Audi RS 3 po face liftingu. Więcej możliwości i imponujący rekord
Kilka miesięcy po rynkowym debiucie odświeżonego Audi S3, przyszła pora na zaprezentowanie światu mocniejszego Audi RS 3 po face liftingu. Kompaktowy sportowiec po zmianach wygląda groźniej, oferuje lepsze właściwości jezdne i co najważniejsze wciąż jest napędzany pięciocylindrowym silnikiem 2.5 TFSI o mocy 400 KM. Model po modernizacji ustanowił nowy rekord na torze Nurburgring.
Po wprowadzeniu ulepszeń w sportowej odmianie S3, nadszedł czas na wyczekiwany face lifting topowego wariantu ze znaczkiem RS. Producent z Ingolstadt postawił na drobne zmiany stylistyczne, dzięki którym rasowy kompakt w nadwoziu Sportback i Limuzyna wygląda jeszcze bardziej zadziornie. Zmodyfikowano także kokpit oraz rozszerzono możliwości napędu. Co najważniejsze, pod maską ciągle pracuje uwielbiany przez fanów marki pięciocylindrowy silnik 2.5 TFSI. Co dokładnie się zmieniło?
W ramach modernizacji Audi RS 3 otrzymało bardziej sportowy wygląd. Pas przedni zdobi sześciokątna rama Singleframe, która w modelu po zmianach jest bardziej płaska, znacznie szersza i ozdobiona kratkami w kształcie rombu. Ponadto boczne wloty powietrza, podkreślone czarnymi listwami są teraz jeszcze szersze, a pod radarem współpracującym z systemami bezpieczeństwa znajdziemy dodatkowo trzy wąskie wloty.
Audi RS 3 po zmianach wyróżniają także przeprojektowane reflektory, których cyfrowy wzór świateł do jazdy dziennej (24 elementy), przypomina flagę w szachownicę. Wygląd dziennych LED-ów, podobnie jak w przypadku S3, można zmieniać z poziomu ekranu MMI. Z tyłu uwagę zwracają zmodernizowane lampy z dynamicznymi kierunkowskazami oraz większy, przeprojektowany dyfuzor z centralnym reflektorem, który otacza duże końcówki układu wydechowego.
W ofercie kompaktowego sportowca pojawiły się również nowe kolory nadwozia tj. niebieski Ascari i czerwony Progressive oraz matowy lakier szary Daytona. Osłona Singleframe i dyfuzor domyślnie mają czarne wykończenie, ale do wyboru są także elementy wykonane z czarnego połysku lub matowe. Audi RS 3 jest standardowo wyposażone w matowo-czarne 19-calowe aluminiowe felgi z pięcioma szprychami w kształcie litery "Y", a za dopłatą dostępne są felgi w stylistyce motorsportowej znanej z wersji RS 3 Performance Edition, z dziesięcioma efektownymi poprzecznymi ramionami, w matowym ciemnoszarym kolorze lub w błyszczącej metalicznej czerni w dwukolorowym wzorze. Samochód można wyposażyć również w karbonowe dokładki i osłony lusterek, a także pakiet czarnych elementów w wysokim połysku.
Nowością w kabinie Audi RS 3 po face liftingu są kubełkowe fotele RS z karbonowymi oparciami oraz sportowa kierownica spłaszczona na górze i na dole z czerwonymi, konfigurowalnymi przyciskami. Aby aktywować tryb Performance, zaprojektowany specjalnie do jazdy po torze wyścigowym, wystarczy nacisnąć przycisk po lewej stronie kierownicy.
Przycisk RS po prawej stronie kierownicy, który zapewnia szybki dostęp do trybu RS Individual. Przed kierowcą znajduje się 12,3-calowy ekran Audi virtual cockpit plus z widokami Sport, Performance i Runway. Informacje dotyczące temperatur płynu chłodzącego, rozdzielacza momentu obrotowego, hamulców, oleju silnikowego i oleju przekładniowego mogą być wyświetlane na 10,1-calowym wyświetlaczu centralnym.
Model po modernizacji wciąż jest napędzany wielokrotnie nagradzanym, pięciocylindrowym silnikiem 2.5 TFSI o mocy 400 KM i 500 Nm. Cały moment obrotowy - podobnie jak w modelu przed zmianami - jest rozdzielany na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej. Z takim zapleczem Audi RS 3 po face liftingu przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 290 km/h. Fani Audi kochają RS 3 za niepodrabialny dźwięk silnika, a zgodnie z zapewnieniami producenta, w nowym modelu jednostka ma brzmieć jeszcze lepiej. To za sprawą nowego programu sterującego klapami wydechu.
W Audi RS 3 po zmianach zmodyfikowano także algorytm sterujący pracą zawieszenia i rozdzielaniem momentu obrotowego na poszczególne koła. Dzięki temu auto ma prowadzić się pewniej i szybciej pokonywać zakręty. Dowodem większych możliwości RS 3 po face liftingu jest nowy rekord ustanowiony na północnej pętli toru Nurburgring. Sportowa nowość przejechała tor w czasie 7:33,123 min, bijąc najlepszy wynik w klasie o ponad pięć sekund. Audi RS 3 jest obecnie najszybszym samochodem kompaktowym na blisko 21-kilometrowym torze w Eifel.