Toyota Aygo X. Nowy crossover japońskiego producenta
Oprac.: Jacek Jurecki
Toyota zaprezentowała właśnie Aygo X - nowego crossovera segmentu A. Samochód powstał w europejskim centrum projektowym. Do salonów trafi w 2022 roku.
Nowy, najmniejszy model Toyoty, został zaprojektowany na platformie GA-B w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture). Pierwszym samochodem zbudowanym na tej platformie był nowy Yaris, drugim crossover segmentu B, Toyota Yaris Cross.
Toyota Aygo X - silnik i zużycie paliwa
Za napęd Toyoty Aygo X odpowiada 3-cylindrowy silnik 1KR-FE o pojemności 1,0 litra. Został on udoskonalony, aby spełnić nowe europejskie normy, jednocześnie zachowując dobre osiągi i bardzo wysoki poziom niezawodności.
Silnik Aygo X zużywa 4,7 l/100 km benzyny i emituje 107 g/km CO2.
Toyota Aygo X - wymiary
Nowy crossover ma długość 3 700 mm i jest o 235 mm dłuższy od swojego poprzednika. Rozstaw osi jest większy od Aygo drugiej generacji o 90 mm. Przedni zwis jest o 72 mm krótszy niż w Yarisie. Podwozie nowego modelu umożliwia zastosowanie 18-calowych kół. Promień skrętu wynosi 4,7 m.
Szerokość nadwozia jest większa od poprzedniego modelu o 125 mm i wynosi 1 740 mm. W wyniku tego przednie fotele zostały rozsunięte o 20 mm, zwiększając przestrzeń na wysokości ramion o 45 mm. Bagażnik również jest spory. Jego długość wzrosła o 125 mm, a pojemność o 63 litry do wartości 231 litrów.
Toyota Aygo X - nadwozie
Jednym z kwestii, które wpływają na większe poczucie pewności podczas prowadzenia, jest większy prześwit i masywne nadwozie, typowe dla crossovera. Pozycja za kierownicą jest wyższa o 55 mm, dając lepszą widoczność otoczenia auta. W tym samym celu zwiększono o 10% kąt nachylenia słupka A, który wynosi teraz 24 stopnie.
Auto zadebiutuje w salonach Toyoty w 2022 roku.