toyota RAV4 IV (od 2013 r.)

Toyota RAV4 IV (od 2013 r.)
Toyota RAV4 IV (od 2013 r.)Motor
Toyota RAV4 IV (od 2013 r.)
Toyota RAV4 IV (od 2013 r.)Motor
Całkowicie zmienioną tablicę przyrządów wykończono miękkimi materiałami. Dużo miejsca w każdą stronę.
Całkowicie zmienioną tablicę przyrządów wykończono miękkimi materiałami. Dużo miejsca w każdą stronę.Motor