"Ranking handlarzy" - Passat już nie robi wrażenia. Teraz rządzą te modele
W lipcu zarejestrowano w Polsce blisko 67,5 tys. sprowadzonych z zagranicy samochodów używanych. To o 7,5 proc. więcej niż w lipcu ubiegłego roku, ale trzeba pamiętać, ten był najgorszym dla importerów pojedynczym miesiącem od przystąpienia Polski do UE. Jak obecnie kształtuje się sytuacja na rynku wtórnym? Jakie samochody cieszą się największym zainteresowaniem handlarzy i ile - przeciętnie - płacimy za używane auto?
Spis treści:
Jak informuje Instytut Samar, chociaż w lipcu sprowadzono ledwie pół tysiąca samochodów więcej niż w czerwcu, to trzeci miesiąc z rządu, w którym mówić można o wzroście importu. Nie oznacza to jednak, że handlarze mają powody do radości.
Import samochodów używanych w lipcu. Rynek podnosi się bardzo wolno
W samym lipcu w Polsce zarejestrowano dokładnie 67 487 samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
Łącznie w pierwszych siedmiu miesiącach bieżącego roku import wyniósł 452 879 sztuk, o 2,8 proc. mniej niż rok wcześniej - czytamy w Samarze.
Najnowsze prognozy zakładają, że tegoroczny import zamknie się wynikiem 700-720 tys. samochodów. To sporo mniej niż w latach 2015-2020, gdy wyniki mocno zbliżały się do poziomu miliona egzemplarzy.
Diesle młodsze niż benzyny. Wjadą do stref czystego transportu
Średni wiek sprowadzonego samochodu wynosi aktualnie równe 13 lat. Zauważalnie starsze - średnio w wieku blisko 14 lat - są samochody napędzane silnikami benzynowymi. Nieco ponad 12 lat mają średnio sprowadzane do Polski auta z silnikami wysokoprężnymi.
To dobra wiadomość w kontekście planowanych w Polsce stref czystego transportu. Oznacza bowiem, że przeciętny sprowadzony do polski diesel pochodzi z rocznika 2011, czyli legitymuje się normą emisji spalin EURO 5. Przypominamy, że od połowy 2026 roku, auta z niższą normą - wyprodukowane przed 2010 rokiem - nie będą mogły wjechać np. na obszar całego miasta Krakowa.
Polacy kochają niemieckie auta. Reszta mogłaby nie istnieć?
Od lat nie zmieniają się preferencje zakupowe polskich kierowców, jeśli chodzi o marki czy modele najchętniej sprowadzanych aut. W rankingu producentów prowadzi Volkswagen, przed 2. Fordem, 3. Oplem, 4. BMW i 5. Audi.
Dziesiątka najczęściej sprowadzanych w 2023 roku do Polski modeli prezentuje się następująco:
- Audi A4 - ponad 12 tys. rejestracji,
- Opel Astra - 11,6 tys. rejestracji,
- Volkswagen Golf - 11,6 tys. rejestracji,
- BMW serii 3 - 9 tys. rejestracji,
- Ford Focus - 8,3 tys. rejestracji,
- Audi A3 - 7,8 tys. rejestracji,
- Opel Corsa - 7 tys. rejestracji,
- Volkswagen Passat - 6,7 tys. rejestracji,
- Ford Fiesta 6,6 tys. rejestracji,
- Volkswagen Polo - 6 tys. rejestracji.
Średnia cena samochodu używanego w Polsce
Warto dodać, że z raportu cenowego sieci komisów AAA Auto - bazującego na ogłoszeniach dotyczących sprzedaży pojazdów używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych - wynika, że w lipcu 2023 roku średnia cena samochodu używanego w Polsce wyniosła 31 200 zł.