Siedem SUVów w gamie Toyoty – przewodnik
W najbliższym czasie Toyota wprowadzi na polski rynek trzy zupełnie nowe crossovery – Aygo X, kompaktową Corollę Cross i elektryczny bZ4X. Tym samym gamę modelową Toyoty zdominują crossovery i SUV-y, których liczba wzrośnie do siedmiu modeli. Zebraliśmy dla Was najważniejsze informacje o ich wymiarach i dostępnych napędach.
Gama SUV-ów Toyoty systematycznie się powiększa, zagospodarowując kolejne segmenty. Tylko w tym roku zadebiutował duży 7-osobowy Highlander oraz subkompaktowy Yaris Cross, które dołączyły do znanego od lat średniej wielkości RAV4 i kompaktowej Toyoty C-HR. W najbliższym czasie dołączą do nich Aygo X, który zastąpi na rynku Aygo drugiej generacji, nieco większa od C-HR kompaktowa Corolla Cross oraz pozycjonowany między RAV4 i Highlanderem w pełni elektryczny model bZ4X.
Zacznijmy od tego, co łączy te modele. Wszystkie SUV-y Toyoty zostały opracowane na modułowej platformie TNGA, a niemal wszystkie - z wyjątkiem Aygo X - są dostępne głównie lub wyłącznie ze zelektryfikowanym napędem - hybrydowym, elektrycznym lub hybrydą plug-in. Napęd na cztery koła jest dostępny od segmentu B, czyli Yarisa Cross.
Nowa Toyot Aygo X
Aygo X powstało na platformie GA-B zaprojektowanej z myślą o Yarisie, dlatego ma duży rozstaw osi i bardzo krótkie zwisy. Długość auta wynosi 3700 mm, szerokość 1740 mm a wysokość 1510 mm. Odległość między osiami 2430 mm jest o 90 mm większa od rozstawu osi poprzedniego Aygo. Bagażnik mieści 231 l do wysokości półki, co oznacza, że jest o 63 litry większy od bagażnika w poprzednim modelu. Do linii dachu mieści się 269 l, a po złożeniu tylnej kanapy 829 l. Nowe Aygo X otrzymało 3-cylindrowy silnik 1.0 o mocy 72 KM i średnim zużyciu paliwa 4,7 l/100 km benzyny. Samochód wejdzie do sprzedaży na początku przyszłego roku.
Yaris Cross z napędem na cztery koła
Yarisa Cross wyróżniają w segmencie układ hybrydowy i napęd na cztery koła AWD-i. Powstał na wydłużonej platformie GA-B o rozstawie osi 2560 mm. Jest o 24 cm dłuższy od Yarisa hatchbacka i mierzy 4180 mm, przy szerokości 1765 mm i wysokości 1595 mm. Bagażnik mieści do poziomu półki 397 l, a w konfiguracji z napędem na 4 koła - 320 l. Po złożeniu kanapy uzyskujemy maksymalnie 1079 l.
Najciekawsza opcja napędowa Yarisa Cross to układ Hybrid Dynamic Force z silnikiem 1.5 o mocy 116 KM z napędem AWD-i, który ułatwia jazdę na śliskiej nawierzchni i po wertepach. Do wyboru jest także ten sam układ napędzający przednią oś, który zużywa od 4,4 l/100 km paliwa oraz silnik benzynowy 1.5 o mocy 125 KM, dostępny ze skrzynią manualną o 6-biegach lub automatyczną bezstopniową. Napędy hybrydowe ze swej natury mają automatyczną przekładnię w standardzie.
Dwa kompaktowe SUV-y Toyoty
W segmencie C od przyszłego roku będą dostępne dwa crossovery Toyoty na platformie GA-C. Dostępną od kilku lat Toyotę C-HR łatwo zauważyć na ulicach ze względu na bardzo oryginalną, dynamiczną stylistykę z opadającym dachem w stylu coupe. Natomiast nowa Corolla Cross to przede wszystkim auto rodzinne o regularnych kształtach SUV-a. Powstała na tej samej platformie, ale jest dłuższa, szersza i wyższa. Wymiary bagażnika na razie nie są znane, jednak jest pewne, że będzie większy od kufra w C-HR. Ma przy tym niski próg załadunku i wysoko unoszoną klapę, żeby ułatwić pakowanie wózka czy roweru.
Toyotę C-HR można kupić z jednym z dwóch napędów hybrydowych. Podstawowy z silnikiem 1.8 ma moc 122 KM i zużywa od 4,8 l/100 km paliwa. Nowszy i mocniejszy, Hybrid Dynamic Force z silnikiem 20.0 o mocy 184 KM rozpędza auto do setki w 8,2 s i zużywa średnio od 5,3 l/100 km. C-HR ma długość 4395 mm, szerokość 1795 mm, wysokość 1555 mm i rozstaw osi 2640 mm. Bagażnik mieści 377 l do linii rolety lub 358 l w konfiguracji z mocniejszym napędem, a po złożeniu tylnych siedzeń można uzyskać 1160 l.
Nowa Corolla Cross ma 4 460 mm długości, 1 825 mm szerokości, 1 620 mm wysokości i taki sam jak C-HR rozstaw osi. Model ten jako pierwszy otrzymuje układ hybrydowy piątej generacji - Dynamic Force z silnikiem 2.0 o mocy 197 KM, napędzający przednią oś lub cztery koła (AWD-i). Samochód rozpędza się do setki w 8,1 s (dane sprzed homologacji). Na ten model trzeba będzie jednak jeszcze trochę poczekać - w europejskich salonach ma się pojawić jesienią 2022 roku.
SUV-y średniej wielkości - od benzyny po elektryka
Najbardziej spektakularnie wygląda oferta Toyoty w segmencie średniej wielkości SUV-ów. Tu króluje RAV4, do którego właśnie dołącza zupełnie nowy elektryczny bZ4X. Mamy więc do wyboru auto z silnikiem benzynowym, klasyczną hybrydę, hybrydę plug-in oraz samochód elektryczny na baterie, a przy tym napęd na przód i na cztery koła, skrzynię manualną i automatyczną oraz przekładnie hybrydowe.
RAV4 to bardzo dobrze znany, obecny na rynku od 1994 roku pionier SUV-ów z samonośnym nadwoziem. Jego aktualna, piąta generacja to samochód średniej wielkości, zbudowany na tej samej co sedan Camry platformie GA-K. Ma długość 4600 mm, szerokość 1855 mm, wysokość 1685 mm i rozstaw osi 2690 mm.
Podstawową wersją napędową RAV4 jest benzynowy silnik 2.5 o mocy 173 KM, sparowany z 6-stopniową skrzynią manualną lub bezstopniową automatyczną. Najpopularniejszym napędem jest układ hybrydowy Hybrid Dynamic Force z silnikiem 2.5. Jego moc w wersji przednionapędowej wynosi 218 KM, a wersja AWD-i mam moc 222 KM i osiąga prędkość 100 km/h w 8,1 s. Samochód mieści w bagażniku do poziomu rolety 580 l, a po złożeniu kanapy 1690 l.
Do rodziny RAV4 należy także RAV4 Plug-in Hybrid o mocy 306 KM, który setkę osiąga po zaledwie 6 sekundach. W pełni naładowana bateria zapewnia mu średni zasięg w trybie elektrycznym 75 km, a w mieście nawet 98 km. Po zużyciu prądu pobranego z ładowarki model ten korzysta ze standardowego napędu hybrydowego, który odzyskuje energię podczas hamowania.
Nieco większa od RAV4 jest zupełna nowość w gamie Toyoty - elektryczny, bateryjny model bZ4X. Samochód ten powstał na platformie eTNGA, którą Toyota opracowała specjalnie na potrzeby aut bezemisyjnych. Elektryczny bZ4X ma znacznie większy od RAV4 rozstaw osi (2850 mm), ale dłuższy jest tylko o 9 cm (4690 mm). Jego szerokość to 1860 mm, a wysokość 1650 mm, zaś w bagażniku mieści się 452 l do linii okna. Pojazd może być napędzany na przód jednym silnikiem o mocy 204 KM lub na cztery koła dwoma silnikami, po jednym przy każdej osi, o mocy 109 KM każdy - wtedy łączna moc wynosi 217 KM. Toyota bZ4X nie emituje żadnych spalin ani CO2, a do setki rozpędza się w 8,4 s (FWD) lub 7,7 s (AWD). Zasięg szacowany jest na ponad 450 km, ale trwa jeszcze homologacja auta. Czas ładowania do 80% szybką ładowarką 150 kW będzie trwał około 30 minut.
Duży 7-osobowy SUV
Highlander to duży, 7-osobowy SUV w amerykańskim stylu Jest od wielu lat dobrze znany w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, natomiast na naszym rynku zadebiutował na początku tego roku. Choć powstał na platformie GA-K, tak jak RAV4, jego długość sięga prawie 5 metrów (4966 mm), szerokość prawie dwóch metrów (1930 mm), a wysokość wynosi 1755 mm. Rozstaw osi jest taki sam jak w bZ4X, czyli 2850 mm. Konfiguracji przestrzeni bagażowej w aucie z trzema rzędami siedzeń jest oczywiście wiele. Za drugim rzędem do wysokości rolety bagażnik mieści 658 l. Przy wszystkich rzędach rozłożonych bagażnik mieści do wysokości rolety 268 l, a jak chcemy wstawić wózek i zwiniemy roletę, to uzyskujemy 332 l pojemności. Złożenie drugiego i trzeciego rzędu sprawia, że zyskujemy aż 1909 l do sufitu.
Highlander jest mocniejszy od RAV4 - ma 248 KM, choć konstrukcja jego napędu hybrydowego z silnikiem 2.5 jest zasadniczo ta sama. Auto zużywa średnio od 6,6 l/100 km wg WLTP. Na europejski rynek Toyota skonfigurowała swojego dużego SUV-a w jeden, optymalny sposób - połączenie napędu hybrydowego z AWD-i. Auto rozpędza się do setki w 8,3 s i może ciągnąć przyczepę do 2 ton.
Highlander nie jest jedynym dużym samochodem w gamie Toyoty. Na pierwszy rzut oka dość podobnym autem jest Land Cruiser, który również można skonfigurować jako auto 7-osobowe. Po co więc dwa takie samochody? Land Cruiser to rasowa terenówka na ramie, która poradzi sobie w każdym terenie, o czym świadczy długa seria zwycięstw tego modelu w kategorii samochodów produkcyjnych w Rajdzie Dakar. To pojazd o zupełnie innej konstrukcji i przeznaczeniu niż Highlander, który pod względem budowy ma więcej wspólnego z Corollą Cross niż słynną terenówką Toyoty. Highlandera i Land Cruisera łączy natomiast przestronne wnętrze, jakość i niezawodność oraz wykończenie i wyposażenie na poziomie klasy premium. Alternatywą dla Land Cruisera jest pick-up Hilux, który słynie z wyjątkowej trwałości i niezawodności oraz bardzo dobrych możliwości terenowych. Jego rajdowa wersja wygrała Rajd Dakar w 2019 roku.