Rondo turbinowe i przerażenie kierowcy. Schemat i zasada jazdy
Rondo turbinowe w teorii ma ułatwić kierowcom jazdę i uchronić ich od niebezpiecznych kolizji. W praktyce, wielu początkujących, a nawet doświadczonych kierowców może mieć problem ze zrozumieniem zasad ronda turbinowego. Jeśli masz wątpliwości, jakie zasady obowiązują na rondzie turbinowym, to artykuł dla ciebie.
Sprawdź, czym różni się rondo turbinowe od zwykłego skrzyżowania o ruchu okrężnym. Czy należy się na nich kierować podobnymi zasadami?
Pierwszy raz rondo turbinowe zostało wprowadzone pod koniec lat 90. w Holandii. Jego celem było stworzenie skrzyżowania bezkolizyjnego. Miały temu służyć przynajmniej dwa pasy, które rozdzielone są separatorami (np. słupkami, wysepkami). Ronda turbinowe mają większą przepustowość, są bezpieczniejsze oraz umożliwiają szybszą jazdę.
To skrzyżowania o ruchu okrężnym, które poprawiają płynność ruchu, a także bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Zwykłe ronda mają przeważnie tylko jeden pas ruchu. W przypadku tych turbinowych przynajmniej w pewnym odcinku muszą być dwa. Aby nie pogubić się i nie złamać przepisów ruchu drogowego, warto zwrócić uwagę na oznakowanie.
Każde rondo turbinowe przynajmniej na jednym odcinku ma dwa pasy ruchu. Są one zwykle oddzielone od siebie wysepką lub krawężnikiem. Oznacza to, że zmiana pasa ruchu jest ograniczona po wjeździe na skrzyżowanie. W wybranych miejscach ronda możliwa jest zmiana pasu.
Kluczem do prawidłowego poruszania się jest wybranie właściwego pasa jeszcze przed wjazdem na rondo. Wyprowadzi on nas w pożądanym przez nas kierunku bez ryzyka stłuczki. Każdy pas jest oznaczony znakami pionowymi przed skrzyżowaniem oraz znakami poziomymi.
W praktyce najczęściej wystarczy, że zdecydujemy, czy chcemy jechać w lewo, prosto, czy w prawo. Zgodnie z kierunkiem, w którym podążamy, zajmujemy odpowiedni pas i zachowując ostrożność, wjeżdżamy na rondo.
Na rondzie turbinowym obowiązują ogólne zasady ruchu drogowego. Aby ich nie złamać, wystarczy dokładnie je odczytać. Poruszanie się po nim ułatwi nam zajęcie odpowiedniego pasa ruchu.
Pamiętaj o czterech prostych zasadach:
- zajmij odpowiedni pas jeszcze przed skrzyżowaniem,
- przed wjazdem ustąp pierwszeństwa pojazdom, które się już na nim znajdują,
- po wjeździe na skrzyżowanie stosuj się do znaków poziomych i pionowych,
- przed opuszczeniem ronda włącz kierunkowskaz i zjedź ze skrzyżowania.
Problemem dla kierowców może być sytuacja, kiedy chcą zjechać z wewnętrznego pasa ronda. Obowiązują wtedy takie zasady, jak na zwykłych drogach wielopasmowych. Kierowca musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które znajdują się po prawej stronie. Dopiero wtedy może swobodnie opuścić rondo.
Należy pamiętać, że na rondzie turbinowym również mamy możliwość zawrócenia oraz zmiany kierunku jazdy. W dozwolonych na zmianę pasa miejscach linia oddzielająca je będzie przerywana. Można skorzystać z takiego fragmentu i zdecydować się na obranie innego kierunku. Jeśli jednak przegapimy ten moment, konieczne będzie zjechanie z ronda i wjechanie na nie ponownie.
Zobacz także:
Ponad 50 lat jeździł bez prawa jazdy. Zawsze tą samą trasą
Nie tylko PKP Intercity. Wakacyjne pociągi ruszyły w trasy
Nie chciała zapiąć dziecku pasów w samolocie. Interweniowała policja