To pierwsza taka droga w Polsce. Kierowcy wjadą pod rzekę
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że w przetargu na budowę odcinka Police - Goleniów wpłynęło łącznie pięć ofert. To długo wyczekiwana rozbudowa drogi ekspresowej S6, w ramach której wydrążony zostanie najdłuższy tunel w Polsce poprowadzony pod dnem rzeki.

W skrócie
- Na przetarg dotyczący budowy odcinka Police–Goleniów S6 wpłynęło pięć ofert, a zainteresowanie firm było rekordowe, z prawie 1400 zadanymi pytaniami.
- Kluczowym elementem inwestycji będzie najdłuższy w Polsce tunel pod Odrą o długości 5 km.
- Nowa Zachodnia Obwodnica Szczecina poprawi komunikację w regionie, skracając czas i trasę przejazdu oraz odciąży ruch wokół miasta.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Postępowanie na wybór wykonawcy odcinka Police - Goleniów ruszyło wraz z pozostałymi dwoma odcinkami w grudniu ubiegłego roku. Przypomnijmy, że Zachodnią Obwodnicę Szczecina podzielono na trzy odcinki: Police - Goleniów, Kołbaskowo - Dołuje oraz Dołuje - Police. Dla wszystkich fragmentów GDDKiA uzyskała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i obecnie trwają procedury odszkodowawcze za nieruchomości przeznaczone pod budowę drogi.
To pierwsza taka droga w Polsce. Firmy zainteresowane budową zadały prawie 1,4 tys. pytań
Zainteresowanie budową tego odcinka drogi S6 wraz z rekordowym tunelem było ogromne, a firmy zadały łącznie prawie 1,4 tys. pytań. W ramach przetargu na realizację odcinka Police - Goleniów w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina wpłynęło łącznie pięć ofert, a ceny proponowane przez wykonawców wahały się od 4,92 do 8,52 mld zł. Obecnie GDDKiA weryfikuje nadesłane oferty i zapowiada, że w IV kwartale bieżącego roku zamierza podpisać umowę z jedną z firm.
Podmiot, który wygra postępowanie przetargowe, będzie musiał opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Odcinek Police - Goleniów będzie miał długość 23,4 km, a w jego ciągu znajdzie się najdłuższy tunel drogowy w Polsce pod Odrą, liczący aż 5 km długości. Każda z dwóch jezdni trasy S6 będzie poprowadzona osobnym tunelem, który zostanie wydrążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine).

Kierowcy pojadą pod lądem i wodą. GDDKiA wybiera wykonawcę tunelu pod Odrą w ciągu trasy ekspresowej S6
Zewnętrzna średnica tunelu będzie wynosić niespełna 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Dodatkowo zaplanowano budowę w tunelu 19 przejść poprzecznych między nawami, które przede wszystkim będą wykorzystywane do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Dolna część konstrukcji będzie schodziła maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, a kierowcy będą podróżować jezdnią znajdującą się na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe będą mierzyć około 600 m.
W ramach inwestycji powstaną również dwa nowe węzły drogowe, a jeden zostanie rozbudowany. Ponadto planowana jest budowa 22 obiektów mostowych, w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi. Zwieńczeniem inwestycji będą dwa duże, górne przejścia dla zwierząt oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych między węzłami Modrzewie i Goleniów Północ.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że termin wykonywania prac dla odcinka Police - Goleniów, ze względu na konieczność drążenia tunelu pod Odrą, będzie znacznie dłuższy niż dla pozostałych odcinków. Zakończenie prac planowane jest w 2033 r., a znacznie wcześniej, bo już na przełomie 2028 i 2029 r., zmotoryzowani będą mogli przejechać odcinkami Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police.
Nowe odcinki domkną Zachodnią Obwodnicę Szczecina. Trasa z Polic do Goleniowa skróci się o ponad połowę
Nowa S6 domknie ring wokół stolicy woj. zachodniopomorskiego i znacznie odciąży ruch na A6, S3 i S6, które omijają miasto od południa oraz wschodu. To szczególnie istotne w miesiącach letnich, gdy panuje wzmożony ruch i tworzą się zatory drogowe. Dodatkowo ring znacząco poprawi skomunikowanie Szczecina i całej aglomeracji z siecią dróg szybkiego ruchu.
GDDKiA podkreśla, że inwestycja ta jest szczególnie ważna dla Polic, do których - aby dojechać obecnie z węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry - należy pokonać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa skróci się do 23 km, a czas przejazdu zmniejszy się dwukrotnie. Budowa ZOS przewidziana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).