Najlepsze i najgorsze marki samochodów. Te psują się na potęgę

Subaru uznane zostało za najmniej usterkową markę samochodów w amerykańskim badaniu Consumer Reports bazującym na danych pozyskanych od kierowców przeszło 300 tys. aut. Wprawdzie część pojazdów – jak np. duże pickupy – to modele typowe dla amerykańskiego rynku, ale pod uwagę wzięto też awaryjność wielu samochodów doskonale znanych polskim nabywcom.

Słaby wynik Volvo nie ucieszy polskich użytkowników. To w dużej mierze zasługa modelu XC60 chętnie importowanego dziś do Polski ze Stanów
Słaby wynik Volvo nie ucieszy polskich użytkowników. To w dużej mierze zasługa modelu XC60 chętnie importowanego dziś do Polski ze StanówInformacja prasowa (moto)

Amerykańskie rankingi najlepszych marek i modeli to cenne źródło wiedzy na temat usterkowości samochodów. W przeciwieństwie do rankingów niezawodności tworzonych w Europie, nie sposób zarzucić im nacjonalistycznego zabarwienia. Dość powiedzieć, że lokalni amerykańscy producenci od lat plasują się w nich w ogonie stawki.

Najmniej awaryjne marki samochodów. Japończycy zdominowali Consumer Reports

Kilka dni temu pisaliśmy o rankingu najlepszych marek, w którym Consumer Reports starało się podejść do zagadnienia w jak najszerszy sposób. Oprócz usterkowości pod uwagę wzięto też m.in. wyniki prób drogowych, testów zderzeniowych czy koszty i jakość szeroko pojętego serwisowania (w ASO). Nowe zestawienie jest nieco inne – w tym przypadku Consumer Reports skupiło się wyłącznie na kwestii niezawodności poszczególnych marek. Zaskoczenia nie było – w pierwszej piątce znalazły się wyłącznie auta japońskie.

Subaru najmniej usterkową marką. Wyprzedziło Lexusa i Toyotę

Najnowsze zestawienie bazuje na ponad 300 tysiącach opinii pozyskanych od amerykańskich kierowców na temat konkretnych modeli samochodów. Członkowie organizacji konsumenckiej zgłaszali w nim problemy, jakie dotknęły ich pojazdy w ostatnich dwunastu miesiącach. Ściślej - chodziło o auta z lat modelowych 2020-2024, czyli zarówno te, które są jeszcze na gwarancji, jak i takie, które nie są objęte taką ochroną od dobrych dwóch lat.

I właśnie w ten sposób – jako wskazówkę przy wyborze nowego samochodu – powinniśmy czytać wyniki nowego rankingu Consumer Reaports. W ten sposób oszczędzimy nie tylko na wizytach w serwisie, ale też odsprzedając swój pojazd w przyszłości. Z reguły im lepszą opinią cieszy się dany model, tym wyższe są też jego wartości rezydualne na rynku wtórnym.

W ostatnich latach na pozycji lidera rankingu najmniej usterkowych marek cyklicznie wymieniały się Toyota i Lexus. Tym razem obie musiały uznać wyższość innego producenta z Kraju Kwitnącej Wiśni – Subaru. Markę oceniono na 68 punktów (na 100 możliwych). W szczególny sposób zasłużyły się w tym modele Forester i Impreza notujące wyniki niezawodności zdecydowanie lepsze od średniej. Nieco poniżej średniej uplasowały się natomiast modele: Crosstrek, Legacy, Outback i Ascent.

Japończycy górą: Subaru, Lexus i Toyota nie mają konkurencji

Drugie miejsce – z wynikiem 65 punktów – zdobył Lexus. W tym przypadku oceniano modele: NX (w tym odmiany hybrydową i plug-in), ES (wraz z wersją hybrydową) i RX (w tym hybrydowe).

Ostatni stopień podium przypadł w udziale Toyocie, która zdobyła 62 punkty. Oceniane modele japońskiego producenta to: RAV4 (w tym hybrydowe), Corolla (w tym hybrydowe), Prius, Crown, Highlander (w tym hybrydowe), Corolla Cross (w tym hybrydowe), Camry, Grand Highlander (w tym, hybrydy), bZ4X, Tundra i Tacoma

Co ciekawe swoją niższą niż do tej pory pozycję Toyota ”zawdzięcza” słabszym wynikom niezawodności pickupów – Tacoma i Tundra – oraz elektrycznego modelu bZ4X. Te trzy modele w Europie są praktycznie nieznane.

Miejsca 4. i 5. zajęły odpowiednio Honda (HR-V, Accord, CR-V, Odyssey, Ridgeline, Pilot, Civic, CR-V Hybrid, Passport, Accord Hybrid) i jej marka premium – Acura.

Najgorsze marki samochodów. Te psują się na potęgę

Ciekawie prezentuje się też druga strona tabeli, czyli producenci, których pojazdy przysporzyły amerykańskim kierowcom największej liczby problemów. Wśród marek, których ogólna nota nie przekroczyła skromnych 40 punktów znajdziemy: Volvo (38 punktów), Chevroleta (37 punktów), Teslę (36 punktów), Volkswagena (34 punkty), Jeepa (33 punkty), GMC (33 punkty), Cadillaca (27 punktów) i Riviana (14 punktów).

Pewnym pocieszeniem dla europejskich nabywców może być fakt, że np. w przypadku Volkswagena oceniano jedynie modele Tiguan, ID4 i Taos. Z drugiej strony w zestawieniu znalazły się wszystkie modele Tesli i – oferowane na lokalnym rynku – Jeepy (Gladiator, Wrangler, Grand Cherokee, Grand Cherokee L).

Obecność obu tych marek w drugiej połowie rankingu to zła wiadomość dla polskich nabywców, którzy ochoczo importują dziś używane samochody z USA. Z najnowszych danych wynika, że to właśnie Jeep Grand Cherokee jest obecnie najczęściej sprowadzanym ze Stanów do Polski modelem. Dotyczy to również Volvo i – ochoczo importowanego – dziś modelu XC60. To właśnie on (również w wersji hybrydowej) i jego mniejszy brat XC40 odpowiadają za słaby wynik szwedzkiej marki w amerykańskim rankingu niezawodności.

  1. Subaru – 68 punktów,
  2. Lexus 65 punktów,
  3. Toyota 62 punkty,
  4. Honda 59 punktów,
  5. Acura 55 punktów,
  6. Mazda 55 punktów,
  7. Audi 54 punkty,
  8. BMW 53 punkty,
  9. KIA 51 punktów,
  10. Hyundai 50 punktów,
  11. Buick 48,
  12. Nissan 48 punktów,
  13. Ford 44 punkty,
  14. Genesis 40 punktów,
  15. Volvo 38 punktów,
  16. Chevrolet 37 punktów,
  17. Tesla 36 punktów,
  18. Volkswagen 34 punkty,
  19. Jeep 33 punkty,
  20. GMC 33 punkty,
  21. Cadillac 27 punktów,
  22. Rivian 14 punktów.
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas