Audi dogadało się z Chińczykami. Nowe modele będą powstawać szybciej
Audi we współpracy z chińskim koncernem SAIC opracuje platformę dla samochodów elektrycznych, które trafią na rynek Państwa Środka. Niemiecki producent zapowiada, że pozwoli to na skrócenie czasu wprowadzenia nowych modeli na rynek o 30 proc.
Audi w specjalnym komunikacie poinformowało, że wraz z chińskim koncernem SAIC (jednym z najstarszych i największych koncernów motoryzacyjnych w Chinach) opracuje Advanced Digitized Platform - platformę dla samochodów elektrycznych, które trafią na chiński rynek. Współpraca zakłada wprowadzenie na początek trzech elektrycznych modeli z segmentów B i C.
Współpraca ma doprowadzić do poszerzenia portfolio samochodów elektrycznych niemieckiego producenta oferowanych w Państwie Środka i przyspieszy transformację Audi na największym rynku motoryzacyjnym na świecie. Ponadto, zdaniem marki, połączenie sił z Chińczykami pozwoli na skrócenie czasu wprowadzania produktu na rynek o ponad 30 proc. Zadeklarowano, że pierwszy model zbudowany na nowej platformie trafi na rynek w 2025 roku.
Portal Automotive News Europe zwraca uwagę, że pod kątem sprzedaży samochodów na prąd w Chinach Audi pozostaje za Teslą oraz lokalnymi producentami. Obecnie niemiecki producent oferuje na rynku Państwa Środka dwa modele elektryczne. W ciągu pierwszych czterech miesięcy ich sprzedaż w tym kraju wyniosła 6 420 egzemplarzy. Stanowi to zaledwie 0,45 proc. całkowitej sprzedaży aut na prąd w tym czasie - wynika z wyliczeń Reutersa, opartych na danych China Passenger Car Association oraz platformy ByteDance Dongchedi.
SAIC Motor jest państwowym koncernem motoryzacyjnym, który produkuje samochody od blisko 70 lat. W 1984 roku nawiązał on współpracę z Volkswagenem, dzięki czemu na chińskich drogach pojawił się model Santana. W 1997 roku natomiast Chińczycy weszli we współpracę z General Motors. W efekcie w kraju pojawiły się modele marek Buick, Chevrolet i Cadillac.
Warto przypomnieć, że nie tylko Audi poszerza współpracę z chińskimi producentami. Takie działanie ogłosił również jakiś czas temu sam Volkswagen. Marka, która jeszcze niedawno była liderem sprzedaży na chińskim rynku, straciła pozycję na rzecz rodzimych producentów. Niemcy nawiązali współpracę z chińską firmą XPeng.
Z pomocą Chińczyków niemiecki producent opracował nową platformę CEA (China Electrical Architecture) dla aut elektrycznych, która względem znanej obecnie platformy MEB pozwala zredukować koszt produkcji samochodu o 40 proc. Nowa platforma będzie wykorzystywana od 2026 roku.
Na platformie zaprojektowane zostaną cztery samochody kompaktowe. Nowa architektura wykorzystana zostanie również w dwóch samochodach Volkswagena opracowanych we współpracy z XPeng i skierowanych do segmentu klasy średniej. Pierwszym z nich będzie SUV, który zostanie zaprezentowany w 2026 roku.