Najgorsze samochody używane. Nowy raport TUV 2025
Raport TUV 2025 został opublikowany i niestety nie jest on zbyt pokrzepiający. Martwić mogą się nie tylko właściciele tanich w zakupie aut (Renault, Dacia), ale także ci, którzy na nowy samochód wydali dużo więcej. Szczególnie słabo wypada Tesla ze swoim modelem 3, niezbyt dobrze jako używane auto pod kątem niezawodności radzi sobie także BMW.
Z najnowszego raportu TUV 2025, analizującego ponad 10,2 miliona przeglądów technicznych przeprowadzonych w okresie od lipca 2023 do czerwca 2024 roku, wynika, że co piąty samochód (dokładnie 20,6 proc.) nie przechodzi badania technicznego w Niemczech z powodu poważnych lub niebezpiecznych usterek. To wzrost o 0,1 punktu procentowego w porównaniu z poprzednim okresem. Dodatkowo niepokojący jest fakt, że odsetek pojazdów z drobnymi usterkami zwiększył się do 11,5 proc., co stanowi wzrost o 0,3 punktu procentowego rok do roku.
Najgorsze auta używane według TUV - wiek 2-3 lata
W najmłodszej kategorii wiekowej największym zaskoczeniem jest obecność Tesli Model 3, która mimo krótkiego okresu eksploatacji wykazuje aż 14,2 proc. poważnych usterek. To najgorszy wynik w tej kategorii wiekowej, co może budzić obawy o jakość wykonania amerykańskiego elektryka. Na drugim miejscu znalazł się Ford Mondeo z wynikiem 13,2 proc. istotnych usterek, a pierwszą trójkę zamyka Skoda Scala z rezultatem 11,8 proc. Wysokie miejsce Tesla "zawdzięcza" zawieszeniu, które zużywa się szybko z uwagi na wysoką masę auta, problemom z elektroniką czy nagrzewnicą. Za to odporny na trudy eksploatacji okazuje się układ napędowy.
Najgorsze auta używane według TUV - wiek 4-5 lat
W grupie samochodów 4-5 letnich ponownie na czele znajduje się Tesla Model 3, tym razem z jeszcze gorszym wynikiem - 19,7 proc. poważnych usterek. To pokazuje, że problemy z jakością tego modelu nie są przypadkowe. Na drugim miejscu ex aequo uplasowały się VW Sharan oraz BMW serii 5/6, oba z wynikiem 17,7 proc. istotnych usterek. Niestety, to dowód na to, że płacąc wysoką cenę za auto nowe lub używane, nawet z segmentu premium, nie zawsze możemy być pewni jego niezawodności.
Najgorsze auta używane według TUV - wiek 6-7 lat
W kategorii samochodów 6-7 letnich niechlubną dominację przejmuje Dacia. Na czele znajduje się model Dokker z wynikiem 26,5 proc. poważnych usterek, następnie Duster z 24,3 proc., na trzecim miejscu znalazło się BMW serii 5/6 z 23,6 proc.
Najgorsze auta używane według TUV - wiek 8-9 lat
W grupie pojazdów 8-9 letnich ponownie dominują modele marki Dacia. Dokker osiąga już 30,9 proc. poważnych usterek, Duster 29,7 proc., a Sandero 28,6 proc. To niepokojący wskaźnik i mocna wskazówka, by szukając 8-9-letniej (a także starszej) Dacii należy dużą uwagę przywiązać do stanu technicznego auta i dokładnie sprawdzić je u zaufanego mechanika.
Najgorsze auta używane według TUV - wiek 10-11 lat
W kategorii samochodów 10-11 letnich najgorzej wypada Dacia Logan z 39,6 proc. poważnych usterek. Na drugim miejscu znajduje się Dacia Duster (34,1 proc.), a pierwszą trójkę zamyka Renault Twingo z wynikiem 33 proc. Widać wyraźnie, że modele koncernu Renault-Dacia nie najlepiej znoszą próbę czasu i od pewnego wieku zaczynają przypominać skarbonki na kołach, których właściciele muszą się liczyć z wieloma wydatkami na naprawy.
Najgorsze auta używane według TUV - wiek 12-13 lat
Dowodzi tego także fakt, że auta tych dwóch marek znalazły się w ostatniej analizowanej przez TUV kategorii - pojazdów 12- i 13-letnich. Tutaj niechlubne miejsca na podium także zajmują francuskie konstrukcje. Renault Twingo osiąga 41,5 proc. poważnych usterek, Dacia Logan 41 proc., a Renault Clio 39,8 proc.
Raport awaryjności TUV 2025 - wnioski
Analizując wyniki raportu TUV 2025, można zauważyć kilka trendów. Po pierwsze, wysoka awaryjność stosunkowo młodych egzemplarzy Tesli Model 3 stawia pod znakiem zapytania jakość wykonania tego popularnego elektryka - zbyt wielu kierowców doświadcza problemów w autach, które mają problem z oprogramowaniem czy działaniem systemów bezpieczeństwa, a także mało odpornymi na zużycie elementami zawieszenia.
Po drugie, modele marki Dacia, choć początkowo tanie w zakupie, mogą generować znaczące koszty utrzymania wraz z upływającym czasem. Po trzecie zaś, nawet marki premium (dobrym przykładem BMW) nie są wolne od problemów technicznych, szczególnie, że wiele z nich dotyczy elektroniki czy zaawansowanych systemów, które są coraz powszechniejsze i bardziej rozbudowane.
Specjaliści z TUV zwracają również uwagę na to, że pozytywny trend obserwowany podczas pandemii, kiedy właściciele mieli więcej czasu na dbanie o swoje pojazdy, nie utrzymał się. Ogólny stan techniczny samochodów w Niemczech wrócił do poziomów sprzed pandemii, co wskazuje na brak trwałej poprawy w zakresie dbałości o pojazdy.