Samochody używane w Polsce. Nawet 85 proc. diesli obarczonych ryzykiem
Polski rynek samochodów używanych wciąż pozostaje silnie uzależniony od napędów spalinowych. Wśród aut benzynowych najczęściej spotykany jest Opel, natomiast w segmencie diesli niezmiennie króluje Volkswagen. Niestety, to właśnie samochody z silnikami wysokoprężnymi są obarczone największym ryzykiem wystąpienia poważnych usterek.

W skrócie
- Aż 85 proc. używanych samochodów z silnikiem Diesla w Polsce jest obarczonych licznymi ryzykami, głównie związanymi z cofnięciem liczników i niejasną historią serwisową.
- Dominacja samochodów spalinowych na rynku wtórnym jest wyraźna – w ogłoszeniach są głównie benzyniaki i diesle, podczas gdy hybrydy i elektryki stanowią zaledwie 4 proc. rynku.
- Auta hybrydowe i elektryczne są młodsze i mają mniej przejechanych kilometrów, lecz również nie są wolne od ryzyka związanego z historią pojazdu.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Nowa analiza firmy Carfax dotycząca polskiego rynku samochodów używanych pokazuje wyraźną dominację modeli spalinowych. Aż 94 proc. aut w obrocie wtórnym stanowią pojazdy z silnikami benzynowymi (50 proc.) lub dieslami (44 proc.), podczas gdy hybrydy i elektryki razem odpowiadają jedynie za około 4 proc.
Choć średni wiek samochodów benzynowych i wysokoprężnych jest zbliżony (16 lat), to różnica w przebiegach jest znacząca - diesle pokonują średnio o jedną trzecią więcej kilometrów. Wśród aut benzynowych najczęściej spotykany jest Opel, a w kategorii diesli dominuje Volkswagen. W grupie hybryd przoduje Toyota, natomiast wśród elektryków - Tesla.
Napęd benzynowy | Diesel | Napęd hybrydowy | Napęd elektryczny |
|---|---|---|---|
Opel Astra (4 proc.) | Volkswagen Passat (4 proc.) | Toyota Corolla (13 proc.) | Tesla Model 3 (9 proc.) |
Volkswagen Golf (3 proc.) | Audi A4 (3 proc.) | Toyota C-HR (7 proc.) | Tesla Model Y (7 proc.) |
Skoda Fabia (3 proc.) | Volkswagen Golf (3 proc.) | Toyota RAV-4 (7 proc.) | Nissan Leaf (7 proc.) |
Opel Corsa (3 proc.) | Skoda Octavia (2 proc.) | Toyota Yaris (5 proc.) | BMW i3 (4 proc.) |
Toyota Yaris (3 proc.) | Renault Master (2 proc.) | Toyota Yaris Cross (4 proc.) | Renault Zoe (3 proc.) |
Samochody z silnikiem Diesla obarczone największym ryzykiem
Raport nie pozostawia złudzeń - używane diesle w Polsce są najbardziej wyeksploatowanymi pojazdami na rynku. Przeciętny samochód z silnikiem wysokoprężnym ma już 16 lat i przejechane 274 tys. km. Problemem jest też ich przeszłość. Aż 85 proc. z nich wykazuje rozmaite ryzyka, w tym cofnięte liczniki czy niejasną historię serwisową. Co czwarte auto ma za sobą poważniejszą kolizję lub wypadek.

Średni wiek podobny. Różnice widać w przebiegach
Średni wiek samochodów benzynowych w Polsce również wynosi 16 lat, jednak ich przebieg jest znacznie niższy niż w przypadku diesli i wynosi średnio 176 tys. km. Auta benzynowe okazują się też nieco bezpieczniejszym wyborem - "zaledwie" 75 proc. z nich obarczonych jest różnego rodzaju ryzykiem, a 38 proc. ma w historii odnotowane uszkodzenia lub wypadki.
Z analizy Carfax wynika, że 70 proc. samochodów z silnikiem diesla pochodzi z importu, podczas gdy wśród aut benzynowych ten odsetek wynosi połowę. Diesle znacznie częściej zmieniają właścicieli - tylko 9 proc. z nich pozostaje w rękach pierwszego nabywcy, wobec 18 proc. w przypadku pojazdów benzynowych. Udział obu typów napędu w całym rynku jest zbliżony: benzyna - 50 proc., diesel - 44 proc.
Diesle, najczęściej sprowadzane z zagranicy, są wciąż mocno obecne dzięki dużej dostępności importowanych pojazdów, zwłaszcza z Niemiec, Belgii i Francji, gdzie są naturalnie wypychane z rynku przez zmiany regulacji i preferencji konsumentów oraz ogólne negatywne nastawienie do tego typu napędu. Trendy obserwowane w Polsce pokazują, że również powoli zmierzamy w kierunku odejścia od wysłużonych diesli
Hybrydy na trzecim miejscu. Elektryki to margines
Na trzecim miejscu pod względem popularności wśród aut używanych w Polsce znajdują się pojazdy hybrydowe, które stanowią 3,5 proc. bazy Carfax. Ich średni wiek to zaledwie 4 lata, a 33 proc. z nich ma odnotowane uszkodzenia lub wypadki Ryzykiem obarczonych jest 41 proc. pojazdów hybrydowych. Z zagranicy pochodzi 13 proc. aut, natomiast 8 proc. nigdy nie zmieniło właściciela.
Na końcu zestawienia znalazły się samochody elektryczne, które na razie stanowią zaledwie 0,5 proc. rynku wtórnego. Są najmłodsze - średnio 3-letnie - ale nie wolne od problemów. W 47 proc. przypadków wykazano ryzyko, a w 27 proc. wypadki lub uszkodzenia. Co piąty elektryk został sprowadzony z zagranicy, a 8 proc. wciąż ma tego samego właściciela co na początku.










