Rusza budowa ostatniego odcinka obwodnicy Wrocławia. Spór trwał latami
Po latach opóźnień, sporów i protestów mieszkańców, rusza budowa ostatniego fragmentu wschodniej obwodnicy Wrocławia. Umowę podpisano w poniedziałek 30 czerwca. Inwestycję wartą 264 mln zł zrealizuje firma Skanska. Trasa ma być gotowa w ciągu 30 miesięcy.

W skrócie
- Rozpoczyna się budowa ostatniego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia po latach opóźnień i protestów mieszkańców.
- Inwestycja obejmuje półtunel chroniący osiedle Wysoka i rozbudowaną infrastrukturę drogową.
- Obwodnica połączy autostradę A4 z trasą S8, usprawniając komunikację w aglomeracji.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Sporny odcinek obwodnicy Wrocławia przez Wysoką
Budowa wschodniej obwodnicy Wrocławia trwa od kilkunastu lat. Ostatni odcinek - o długości 3,7 km - był blokowany przez mieszkańców wsi Wysoka. Ich sprzeciw dotyczył przebiegu drogi przez osiedle mieszkaniowe. Po długich negocjacjach uzgodniono kompromis - na najbardziej kontrowersyjnym fragmencie powstanie półtunel o długości 600 m, który ma ograniczyć hałas i wpływ drogi na zabudowę mieszkaniową.
Co powstanie w ramach inwestycji?
Odcinek, który zbuduje Skanska, będzie miał łącznie 3,7 km długości. W ramach inwestycji powstanie:
- półtunel o długości 600 metrów,
- jeden most,
- jeden wiadukt,
- cztery ronda,
- trasa pieszo-rowerowa.
Na długości 2,9 km droga będzie mieć cztery pasy ruchu, a na pozostałym 800-metrowym fragmencie - dwa pasy. Dzięki temu nowa część obwodnicy ma odciążyć ruch w południowej części Wrocławia i usprawnić dojazd do tras tranzytowych.
Całkowity koszt inwestycji to 264 mln zł. Z tego:
- 121 mln zł pochodzi z funduszy unijnych,
- 12 mln zł dołoży samorząd województwa,
- 11 mln zł przekazuje gmina Wrocław.
Obwodnica Wrocławia połączy A4 z S8
Po zakończeniu budowy, wschodnia obwodnica Wrocławia osiągnie planowaną długość 30 km. Droga połączy autostradę A4 w Bielanach Wrocławskich z trasą ekspresową S8 w Długołęce. Docelowo ma to poprawić komunikację w aglomeracji wrocławskiej oraz zmniejszyć ruch tranzytowy w centrum miasta.
Warto przypomnieć, że Wrocław ma już Autostradową Obwodnicę Wrocławia (AOW) w zachodniej części miasta, która również pełni funkcję trasy tranzytowej. Wschodni odcinek ma stanowić jej uzupełnienie, kierując ruch poza centrum od drugiej strony miasta.
Budowa ostatniego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych na Dolnym Śląsku w ostatnich latach. Po latach zastoju i konfliktów wreszcie doszło do podpisania umowy, która umożliwia realizację. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, kierowcy skorzystają z nowej trasy najpóźniej na początku 2028 roku.