To mit, przed którym ostrzeże każdy porządny mechanik. Mowa o łańcuchu w silniku
Dawniej uważano, że łańcuch rozrządu jest bezobsługowym i trwałym rozwiązaniem, które powinno służyć przez cały czas użytkowania samochodu. Niestety, teraz okazuje się, że takie podejście może być bardzo kosztowne. To od nas zależy, czy uda nam się przedłużyć żywotność tego elementu.
Zgodnie z teorią, łańcuch rozrządu powinien być trwalszy od paska, ale brak odpowiedniej obsługi i użycie materiałów o niskiej jakości może skrócić jego żywotność. Nieodpowiedzialne postępowanie wielu kierowców prowadzi do kosztownych awarii, ponieważ nie zwracają oni uwagi na stan tego elementu.
Usterka łańcucha rozrządu wygeneruje dużo wyższe rachunki za naprawę niż w przypadku paska. Niedostatecznie napięty łańcuch rozrządu może przeskoczyć. W takiej sytuacji może dojść do kolizji tłoka z zaworem, a to może doprowadzić do uszkodzenia głowicy.
W niektórych samochodach demontaż głowicy może wymagać wyjęcia całego silnika. Remont silnika w takim przypadku będzie kosztować co najmniej kilka tysięcy złotych.
Często okazuje się, że zakup używanego silnika będzie tańszy niż jego remont.
Sporą część kosztów wymiany łańcucha stanowi robocizna. Im większy i bardziej skomplikowany silnik, tym więcej czasu potrzeba na demontaż podzespołów i wymianę wszystkich elementów. Dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, żeby łańcuch pracował bezawaryjnie przez wiele lat.
Żywotność łańcucha rozrządu w dużej mierze zależy od prawidłowego działania napinacza, który dba o jego odpowiedni naciąg. Kiedy poziom oleju silnikowego jest na właściwym poziomie, napinacz hydrauliczny pracuje poprawnie. Brak regularnego serwisu olejowego może doprowadzić do zużycia napinacza i rozciągnięcia łańcucha. Zużyty napinacz powoduje, że łańcuch zaczyna dużo głośniej pracować.
Zużycie łańcucha rozrządu może prowadzić do zużycia kół zębatych, co z kolei może powodować przyspieszone zużycie nastawników faz rozrządu. Aby uniknąć takich problemów, warto regularnie sprawdzać stan łańcucha i koła zębatego. Przy okazji wymiany łańcucha rozrządu, warto rozważyć także wymianę koła zębatego.
Przy każdej wymianie rozrządu nieodłącznym elementem jest wymiana tzw. ślizgów. Prowadnice są wykonane z wytrzymałych materiałów, ale przy dużych przebiegach może dochodzić do ich nadmiernego zużycia, co później wpływa na prawidłową pracę napędu rozrządu.
Oryginalny łańcuch rozrządu lub jego markowy zamiennik powinien być trwały. W przypadku takich części rzadko dochodzi do ich zerwania, ale dużo częściej dochodzi do wyciągnięcia, a nawet przeskoczenia rozrządu. Dlatego warto pamiętać o regularnych wymianach oleju, a każdy podejrzany odgłos dochodzący spod maski od razu konsultować z mechanikiem. W wielu samochodach usterki związane z łańcuchem rozrządu objawiają się błędem "check engine".
Wymiana rozrządu napędzanego łańcuchem to kosztowna naprawa. Dlatego warto od razu kupić gotowy zestaw, w skład którego będą wchodzić następujące elementy:
- łańcuch,
- koła zębate,
- prowadnice,
- napinacze,
- elementy mocujące
- uszczelnienia.
Wymiana łańcucha rozrządu, w zależności od modelu samochodu i wersji silnikowej, potrafi być bardzo skomplikowana. Często zdarza się, że dostęp do elementu jest utrudniony i wymaga wyjęcia np. skrzyni biegów.
***