Do którego SUV-a części są najtańsze
Kupując oszczędnego, kompaktowego SUV-a, warto zwrócić uwagę na ceny części zamiennych. Wydatki na naprawy konkurencyjnych aut znacznie się różnią.
Kompaktowy SUV to marzenie wielu kierowców mniejszych samochodów. Dzięki rozsądnym rozmiarom, oszczędnym silnikom przejętym wprost z modeli średniej klasy oraz wydajnym układom napędowym - kompaktowe SUV-y stwarzają wrażenie aut tanich w eksploatacji. Jednak branie pod uwagę wyłącznie zużycia paliwa stanowi zbytnie uproszczenie. Spalanie wyższe o litr czy dwa na 100 km to bowiem tylko część prawdy. Na wyższe koszty jazdy SUV-em składają się także wyższe ceny części zamiennych czy chociażby droższe opony. Zanim zdecydujemy się więc na zakup kompaktowego SUV-a, warto sprawdzić czy upatrzony model nie jest przypadkiem autem ponadprzeciętnie drogim. Aby to ułatwić stworzyliśmy zestawienie cen części zamiennych 25 modeli.
W używanym to się liczy
Tylko kupując nowy samochód w salonie można zapomnieć na dłuższy czas o wydatkach na części zamienne. Dzisiejsze auta do przebiegu około 100 tys. km psują się statystycznie mało, często zresztą są jeszcze wtedy na gwarancji.
Inaczej sprawa ma się w przypadku egzemplarzy używanych. Czteroletni, kompaktowy SUV ma już przejechane zwykle około 100 tys. km. Zakładając jego eksploatację na dystansie następnych 100 tys. km, można się spodziewać paru poważnych wydatków. Dlatego w naszym zestawieniu kosztów uwzględniliśmy takie pozycje, jak dwumasowe koło zamachowe, sprzęgło, wtryskiwacze oleju napędowego czy turbosprężarka. To zakupy tych podzespołów narażają nas na największe wydatki. W ciągu kilkuletniej eksploatacji na pewno pojawi się konieczność wymiany obu kompletów opon (letnich i zimowych), dlatego uwzględniliśmy i ten wydatek.
W tabeli kosztów braliśmy pod uwagę zamienniki wysokiej jakości lub, jeżeli takie były niedostępne, części oryginalne. Można bowiem przyjąć, że żadnemu właścicielowi takiego auta nie będzie zależało na oszczędnościach za wszelką cenę.
Benzyniak zawsze tańszy
Ta zasada obowiązuje również w przypadku kompaktowych SUV-ów. Praktyka wykazuje, że wersje benzynowe nie tylko są przeciętnie mniej zużyte niż wysokoprężne, ale także ich obsługa techniczna kosztuje mniej. Przed wyborem danej wersji warto zrobić sobie bilans kosztów, aby stwierdzić, czy naprawdę opłaca się wybierać diesla. Już niebawem ten trend może jednak się zmienić. Warto porównać VW Tiguana z silnikiem benzynowym 1.4 TSI oraz dieslem 2.0 TDI. Nowoczesny, skomplikowany silnik benzynowy staje się równie drogi w obsłudze jak diesel.
Na co zwracać uwagę
Elementami najszybciej ulegającymi zużyciu na polskich drogach są opony oraz zawieszenie. Można liczyć, że tu ingerencja w różne elementy konieczna jest częściej niż co 50 tys. km.
Po przebiegu 130-150 tys. km do wymiany zaczyna się zwykle kwalifikować sprzęgło oraz dwumasowe koło zamachowe. Kupując auto o przebiegu ponad 100 tys. km, praktycznie nie da się tego uniknąć. Bariery 200 tys. km nie wytrzymują często takie elementy jak turbosprężarka czy wtryskiwacze w dieslach. Dlatego te wydatki również należy uwzględnić.
Jak dokonać wyboru?
Wstępnie analizując koszty można uniknąć nieprzyjemnego zaskoczenia wydatkami. Naszym zdaniem należy się poważnie zastanowić, czy wybór modelu z końca listy, a więc o najdroższych częściach zamiennych, jest rozsądny. Doskonałym przykładem jest tu Subaru Forester 2.0 D poprzedniej generacji. Praktyka wykazuje, że jego silnik wcale nie jest tak niezniszczalny, jak starsze benzyniaki tej marki, a dodatkowo części zamienne są drogie i trudno dostępne. To zdecydowanie nie jest samochód dla ludzi oszczędnych, lecz dla fanatyków tej marki, gotowych na każdy wydatek.
25 kompaktowych SUV-ów: od Audi Q5 po Volvo XC60
Ceny części zamiennych dotyczą zamienników wysokiej jakości, a tam, gdzie zamienników brak – części oryginalnych. Kreska oznacza, że dany element nie występuje w tym modelu. Rozmiar opon wybrany został jako najbardziej popularny w danym modelu. | SUBARU FORESTER (SH) 2.0 D 150 KM Napęd 4x4 | TOYOTA RAV4 (III) 2.2 D-4D 150 KM Napęd 4x4 | MITSUBISHI OUTLANDER (II) 2.0 D-iD 140 KM Napęd 4x4 | HONDA CR-V 2.2 i-CTDi 150 KM Napęd 4x4 | VOLVO XC60 2.4 D5 163 KM Napęd 4x4 |
MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE | |||||
Filtr powietrza | 52 zł | 89 zł | 115 zł | 67 zł | 81 zł |
Filtr paliwa | 60 zł | 45 zł | 100 zł | 97 zł | 143 zł |
Filtr oleju | 35 zł | 20 zł | 27 zł | 31 zł | 44 zł |
Pasek wielorowkowy | 93 zł | 56 zł | 64 zł | 90 zł | 43 zł |
Opony letnie (Continental) | 1604 zł (215/65 R16) | 2420 zł (235/55 R17) | 2420 zł (235/55 R17) | 2036 zł (225/65 R17) | 2688 zł (235/65 R17) |
Opony zimowe (Continental) | 2016 zł (215/65 R16) | 2352 zł (235/55 R17) | 2352 zł (235/55 R17) | 3048 zł (225/65 R17) | 2560 zł (235/65 R17) |
RAZEM | 3860 zł | 4982 zł | 5078 zł | 5369 zł | 5559 zł |
SILNIK | |||||
Rozrząd kompletny (bez pompy) | 1700 zł | 1610 zł | 608 zł | 1920 zł | 401 zł |
Cewki zapłonowe kpl. (beznynowe) | - | - | - | - | - |
Świece zapłonowe kpl. (benzynowe) | - | - | - | - | - |
Wtryskiwacze CR kpl. (wysokoprężne) | 9680 zł | 7832 zł | 16 500 zł | 4884 zł | 5775 zł |
Świece żar. kpl. (wysokoprężne) | 880 zł | 272 zł | 256 zł | 656 zł | 405 zł |
Turbosprężarka | 7571 zł | 7866 zł | 3444 zł | 3940 zł | 3690 zł |
Pompa cieczy chłodzącej | 650 zł | 308 zł | 190 zł | 282 zł | 267 zł |
Chłodnica | 1320 zł | 826 zł | 903 zł | 834 zł | 604 zł |
RAZEM | 21 801 zł | 18 714 zł | 21 901 zł | 12 516 zł | 11 142 zł |
NAPĘD | |||||
Dwumasowe koło zamachowe | 1959 zł | 3168 zł | 1641 zł | 2982 zł | 2785 zł |
Sprzęgło kpl. (z wysprzęglikiem) | 1061 zł | 1853 zł | 1148 zł | 1356 zł | 1001 zł |
RAZEM | 3020 zł | 5021 zł | 2789 zł | 4338 zł | 3786 zł |
PODWOZIE | |||||
Komplet wahaczy na przednią oś | 2200 zł | 1262 zł | 720 zł | 2092 zł | 1640 zł |
Łożyska przednie 2 szt. | 832 zł | 1874 zł | 532 zł | 632 zł | 1076 zł |
Amortyzatory przednie 2 szt. | 924 zł | 896 zł | 878 zł | 1270 zł | 1042 zł |
Amortyzatory tylne 2 szt. | 4086 zł | 462 zł | 638 zł | 756 zł | 802 zł |
Łączniki stabilizatorów przednie 2 szt. | 128 zł | 154 zł | 214 zł | 282 zł | 136 zł |
Łączniki stabilizatorów tylne 2 szt. | 268 zł | 272 zł | 260 zł | 110 zł | 162 zł |
RAZEM | 8438 zł | 4920 zł | 3242 zł | 5142 zł | 4858 zł |
HAMULCE | |||||
Klocki przednie | 231 zł | 212 zł | 160 zł | 258 zł | 271 zł |
Tarcze przednie 2 sztuki | 384 zł | 514 zł | 452 zł | 658 zł | 660 zł |
Klocki tylne (lub szczęki) | 188 zł | 160 zł | 150 zł | 254 zł | 202 zł |
Tarcze tylne 2 sztuki | 712 zł | 308 zł | 408 zł | 326 zł | 484 zł |
RAZEM | 1515 zł | 1194 zł | 1170 zł | 1496 zł | 1617 zł |
SUMA | 38 634 zł | 34 831 zł | 34 180 zł | 28 861 zł | 26 962 zł |
MIEJSCE | 25 | 24 | 23 | 22 | 21 |
Ceny części zamiennych dotyczą zamienników wysokiej jakości, a tam, gdzie zamienników brak – części oryginalnych. Kreska oznacza, że dany element nie występuje w tym modelu. Rozmiar opon wybrany został jako najbardziej popularny w danym modelu. | RENAULT KOLEOS 2.0 dCi 150 KM Napęd 4x4 | AUDI Q5 2.0 TDI 170 KM Napęd 4x4 | NISSAN X-TRAIL 2.0 dCi 150 KM Napęd 4x4 | NISSAN QASHQAI 2.0 dCi 150 KM Napęd 4x4 | BMW X3 (I GEN.) 2.0d 160 KM Napęd 4x4 |
MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE | |||||
Filtr powietrza | 27 zł | 60 zł | 150 zł | 27 zł | 118 zł |
Filtr paliwa | 140 zł | 67 zł | 148 zł | 140 zł | 115 zł |
Filtr oleju | 45 zł | 27 zł | 45 zł | 45 zł | 57 zł |
Pasek wielorowkowy | 84 zł | 52 zł | 102 zł | 84 zł | 161 zł |
Opony letnie (Continental) | 2608 zł (225/60 R17) | 2688 zł (235/65 R17) | 2076 zł (215/60 R17) | 2076 zł (215/60 R17) | 2420 zł (235/55 R17) |
Opony zimowe (Continental) | 2996 zł (225/60 R17) | 2560 zł (235/65 R17) | 2344 zł (215/60 R17) | 2344 zł (215/60 R17) | 2352 zł (235/55 R17) |
RAZEM | 5900 zł | 5454 zł | 4865 zł | 4716 zł | 5223 zł |
SILNIK | |||||
Rozrząd kompletny (bez pompy) | 1029 zł | 637 zł | 1029 zł | 1029 zł | 390 zł |
Cewki zapłonowe kpl. (beznynowe) | - | - | - | - | - |
Świece zapłonowe kpl. (benzynowe) | - | - | - | - | - |
Wtryskiwacze CR kpl. (wysokoprężne) | 4872 zł | 5008 zł | 5080 zł | 5080 zł | 4504 zł |
Świece żar. kpl. (wysokoprężne) | 424 zł | 212 zł | 424 zł | 424 zł | 492 zł |
Turbosprężarka | 3075 zł | 2460 zł | 3075 zł | 3075 zł | 3690 zł |
Pompa cieczy chłodzącej | 292 zł | 208 zł | 292 zł | 292 zł | 414 zł |
Chłodnica | 1663 zł | 524 zł | 1115 zł | 791 zł | 712 zł |
RAZEM | 11 355 zł | 9049 zł | 11 015 zł | 10 691 zł | 10 202 zł |
NAPĘD | |||||
Dwumasowe koło zamachowe | 2846 zł | 2752 zł | 2846 zł | 2846 zł | 1915 zł |
Sprzęgło kpl. (z wysprzęglikiem) | 1259 zł | 1252 zł | 1259 zł | 1259 zł | 1329 zł |
RAZEM | 4105 zł | 4004 zł | 4105 zł | 4105 zł | 3244 zł |
PODWOZIE | |||||
Komplet wahaczy na przednią oś | 986 zł | 3406 zł | 986 zł | 986 zł | 1486 zł |
Łożyska przednie 2 szt. | 818 zł | 778 zł | 818 zł | 818 zł | 416 zł |
Amortyzatory przednie 2 szt. | 1008 zł | 416 zł | 1008 zł | 1074 zł | 1384 zł |
Amortyzatory tylne 2 szt. | 566 zł | 462 zł | 566 zł | 554 zł | 780 zł |
Łączniki stabilizatorów przednie 2 szt. | 194 zł | 128 zł | 168 zł | 168 zł | 150 zł |
Łączniki stabilizatorów tylne 2 szt. | 312 zł | 72 zł | 194 zł | 194 zł | 140 zł |
RAZEM | 3884 zł | 5262 zł | 3740 zł | 3794 zł | 4356 zł |
HAMULCE | |||||
Klocki przednie | 192 zł | 272 zł | 192 zł | 192 zł | 210 zł |
Tarcze przednie 2 sztuki | 464 zł | 782 zł | 464 zł | 464 zł | 648 zł |
Klocki tylne (lub szczęki) | 113 zł | 252 zł | 113 zł | 113 zł | 206 zł |
Tarcze tylne 2 sztuki | 408 zł | 456 zł | 408 zł | 408 zł | 302 zł |
RAZEM | 1177 zł | 1762 zł | 1177 zł | 1177 zł | 1366 zł |
SUMA | 26 421 zł | 25 531 zł | 24 902 zł | 24 483 zł | 24 391 zł |
MIEJSCE | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 |
Ceny części zamiennych dotyczą zamienników wysokiej jakości, a tam, gdzie zamienników brak – części oryginalnych. Kreska oznacza, że dany element nie występuje w tym modelu. Rozmiar opon wybrany został jako najbardziej popularny w danym modelu. | LANDROVER FREELANDER II 2.2 TD4 152 KM Napęd 4x4 | FORD KUGA 2.0 TDCi 140 KM Napęd 4x4 | CITROEN C-CROSSER 2.2 HDi 156 KM Napęd 4x4 | KIA SPORTAGE 2.0 CRDi 136 KM Napęd 4x4 | VW TIGUAN 2.0 TDI 140 KM Napęd 4x4 |
MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE | |||||
Filtr powietrza | 26 zł | 62 zł | 68 zł | 69 zł | 45 zł |
Filtr paliwa | 160 zł | 87 zł | 160 zł | 93 zł | 85 zł |
Filtr oleju | 34 zł | 34 zł | 34 zł | 67 zł | 29 zł |
Pasek wielorowkowy | 79 zł | 69 zł | 57 zł | 83 zł | 52 zł |
Opony letnie (Continental) | 2740 zł (235/60 R17) | 2420 zł (235/55 R17) | 2420 zł (235/55 R17) | 2608 zł (225/60 R17) | 2420 zł (235/55 R17) |
Opony zimowe (Continental) | 3328 zł (235/60 R17) | 2352 zł (235/55 R17) | 2352 zł (235/55 R17) | 2996 zł (225/60 R17) | 3252 zł (235/55 R17) |
RAZEM | 6367 zł | 5024 zł | 5091 zł | 5916 zł | 5883 zł |
SILNIK | |||||
Rozrząd kompletny (bez pompy) | 411 zł | 356 zł | 411 zł | 480 zł | 637 zł |
Cewki zapłonowe kpl. (beznynowe) | - | - | - | - | - |
Świece zapłonowe kpl. (benzynowe) | - | - | - | - | - |
Wtryskiwacze CR kpl. (wysokoprężne) | 4696 zł | 5468 zł | 5080 zł | 4512 zł | 5008 zł |
Świece żar. kpl. (wysokoprężne) | 308 zł | 312 zł | 308 zł | 1032 zł | 212 zł |
Turbosprężarka | 3690 zł | 2950 zł | 3444 zł | 2760 zł | 2460 zł |
Pompa cieczy chłodzącej | 297 zł | 238 zł | 297 zł | 249 zł | 208 zł |
Chłodnica | 604 zł | 929 zł | 903 zł | 780 zł | 677 zł |
RAZEM | 10 006 zł | 10 253 zł | 10 443 zł | 9813 zł | 9202 zł |
NAPĘD | |||||
Dwumasowe koło zamachowe | 1329 zł | 1375 zł | 1812 zł | 2527 zł | 1195 zł |
Sprzęgło kpl. (z wysprzęglikiem) | 911 zł | 1428 zł | 1488 zł | 708 zł | 1046 zł |
RAZEM | 2240 zł | 2803 zł | 3300 zł | 3235 zł | 2241 zł |
PODWOZIE | |||||
Komplet wahaczy na przednią oś | 1308 zł | 1330 zł | 720 zł | 844 zł | 1134 zł |
Łożyska przednie 2 szt. | 872 zł | 498 zł | 532 zł | 470 zł | 740 zł |
Amortyzatory przednie 2 szt. | 798 zł | 928 zł | 878 zł | 500 zł | 846 zł |
Amortyzatory tylne 2 szt. | 798 zł | 1024 zł | 638 zł | 370 zł | 682 zł |
Łączniki stabilizatorów przednie 2 szt. | 152 zł | 168 zł | 214 zł | 210 zł | 176 zł |
Łączniki stabilizatorów tylne 2 szt. | 170 zł | 120 zł | 260 zł | 142 zł | 176 zł |
RAZEM | 4098 zł | 4068 zł | 3242 zł | 2536 zł | 3754 zł |
HAMULCE | |||||
Klocki przednie | 254 zł | 211 zł | 160 zł | 225 zł | 284 zł |
Tarcze przednie 2 sztuki | 588 zł | 566 zł | 452 zł | 564 zł | 524 zł |
Klocki tylne (lub szczęki) | 188 zł | 196 zł | 150 zł | 150 zł | 183 zł |
Tarcze tylne 2 sztuki | 388 zł | 476 zł | 408 zł | 468 zł | 332 zł |
RAZEM | 1418 zł | 1449 zł | 1170 zł | 1407 zł | 1323 zł |
SUMA | 24 129 zł | 23 597 zł | 23 246 zł | 22 907 zł | 22 403 zł |
MIEJSCE | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 |
Ceny części zamiennych dotyczą zamienników wysokiej jakości, a tam, gdzie zamienników brak – części oryginalnych. Kreska oznacza, że dany element nie występuje w tym modelu. Rozmiar opon wybrany został jako najbardziej popularny w danym modelu. | SKODA YETI 2.0 TDI 140 KM Napęd 4x4 | VW TIGUAN 1.4 TSI 122 KM Napęd przedni | DACIA DUSTER 1.5 dCi 110 KM napęd 4x4 | HONDA CR-V 2.0 VTEC 156 KM napęd przedni | KIA SPORTAGE 1.7 GDI 135 KM napęd przedni |
MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE | |||||
Filtr powietrza | 45 zł | 60 zł | 43 zł | 107 zł | 69 zł |
Filtr paliwa | 85 zł | 95 zł | 106 zł | 63 zł | - |
Filtr oleju | 29 zł | 56 zł | 33 zł | 16 zł | 22 zł |
Pasek wielorowkowy | 52 zł | 64 zł | 40 zł | 109 zł | 58 zł |
Opony letnie (Continental) | 2372 zł (225/50 R17) | 2420 zł (235/55 R17) | 1476 zł (215/65 R16) | 2036 zł (225/65 R17) | 2608 zł (225/60 R17) |
Opony zimowe (Continental) | 2344 zł (225/50 R17) | 3252 zł (235/55 R17) | 1588 zł (215/65 R16) | 3048 zł (225/65 R17) | 2996 zł (225/60 R17) |
RAZEM | 4927 zł | 5947 zł | 3286 zł | 5379 zł | 5753 zł |
SILNIK | |||||
Rozrząd kompletny (bez pompy) | 637 zł | 600 zł | 243 zł | 1856 zł | 2273 zł |
Cewki zapłonowe kpl. (beznynowe) | - | 556 zł | - | 800 zł | 960 zł |
Świece zapłonowe kpl. (benzynowe) | - | 212 zł | - | 276 zł | 228 zł |
Wtryskiwacze CR kpl. (wysokoprężne) | 5116 zł | - | 3444 zł | – | - |
Świece żar. kpl. (wysokoprężne) | 212 zł | - | 392 zł | – | - |
Turbosprężarka | 2460 zł | 1730 zł | 2460 zł | – | - |
Pompa cieczy chłodzącej | 208 zł | 214 zł | 307 zł | 234 zł | 451 zł |
Chłodnica | 524 zł | 677 zł | 512 zł | 600 zł | 774 zł |
RAZEM | 9157 zł | 3989 zł | 7358 zł | 3766 zł | 4686 zł |
NAPĘD | |||||
Dwumasowe koło zamachowe | 1195 zł | 1420 zł | 2197 zł | - | - |
Sprzęgło kpl. (z wysprzęglikiem) | 1046 zł | 1260 zł | 865 zł | 1410 zł | 1126 zł |
RAZEM | 2241 zł | 2680 zł | 3062 zł | 1410 zł | 1126 zł |
PODWOZIE | |||||
Komplet wahaczy na przednią oś | 1134 zł | 1134 zł | 526 zł | 2092 zł | 844 zł |
Łożyska przednie 2 szt. | 740 zł | 740 zł | 484 zł | 632 zł | 470 zł |
Amortyzatory przednie 2 szt. | 462 zł | 846 zł | 578 zł | 1270 zł | 500 zł |
Amortyzatory tylne 2 szt. | 416 zł | 682 zł | 562 zł | 756 zł | 370 zł |
Łączniki stabilizatorów przednie 2 szt. | 176 zł | 136 zł | 176 zł | 282 zł | 210 zł |
Łączniki stabilizatorów tylne 2 szt. | 176 zł | 162 zł | 176 zł | 110 zł | 142 zł |
RAZEM | 3104 zł | 3700 zł | 2502 zł | 5142 zł | 2536 zł |
HAMULCE | |||||
Klocki przednie | 160 zł | 284 zł | 214 zł | 258 zł | 225 zł |
Tarcze przednie 2 sztuki | 524 zł | 524 zł | 786 zł | 658 zł | 564 zł |
Klocki tylne (lub szczęki) | 164 zł | 183 zł | 237 zł | 254 zł | 150 zł |
Tarcze tylne 2 sztuki | 322 zł | 332 zł | - | 326 zł | 468 zł |
RAZEM | 1170 zł | 1323 zł | 1237 zł | 1496 zł | 1407 zł |
SUMA | 20 599 zł | 17 639 zł | 17 445 zł | 17 193 zł | 15 508 zł |
MIEJSCE | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 |
Ceny części zamiennych dotyczą zamienników wysokiej jakości, a tam, gdzie zamienników brak – części oryginalnych. Kreska oznacza, że dany element nie występuje w tym modelu. Rozmiar opon wybrany został jako najbardziej popularny w danym modelu. | TOYOTA RAV4 (III) 2.0 VVTi 158 KM napęd przedni | NISSAN X-TRAIL 2.0 16V 140 KM napęd przedni | NISSAN QASHQAI 1.6 114 KM napęd przedni | SKODA YETI 1.2 TSI 105 KM Napęd przedni | DACIA DUSTER 1.6 16V 105 KM Napęd przedni |
MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE | |||||
Filtr powietrza | 48 zł | 27 zł | 27 zł | 61 zł | 43 zł |
Filtr paliwa | - | 86 zł | 14 zł | 95 zł | - |
Filtr oleju | 25 zł | 23 zł | 23 zł | 44 zł | 22 zł |
Pasek wielorowkowy | 44 zł | 48 zł | 57 zł | 78 zł | 66 zł |
Opony letnie (Continental) | 1664 zł (215/70 R16) | 2076 zł (215/60 R17) | 2076 zł (215/60 R17) | 1716 zł (215/60 R16) | 1476 zł (215/65 R16) |
Opony zimowe (Continental) | 1952 zł (215/70 R16) | 2344 zł (215/60 R17) | 2344 zł (215/60 R17) | 1920 zł (215/60 R16) | 1588 zł (215/65 R16) |
RAZEM | 3733 zł | 4604 zł | 4541 zł | 3914 zł | 3195 zł |
SILNIK | |||||
Rozrząd kompletny (bez pompy) | 985 zł | 980 zł | 439 zł | 410 zł | 416 zł |
Cewki zapłonowe kpl. (beznynowe) | 1448 zł | 844 zł | 844 zł | 371 zł | 600 zł |
Świece zapłonowe kpl. (benzynowe) | 260 zł | 272 zł | 260 zł | 204 zł | 84 zł |
Wtryskiwacze CR kpl. (wysokoprężne) | - | - | - | - | - |
Świece żar. kpl. (wysokoprężne) | - | - | - | - | - |
Turbosprężarka | - | - | - | 2000 zł | - |
Pompa cieczy chłodzącej | 438 zł | 211 zł | 200 zł | 591 zł | 214 zł |
Chłodnica | 692 zł | 795 zł | 702 zł | 734 zł | 434 zł |
RAZEM | 3823 zł | 3102 zł | 2445 zł | 4310 zł | 1748 zł |
NAPĘD | |||||
Dwumasowe koło zamachowe | - | - | - | - | - |
Sprzęgło kpl. (z wysprzęglikiem) | 1664 zł | 1570 zł | 1126 zł | 716 zł | 660 zł |
RAZEM | 1664 zł | 1570 zł | 1126 zł | 716 zł | 660 zł |
PODWOZIE | |||||
Komplet wahaczy na przednią oś | 1262 zł | 986 zł | 986 zł | 1134 zł | 526 zł |
Łożyska przednie 2 szt. | 1864 zł | 818 zł | 818 zł | 740 zł | 484 zł |
Amortyzatory przednie 2 szt. | 896 zł | 1008 zł | 1074 zł | 462 zł | 410 zł |
Amortyzatory tylne 2 szt. | 462 zł | 566 zł | 554 zł | 416 zł | 300 zł |
Łączniki stabilizatorów przednie 2 szt. | 154 zł | 168 zł | 168 zł | 176 zł | 176 zł |
Łączniki stabilizatorów tylne 2 szt. | 272 zł | 194 zł | 194 zł | 176 zł | - |
RAZEM | 4910 zł | 3740 zł | 3794 zł | 3104 zł | 1896 zł |
HAMULCE | |||||
Klocki przednie | 212 zł | 192 zł | 192 zł | 160 zł | 214 zł |
Tarcze przednie 2 sztuki | 514 zł | 464 zł | 464 zł | 368 zł | 786 zł |
Klocki tylne (lub szczęki) | 160 zł | 113 zł | 113 zł | 102 zł | 237 zł |
Tarcze tylne 2 sztuki | 308 zł | 408 zł | 408 zł | 276 zł | - |
RAZEM | 1194 zł | 1177 zł | 1177 zł | 906 zł | 1237 zł |
SUMA | 15 324 zł | 14 193 zł | 13 083 zł | 12 950 zł | 8736 zł |
MIEJSCE | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Podsumowanie
Ceny koszyka podstawowych części zamiennych do kompaktowych SUV-ów mogą się różnić nawet czterokrotnie. Wśród diesli z napędem na cztery koła różnica może być ponaddwukrotna. Należy sobie zdawać z tego sprawę i przed wyborem modelu auta używanego zawsze to uwzględnić. Naszym zdaniem na uwagę zasługują szczególnie trzy modele: Dacia Duster 1.5 dCi 4WD, Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4 oraz VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion, które wśród diesli okazały się mieć przystępne ceny części.
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: archiwum